0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ni som har har direkt-el, och har installerat en L/L-pump, vilka nackdelar upplever ni?Kallras?Damm?Annat?
hatt gammelt radiator system på olje, nå noen el ovner, ved og luft/luft... sparer vel 8-10000kr i året på det. Bygger opp nytt vannbårent i gulv, for hvert gulv i huset som byttes, legges det rør til teknisk rom.. for å seinere sette på bergvarme eller luft/vann.Lærdom, burde beholdt oljen og brukt radiatorer mens jeg river ne, men litt greit å ha alt klart og ikke måtte stoppe trykk og plugge rør hver mnd til man er ferdig, selv om jeg sparer og ikke bryr meg så mye om støyen fra varmepumpen, hadde jeg heller betalt litt mere for å fyre fram til all gulvarmen er på plass. Pumpen vil nok fortsatt bli brukt, men mest om sommeren som aircon tenker jeg. Har toshiba ras13... bra pumpe, satt den fast på vifte 3, mindre så syns jeg den ikke funker bra nok... og jeg syns den er ganske bråkete, men det venner man seg til.men is mengden er helt sjukt, ca 1m2 og nesten 50 cm høy på det høyest... vannet renner natruligivs mot min garasjeport og sperrer den jevnlig.-. så jeg må gjøre noe med det til neste år.Hadde jeg bare visst hvor mye is det kan bli, hadde styrt unna varmepumper pga. plassering. Hittil i år, fra september til igår, har pumpen brukt 1650kwh, og den sår på 23-26 grader, selv når det var -28 stod den på. Så de er billige i drift...
Hej igenElen distrubieras sedan förlustfritt runt om i världen.//Kpeson
Och nej elen är inte förlustfri, men påverkar inte kunden! Påverkar elbolaget! inte så speciellt långt mellan mätpunkten till förbrukare./A.