Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g returtemperatur?  (läst 22667 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29440
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #15 skrivet: 03 februari 2010, 19:08:18 »
Med golvvärmefördelarens "blandningsskruv" inskruvad helt så får jag samma framledningstemp. ut i slingorna som vad värmepannan skickar ut men då är returen alldeles för låg. Öppnar jag däremot blandningsskruven något så ökar returtempe, men samtidigt sjunker framledningstempen vid GVF och jag måste då höja VP för att kompensera detta Sc:,h.

Detta låter jättekonstigt, som om golvvärmens cirkpump inte funkar alls? ???

Kolla att den funkar, prova även att lufta den på centrumskruven.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #16 skrivet: 03 februari 2010, 20:42:21 »
Citera
Med golvvärmefördelarens "blandningsskruv" inskruvad helt så får jag samma framledningstemp. ut i slingorna som vad värmepannan skickar ut men då är returen alldeles för låg. Öppnar jag däremot blandningsskruven något så ökar returtempe, men samtidigt sjunker framledningstempen vid GVF och jag måste då höja VP för att kompensera detta .

Jag känner med dej och hoppas att du får ordning på det här. Men jag måste erkänna att jag är satan så nyfiken på vad som är felet om det nu är något fel.

Hur länge testade du med skruven inskruvad? Under några minuter eller några timmar?
Det låter nästan, när du skriver att
Citera
Öppnar jag däremot blandningsskruven något så ökar returtempe, men samtidigt sjunker framledningstempen vid GVF
som att tillopp och retur är omkastade. Men det skulle vara för otroligt för att vara sant och du har säkert koll pÃ¥ det. Där kom ett riktigt skott frÃ¥n höften!  ;D

Ger golvärmen någon värme om du stänger av shunt-pumpen och ökar huvudpumpen?

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #17 skrivet: 03 februari 2010, 22:04:39 »
Hmmm såg nu är det ingjuten golvvärme. Då tar det en hemsk tid innan man känner nån skillnad på returen... åtminstone hela natten och mera därtill!!

Men du har väl haft tålamod!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Martin H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #18 skrivet: 03 februari 2010, 23:08:12 »
Citera
Hur länge testade du med skruven inskruvad? Under några minuter eller några timmar?
Jag testade i fyra dygn.....

Citera
Ger golvärmen någon värme om du stänger av shunt-pumpen och ökar huvudpumpen?
Både huvudpumpen vid VP och shunt-pumpen vid GVF står på max. Skall jag prova att stänga av shunt-pumpen ändå?

//M
1½-plans trävilla 170kvm byggt 2009. Vattenburen golvvärme i betongbjälklag, VA-radiatorer på 2:a plan. FRVP NIBE Fighter 360P & GVF Uponor Pro1 med Push 15.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4365
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g returtemperatur?
« Svar #19 skrivet: 04 februari 2010, 07:58:03 »
Med golvvärmefördelarens "blandningsskruv" inskruvad helt så får jag samma framledningstemp. ut i slingorna som vad värmepannan skickar ut men då är returen alldeles för låg. Öppnar jag däremot blandningsskruven något så ökar returtempe, men samtidigt sjunker framledningstempen vid GVF och jag måste då höja VP för att kompensera detta Sc:,h.

Detta låter jättekonstigt, som om golvvärmens cirkpump inte funkar alls? ???

Kolla att den funkar, prova även att lufta den på centrumskruven.

Om inte den pumpen fungerar skulle ju inte returtempen öka och framtempen minska om han öppnar skruven. Om han öppnar skruven, mera bypass, får han större flöde genom slingan och deltat minskar.

Problemet är väl att det är för klent flöde fram till slingan? Kanske nåt skräp i termostaten eller nån strypning tidigare?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!