0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
och det kan man väl kanske undra över lite då hur det går till ev ja.
Citat från: Mossfeldt skrivet 13 januari 2010, 21:25:59Vi har köpt en Mitsubishi Electric MSZ-FD25VABH. (Q-Heat 660) och väntar på att få den monterad.Dom kostar några tusen mer, men dom spar även mer och går ofta trots att det är riktigt kallt ute.FD25 är lika med Q-Heat 630 (max. 6.3 kW). ME brukar inte vara dyrare än andra bra märkespumpar. Vilka fabrikat/modeller jämför du med?Jag gav 18900 för min ME FD25 i våras inkl. installation och ROT ej in-/borträknat. Men den går att få ca. tusenlappen billigare vet jag nu.
Vi har köpt en Mitsubishi Electric MSZ-FD25VABH. (Q-Heat 660) och väntar på att få den monterad.Dom kostar några tusen mer, men dom spar även mer och går ofta trots att det är riktigt kallt ute.
sparar mer än vad/vem?//Krister
Och det har väl inte kommit in några direkta belägg för motsatsen till den här teorin heller vad jag har kunnat se om man nu undantar div lite rent spontana snillen som spekulerar om vad som är orsaken.
I vilket fall så finns det gott om trådar här på forumet som styrker FD-modellernas förmåga att klara kyla.
Jag har dryga 20.000:- att lägga på en pump, finns det nån pump som är inkl. montering och rotavdrag som är bättre/mer effektiv än Nocrian så lyssnar jag mer än gärna.Detta är ju en investering som åtminstone skall hålla mer än 5 år, så då vill jag ju gärna kunna räkna hem kostnaden.Om jag gör detta med en pump som kostar 18.000:- så betalar jag gärna, bara nån kan tala om vilken som är kungen på tronen ( dock så vill jag ju enl. min egen och högst personliga åsikt och vad jag läst om, vidhålla att Nocrian ger mest pang för pengarna, eller? )Normalt sett i mina breddgrader så uppehåler sig temperaturen på max -10 till -15 ºC normalt, undantaget vissa kallspikar.I år var det ju ett enormt undantag då runda -29 ºC visade sig under flera dagar.Jag tänker inte dimensionera en pump efter sådana temperaturer utan då får jag vackert stödelda i kaminen dessa dagar.Återigen, ni som har erfarenheter av LL pumpar, finns det nåt speciellt jag bör fråga Niklas på polarpump.se imorgon när jag beställer, vad som ingår och så vidare?/ Micke
Jag har väl inte köpt grisen i säcken nu hoppas jag..?