0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Innerdelen motsvarar väl CTC:s EcoEl.i så fall så borde detta funka:http://www.ctcvarme.se/enertech/p47541/files/2_4_2_CTC_EcoHeat-CTC_EcoEl_och_fastbr_nslepanna.pdf
Citat från: Carl N skrivet 12 januari 2010, 22:25:02Innerdelen motsvarar väl CTC:s EcoEl.i så fall så borde detta funka:http://www.ctcvarme.se/enertech/p47541/files/2_4_2_CTC_EcoHeat-CTC_EcoEl_och_fastbr_nslepanna.pdfDet skulle säker gå, kanske sitter uttag på sidan av tanken för det också.Men börjar jag koppla något mot den tanken själv, faller garantin bort på en gång.Och det finns nog ingen sanyo installatör som vill docka deras grejer mot en gammal ved panna.Så därför vill jag koppla det direkt mot radiatorerna , så kan dem inte säga något.Då körs Vp som varmvatten beredare vid ved eldning Thumbsup .Hoppas att den kör upp tank tempen fort så den inte går en massa på tillskottsel ändå .
Citat från: nyhusägare skrivet 12 januari 2010, 22:43:23Citat från: Carl N skrivet 12 januari 2010, 22:25:02Innerdelen motsvarar väl CTC:s EcoEl.i så fall så borde detta funka:http://www.ctcvarme.se/enertech/p47541/files/2_4_2_CTC_EcoHeat-CTC_EcoEl_och_fastbr_nslepanna.pdfDet skulle säker gå, kanske sitter uttag på sidan av tanken för det också.Men börjar jag koppla något mot den tanken själv, faller garantin bort på en gång.Och det finns nog ingen sanyo installatör som vill docka deras grejer mot en gammal ved panna.Så därför vill jag koppla det direkt mot radiatorerna , så kan dem inte säga något.Då körs Vp som varmvatten beredare vid ved eldning Thumbsup .Hoppas att den kör upp tank tempen fort så den inte går en massa på tillskottsel ändå .Dyr varmvattenberedare..... Men din fundering är okej. Du har väl en acktank till vedpannan? Så slipper du elda för ofta.Om jag förstår det hela rätt bör du ha en cirkulationspump på framledning vedpanna.Men det sitter säkert en sådan redan nu.
Citat från: hulta skrivet 12 januari 2010, 23:02:02Citat från: nyhusägare skrivet 12 januari 2010, 22:43:23Citat från: Carl N skrivet 12 januari 2010, 22:25:02Innerdelen motsvarar väl CTC:s EcoEl.i så fall så borde detta funka:http://www.ctcvarme.se/enertech/p47541/files/2_4_2_CTC_EcoHeat-CTC_EcoEl_och_fastbr_nslepanna.pdfDet skulle säker gå, kanske sitter uttag på sidan av tanken för det också.Men börjar jag koppla något mot den tanken själv, faller garantin bort på en gång.Och det finns nog ingen sanyo installatör som vill docka deras grejer mot en gammal ved panna.Så därför vill jag koppla det direkt mot radiatorerna , så kan dem inte säga något.Då körs Vp som varmvatten beredare vid ved eldning Thumbsup .Hoppas att den kör upp tank tempen fort så den inte går en massa på tillskottsel ändå .Dyr varmvattenberedare..... Men din fundering är okej. Du har väl en acktank till vedpannan? Så slipper du elda för ofta.Om jag förstår det hela rätt bör du ha en cirkulationspump på framledning vedpanna.Men det sitter säkert en sådan redan nu.Någon acc tank har jag inte tyvärr. men frågan är hur lång tid det tar att elda upp värmen i en sån huset verkar ju nästan ligga nära 8kw förbrukning vid - ºC18 6,25Kw snitt /tim 150/dygnPanna är en gammal kombipanna ca 40år på 20KwHar inge bra ställe att ha acc tank nu . det ska var asedan när olje tanken ev är ur plockad!Cirkulations pump har jag en gammal stor sak som sitter på ved panna. ska kolla om den fungerar.
Skrivet av: nyhusägareDet som behövs är då följande (detta ifrån rinkaby rör) ESBE Shuntventil VRG 130 350-400kr beroende på storlek på anslutning ESBE ARA 600 Ställdon 925 kr Dykrörstermostat 205kr Ev kan jag använda den befintliga som är till oljebrännaren!Lite kopplingar och rörVad tror ni om detta !!
Är den befintliga kombipannan helt bortkopplad ifrån radiatorsystemet eller vad hnder om du eldar utan att göra några kopplingsändringar?
Citat från: rocas skrivet 15 januari 2010, 08:33:05Är den befintliga kombipannan helt bortkopplad ifrån radiatorsystemet eller vad hnder om du eldar utan att göra några kopplingsändringar?Japp den är bortkopplad ifrån hela vatten systemet. man bör inte elda dem tomma har jag hört.Kan vara att dem blir för varma när inte vatten delen är sval av vattnet (svalare än elden)Kanse bränner hål isåfall utan vatten, det är bara vad jag har gissat mig till.Blev iallfall starkt av råd ifrån att elda utan vatten inkopplad.
Fundering:Parallellkoppla din gamla panna in på systemet. Det bör funka.Jag har gjort så med min lvp.