Hej, jag är ny här och detta är mitt första inlägg (Så skratta inte :-)
Vi har köpt ett ställe på landet placerat mellan Vetlanda och Växjö på gränsen till småländska höglandet, där -25 förekommer på vintern.
Huset är på 210 kvm var 40 på övervåningen ej är inrett, så en bo-yta på 170 kvm. Detta är ett mycket gammalt hus med timmerstomme och brädbeklädnad som förmodligen är byggt ca 1850.
Fönstren är bytta på 70 talet till, tror det heter dubbelkopplade enkelglas, värmen är så klart direktverkande el element.
Planlösningen är väl inte helt öppen men vi ha som en korridor genom hela huset, så jag vill tro att en LL VP skulle klara detta.
Har även två eldstäder, en rörspis i vardagsrummet och en stor gjutjärnsspis i köket, har dock lite problem med att sprida värmen med dessa så tanken var att en VP skulle hjälpa till med detta. Nu har jag tittat på två modeller som jag tror skulle kunna klara jobbet men jag är helt yr i huvudet och kan bara inte bestämma mig.
Tanken från början var även att jag skulle kunna köra huset på underhållsvärme med VP, dock så har ingen av dessa en 10 gradersfunktion. Inte ska jag väl behöva ha det 16 grader i huset om jag inte kommer att vara där på ett par månader? priset på båda pumparna ligger på 25000 installerade och klara plus minus 500Sek.
Väldigt tacksam för råd, tips och erfarenheter, vilken är effektivast? vilken är tystast? vilken skulle klara husets behov? osv