Jag skulle behöva lite hjälp/rådgivning .
Jag håller på och felsöker en Luft/luft-värmepump.
Det är en invertermaskin med R407c. Specad för 3,5Kw värmeeffekt.
Märke ”Vest” med det är en ”Chinamaskin” modell KFR-30GW/BXPc under skalet.
Mitt problem är att den inte verkar bygga upp tillräckligt tryck, mäter man tryck vid frånslagen kompressor så är det 5bar, startar man sedan maskinen i värmedrift så varvar kompressorn stegvis upp för att då komma upp till ca 10,5bar. Innedelen har sin fläkt frånslagen då värmebatteriet inte uppnår tröskelvärdet då den kan börja blåsa varmluft. (sitter en tempgivare monterad på röret i innedelen)
Utedelen mäter hetgastempen och slår ifrån efter 4-5min då den inte uppnår önskad hetgastemperatur.
Jag experimenterade endel igår och fick igång maskinen genom att värma både hetgasgivaren och innedelsgivaren i varmvatten så fläkten i innedelen gick igång och utedelen trodde att allt var som det skulle. Den gick då i ca 10min med runt 12bar i tryck och gav då ingen värme, sen började trycket stiga och det började fläkta varmluft, trycket nådde tillslut 18bar och det strömmade då 37*c luft ur innedelen.
Jag monterade då tillbaka båda tempgivarna på rören och lät maskinen gå under någon timme, den gjorde under den tiden en avfrostning och återgick till värmedrift utan problem.
Jag provade sedan att slå av den och lät den kyla ner sig under en halvtimme, sen var det samma veva som innan, den försöker bygga tryck men misslyckas.
Den är nyfylld med 1,1kg kylmedia som det skall vara enligt spec.
Jag har även bytt styrkort i utedelen utan resultat. (även dom tre tempgivarna som finns byttes samtidigt)
Edit: Kanske skall tillägga att det var ca -6*c när jag testade att lura tempgivare mm. Den beter sig likadant vid -17*c, varmare väderlek har det inte varit sedan jag monterade den. (den är förövrigt begagnad, har suttit i föräldrarnas sommarstuga)
Någon som har tips/felsökningssteg att komma med?