Hej
Idag är det -32 hemma i Luleå
.
Har nyligen blivit ägare till en norrbottensgård. Vi är i dagsläget 3 i hushållet. I lagår'n sitter det en NIBE 1115-8 med ca 15 m lång kulvert till huset.
Som det ser ut idag kommer tappvarmvattnet fråm en separat elberedare som sitter i toaletten i huset. En Nibe eminent 100l som går på 1-fas med förbrukning på 1KW/gångtimme.
Mina frågor är:
Är det mer ekonomiskt på lång sikt att sätta in en beredare i lagår'n som dockas ihop med värmepumpen?(går det till den modellen?) Kanske en modell som kan nyttja solvärme?
Hur skulle det se ut med payoff-tiden på en sån investering?
Övriga nackdelar?
Tack på förhand
Jag tar varmvatten genom 25 m kulvert från Thermia Diplomat TWS 12 som är placerad
i ett uppvärmt pannrum i en garagebyggnad. För att kunna få varmvatten inom rimlig tid i huset måste jag ha vv- cirkulation 07.00-23-00. Med detta system använder Vp 1 timme (3x20 minuters cykler) för att producera varmvatten. Grovt räknad ca. 4,3 kwh plus el-patron var 16e dag för legionella höjningen till 60 grader. Ekonomiskt (ca. 5 kr/dygn) tycker jag att det är Ok men nackdelen är att pumpen inte producerar värme under 3x20 minuter. När det var -36 ute så skulle jag ha behövt även den timmen. Har funderingar på att ändra till ett liknande system som redan har beskrivits. Däremot köper jag inte förslag som går ut på att ha en separat el-beredare som matas från Vp genom kulverten och skippa cirkulation. Ett sådan system skulle innebära att jag skulle värma huvuddelen av mitt varmvatten med el-beredaren eftersom när jag börjar spola varmvatten tider när det inte är någon cirkulation behöver tappa minst 30 liter.
Jag skulle vilja skicka med en hypotetisk fråga om det är någon av ”dignitärerna” som läser detta:
Det skulle vara intressant att koppla in en värmemätare (Actaris ECHO 2 lämplig?) för att se vad pumpen momentant levererar och då speciellt vid låga utetemperaturer. Om man jämför de avgivna effekterna vid t ex
-15 och -25 grader och håller övriga parametrar konstanta, dvs. samma; - cirkulationsflöde, fram och returtemperatur, samma Brine In och Ut, så skall väl pumpen ge samma momentana uteffekt.?
Sansun (också farfar)
Norrlands inland/Thermia D-TWS 12
Uppvärmd yta: (Över krypgrund)
Bottenplan 105+15+40 m2 ( varav 80 m2 golvvärme i 4 slingor och 13
Övervåning 85 m2 nya radiatorer där det inte finns golvvärme)
Elförbrukning år 1: 12500 kwh (071201)
år 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15 ºC under vintern – tillkom år 2)
Drifttider från start nov. 2007: Vp 7562 h
Varmv: 930 h
Eltillsats (1&2) 276 + 156 h