I somras köpte jag och sambon ett hus med bergvärme, golvvärme, och pannan Villa Thermia 60, huset är på ca 170kvm med ett garage på 70+100kvm där 70 värms upp. Total yta som värms med panna är alltså ca 240kvm. Pannan är från 1997 då den installerades i samband med att huset byggdes ut från ursprungliga 75kvm.
Hela hösten och vintern fram tills nu har vi kört uppvärmningen på bara vp och utan tillskott av elpatron alltså och det har känts helt ok även om vi varit tvungna att tillskottsvärma med kamineldning.
Men med de sista veckornas kyla så bestämde jag att det var dags att slå igång pannan på autoläget igår då vi bara har haft ca 15 grader i huset sista tiden om vi inte eldar med kamin..
Trots att elpatronen går hela tiden så blir det inte varmare i huset så nu har jag börjat kolla vad detta kan bero på.
Kan kanske framledningstemperaturen vara för låg, den ligger på bara 25-26 grader?? Eller kan det vara något annat som är galet??
Jag testade förresten att ställa ner kompressorns hastighet på varma sidan från läge 3 till läge 2 då jag läst att det kan höja framledningstemperaturen men då löste pressostaten för lågtryck ut efter några min så den ställdes tillbaka till läge 3.
Är det någon som har några ideer om vad det kan bero på att huset inte blir varmt så tar jag tacksamt emot dessa!

Kan man läsa av brinetempen förresten någonstans, jag har då inte lyckats??
Kan oxå tillägga att det var massor av is i nedre delen av pannan där rören kommer in, runt rören så jag har ställt in en värmare där för att tina upp lite! Kan det vara klokt eller har det ingen betydelse att det isar där inne?
Här är värdena i alla fall som jag nyss läst av.
Rum Bör 21
Drift Auto
Ute -23
Kurva 38 (har jag ändrat från tidigare 30 i tron att det skulle hjälpa upp framledningstempen)
Integral -330
Framledning 26(40)
Returledning 22(48)
VV 47(44)
VVtid 20
VVpressostat 1
Värmestopp 12
VPintervall 20
VPhyst 5
Tillshyst 10
VVTills 55(50)
Toppv.stop 60`c