0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det vore intressant att få dina olika värden ute på VP:n (T1-T7) när den är i drift vid utetemp nära -20 gr. Har själv noterat att hetgastempen ökar med sjunkande utetemp dock aldrig i närheten av larmgränsen, men då har det inte varit så kallt i Skåne än. Kör en liknande anläggning som du, så det skulle vara intressant att höra hur hög retur du matar VP:n med och vilken framledningstemp den ger tillbaka till pannan vid denna låga utetemp, plus vilken framledningstemp du har då till radiatorerna. Har du noterat om larmet kommer strax innan den avfrostar, när förångaren är som isigast?/preset
Du ligger nära larmgränsen som är på 120 gr, men så ligger du också nära VP:ns driftgräns (enligt Nibe) på -20 gr. Din utetempgivare på VP:n visar som min flera grader högre än t ex elpannans utegivare, så VP:n vet inte att den kör nära gränsen.Kollade mina tidigare värden, förra vintern lyfte jag på locket vid utetemp -12 ºC (på pannans utegivare, VP:n -8,4 ºC) då var hetgastempen 97,5 ºC, vilket är den högsta jag uppmätt. Det är möjligt att den kan som din komma nära larmgränsen när man närmar sig utetemp -20 ºC.DeltaT ligger för dig på 3,9 ºC, vad händer om du har möjlighet med reglerventil att sänka flödet något så att du kommer närmare manualens värde på ca 5 ºC vid utetemp ca -20 ºC.Du måste ha ett välisolerat hus och stor radiatoryta när du bara har 46 ºC ut till radiatorerna vid denna låga utetemp, det är vad jag har vid 0 gr ute./preset
18-19 ºC inne! Fryser du inte då? Jag har inte under 23 ºC i stora delar av huset, i några rum där vi inte vistas så ofta har jag ca 20 ºC. Tack vare VP kan man ligga där utan att det kostar skjortan.DeltaT på 3,9 är väl ok, en viss variation måste det ju bli över hela temperaturspannet som man har med en L/V-pump, man blir förvånad att den kan arbeta mellan utetemperaturer på -20 ºC till +35 ºC. En jord- eller bergvärmepump har det betydligt enklare./preset
Om det är strålningsvärme som gör att VP:ns utetempgivare visar för hög temp så kan du få problemet att när VP:n nu stoppat på VP:ns -14 ºC, så kommer den förmodligen inte återstarta förrän den verkliga utetempen är nära dessa -14 ºC , beroende på att när VP:n är stoppad tempgivaren inte utsätts för någon strålningsvärme.Tycker att de skulle satt givaren där den absolut inte kunde påverkas av strålningsvärme om det är orsaken till felvisningen./preset