0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
är neutralzonen området runt den inställda framledningstemperaturen eller är det runt börvärdet för shunten (börvädesförskjutningen) alltså en grad mindre än framledningstemperaturen?när neutralzonen är inställd på 1 grad betyder detta att det är halv grad på vardera sida om börvärdet eller är det 1 grad på vardera sida om börvärdet?var ställer man in börvärdesförskjutningen?
hej thalle och Erik,Kul om vi kunnat få kläm på alla de olika inställningarna! Jag har några frågor till om dessa parametrar,är neutralzonen området runt den inställda framledningstemperaturen eller är det runt börvärdet för shunten (börvädesförskjutningen) alltså en grad mindre än framledningstemperaturen?när neutralzonen är inställd på 1 grad betyder detta att det är halv grad på vardera sida om börvärdet eller är det 1 grad på vardera sida om börvärdet?var ställer man in börvärdesförskjutningen?Jag tror Erik menar "öppna begränstid" inte "tidsfördröjning för shunt". Vilken funktion har "öppna begränstid"?vad betyder "förlängning av öka och minska signalen"
Shunt inställningar Börvärdesförskjutning 1,0ºC Neutralzon 1,0ºC Gångtid förlängning Ökasignal förlängning 1 Minskasignal förlängning 1 Tillskott maximal temperatur Shuntbegränsning 57ºC Shunt tvångstängning 58ºC Begränsning vid temperatur På Begränsningstid 60s
I neutralzonen ges varken öppna- eller stängasignal till shunten.Är T1 över värde för stänga shunt ges således stängasignal.Om T1 är under dito ges öppnasignal under förutsättning att temperaturen är oförändrad eller minskande i ett mätintervall på 2 sekunder.Om T1 temperaturen når upp till nivån för stopp kompressor, anses tillskottsbehovet vara över och fördröjningen för tillskottet återställs.Detta är kring börvärdet för shunten, och inte för kompresorn. Default börvärdet för shunten 1ºC mindre än börvärdet för kompressor (Börvärdesförskjutning).Begränsningstid:När tillskottstimern räknat ut fördröjs shuntfunktionen för att tillskottet först skall värma upp tanken till arbetstemperatur enligt inställning Stopptemperatur T3.
Erik, kan du förklara för mig vad som menas med "Gångtidsförlängning"?
Thalle, med ovanstående som grund, hur kan jag ändra inställningarna för att kunna ha framledningsgivaren T1 efter min volymtanken?Volymtanken "buffrar" ju värme vilket ger max tillskott.Skall jag öka neutral zon till säg 3 grader? Gångtidsförlängning är väl inte relevant?Nu när jag läser ditt inlägg så är det kanske inte så klokt att sätta T1 efter volymtanken? Finns kanske bättre alternativ för att få en jämnare värme i radiatorsystemet och färre och längre gångtider? Att istället peta på kopplingsdifferensen hjälper kanske detta?
Det heter ju gångtidsförlängning?Menar du att om man sätter värdet två så öppnar shunten i 20 + 20/2 = 30 sekunder? Vad händer sedan?Hur hänger detta ihop med det du skrev tidigare, dvs shunten öppnar om T1 är under börvärdet för värmekurvan, då ges öppnasignal under förutsättning att T1 är oförändrad eller minskande i ett mätintervall på 2 sekunder.
Har inte studerat dina grafer, men hur länge ligger tillskottet på max? Är det on/off känsla eller?Hos mig går tillskottet upp till vad jag tillåter rätt ofta, men ligger ju inte där många minuter för att sedan rampas ner igen. Jag ser inte detta som ett problem, temperaturen hålls ju där den ska. Om den gör det med tex. 2 min med 9kW eller 10min med 3kW, spelar det någon roll?Eller missförstår jag dig helt?Vill du testa någon annat så är det väl att flytta T1 till returen, som många andra system har. Då får du ju en tröghet också. Dock får du väl studera historiken på returtempen för att få värmekurvan rätt.
Ställer du 2, så öppar shunten i 20/2 sekunder, dvs 10 sek. Vilar de resterande 10sek av sin signal. Var på det börjar om igen. Detta så länge shunten har sin öppna- eller stängasignal.----------|-----------|------------|------ pulslängden 20sek___|-----|____|-----|____|-----|____ utsignalen med 2 som val.10s 10s 10s 10s 10s 10s .......Länge leve ancii grafik...