0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Utetempen trillade precis under -20 grader här i Brottby norr om Stockholm och pumpen har därför stannat. Utetemperaturens derivata är fortfarande negativ, undrar vart detta slutar?http://franzens.nu/statlink/WebRpt.htmlFår se, när temperaturen åter blir över -20 om lågtryckspressostaten löser ut, när pumpen tuffar igång.Orkar inte bli väckt inatt, om temperaturen vänder. Skall därför precis stänga av larmsummern på IVT 290 A/WNoterade förresten att jag hade ett dT på 4,7 grader vid -18. Därefter föll dT tillsammans med utetemperaturen ned till 4,0 när den stannade vid varmvattenproduktion.
Jag har problem med utlöst lågtryckspressostat vid kall väderlek -15 och kallare. Har dock inte fått något larm alls nu när tempen drog nedåt.Avfrostningarna har vad jag vet gått utan problem. När det var riktigt kallt såg jag att den hade avfrostat under 4 minuters tid, maxtid tror jag är 15.När det gäller värmekabeln så är den inställd på 15 minuter tror jag. Den monterades genom att leverantören borrade ett hål i koppen som sitter i "avloppet" inuti Optiman. Röret slutar i stuprörets avlopp 50cm bredvid Optiman och kabeln går nog ned 20cm i dagvattenröret under marken. Har inga problem med "påisning" vad jag vet. Men jag kan ha fel, det är kanske det som är problemet med låtryckspressostaten, dvs "påisning" som inte försvinner vid avfrostning?
Detta är inte rätt inställning, denna inställningen anger bara att pumpen inte får lov att gå igång om temperaturen i kondensorn understiger 3 grader. Detta är en inställning för att skydda pumpen om kondensorn(värmeväxlaren) har frusit. Alltså inte speciellt bra att in och ändra här inne. Angående envelope stoppet tror jag inte det går att ändra detta och även om det går så är det inte att rekommendera. Precis som många andra säger så kan det här med att flytta bulben antagligen rätta till problemet med LP larm. Lösningen gäller dock endast dem pumpar som har scroll kompressorer, men det är där problemet är vanligast