0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Sen om du är beredd att sänka inomhustemp någon grad orkar ju pumpen längre. Jobba lite med huskurvan och se hur långt ner du kan gå utan att frysa. Det har jag själv gjort då jag har en pump som också är på gränsen. Det medförde att pumpen nu klarar några minusgrader utan spets mot ca 0 tidigare. När det är kallt eldar jag en brasa i kakelugnen istället. Det är inget magiskt med detta utan helt beroende hur mycket energi huset kräver vid en viss skillnad mellan ute/inne temp i förhållande till hur mycket pumpen ger vid en viss utetemp. Eftersom man inte kan göra något åt hur mycket pumpen ger måste man antingen sänka läckaget (= isolera bättre) eller sänka inomhustemp för att få pumpen att orka längre.God fortsättningMax
En LV räcker aldrig....hur stor man än väljer. Eftersom effekten börjar minska vid 0 ºC, har minskat en hel del vid -5 ºC, och vid -10 ºC minskat mer än 30%. Vid -15 ºC ger en LV bara cirka 10-20% mer värme än vad man stoppar in i elenergi.När det blir minusgrader ute sjunker verkningsgraden (eftersom pumpen hämtar värmen från uteluften) samtidigt, som huset kräver mer värme. En ekvation som det är omöjligt att få ihop med realistisk ekonomi. En LV behöver alltid spetsvärme i någon form när det är som kallast.Ett annat synsätt är att dimensionera LV efter hur mycket man vill spara på värmekostnaden och hur mycket man vill investera i värmepumpen. Resten blir ju eltillskott. (Sen kan man ju försöka fixa tillskottet på billigaste vis, tex kakelugn LLpump etc)Rent logiskt borde man alltså vara nöjd att pumpen går många timmar/år och sparar el-kostnad så att den snabbt betalar igen sig själv.Men allt beror naturligtvis på vad säljaren lovat kunden!
Oc morgondagens ränta...kan göra lånet sketadyrt!
Min pump värmer utan vidare pannan till 55º vid -2º ute.Pumpen ger cirka 5-6kW vid -2º ute, hur varmt vattnet blir i pannan, beror på hur mycket värme huset tar vid samma utetemperatur.Kräver huset högre effekt än vad pumpen ger, kan den inte öka temperaturen i pannan.Får du bara upp tempen till 37º, har du en för klen pump i förhållande till huset, såvida det inte är något fel på pumpen Tar du ut mer värme än vad pumpen ger, värms ju inte vattnet i pannan upp alls.//Ronnie