0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej. Alla förslag är att begrunda.
Hej. Skall testa med 2 termometrar så får jag se om det är någon skillnad //Rolle
Om du har samma fuktighet under altanen som i fria luften utanför så blir jag oerhört förvånad.
Citat från: doggydoggen skrivet 10 mars 2010, 21:45:36Om du har samma fuktighet under altanen som i fria luften utanför så blir jag oerhört förvånad.Jag åxå eftersom pumpen aktivt avfuktar luften! Nä, (halv)skämt åsido, det är ju öppet runt i kring så varifrån skulle fukten komma ifrån i så'n omfattning!? studs
Naturlagar..=)eftersom luften är kallare under altanen..vänta nu..förklarar såhärom du har 2 temperaturer som möter varandra så avfälls fukten i den kallareså altanens kallhåla fungerar som en avstjälpningsplats för fukten i den varmare luften utanför..förstår du hur jag tänker med min teori..=)Teorin kanske inte håller,därför det vore intressant med ett expriment..
Citat från: rolle46 skrivet 09 mars 2010, 06:56:00Hej. Skall testa med 2 termometrar så får jag se om det är någon skillnad //RolleOm du har möjlighet att även montera en hygrometer under altan och en utanför så kan vi ju se om du kan "skita" i fukten,ett intressant exprimentOm du har samma fuktighet under altanen som i fria luften utanför så blir jag oerhört förvånad.
Om du har möjlighet att även montera en hygrometer under altan och en utanför så kan vi ju se om du kan "skita" i fukten,ett intressant exprimentOm du har samma fuktighet under altanen som i fria luften utanför så blir jag oerhört förvånad.
Citat från: rolle46 skrivet 22 mars 2010, 07:23:10Om du har möjlighet att även montera en hygrometer under altan och en utanför så kan vi ju se om du kan "skita" i fukten,ett intressant exprimentOm du har samma fuktighet under altanen som i fria luften utanför så blir jag oerhört förvånad.Hej. Har varit bortrest en tid nu men skall införskaffa hygrometer/termometer senare i veckan så skall jag testa irl.hur det verkligen förhåller sig under min altan. Nästan all is har smällt bort under pumpen så det måste ha varit varmt här //Rolle
Hej.Härute i Roslagen är det likadant med tjälen men under min altan så har det inte legat någon snö så där lär nog tjälen krypit ner ganska långt kan jag tänka mig Det måste varit sol och varma vindar som gjort att isen i princip försvunnit under pumpen,//Rolle
Tror kanske att du klarat dig från tjälen under din altan. Mest risk för tjäle är på de ställen som fått utstå ett tryck från en tyngd tex fot, snöskoterband etc. Just under dessa ställen kan det vara någon meter tjäle men vid sidan om rätt tjälfritt. Hade vintern börjat med lite slask så hade tjälen gått ner ordentligt. I Mälardalen så blev det ordentligt kallt på en gång med pudersnö.
Citat från: MGKea skrivet 23 mars 2010, 09:28:41Tror kanske att du klarat dig från tjälen under din altan. Mest risk för tjäle är på de ställen som fått utstå ett tryck från en tyngd tex fot, snöskoterband etc. Just under dessa ställen kan det vara någon meter tjäle men vid sidan om rätt tjälfritt. Hade vintern börjat med lite slask så hade tjälen gått ner ordentligt. I Mälardalen så blev det ordentligt kallt på en gång med pudersnö. MGKea - Har du någon teori om hur ett tryck mot markytan kan påskynda frysning av vatten nere i marken..?Jag trodde det var en fråga om värmeledning, konvetion (vind) och värmestrålning...