0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Måste fråga,varför har ni baljor under pumparna?
Måste fråga,varför har ni baljor under pumparna?personligen så har jag plåtskott väggen bakom pumpen samt monterat den på 170 cm höjd.blir en ispelare men den når ju alldrig upp till pumpen,har alldrig hackat nå´n is eller haft några problem?kanske om pumpen är lågt placerad?.Dogge
Ps.ni som har haft värmepumpar längre än jag har ni upplevt samma isproblem som denna vinter?
Citat från: rolle46 skrivet 03 mars 2010, 07:56:43Ps.ni som har haft värmepumpar längre än jag har ni upplevt samma isproblem som denna vinter? Pja, snarare tvärtom!Nu när det varit så här pass kallt har det inte blivit så mycket i baljan.Värre är det när det är runt nollan... då måste man tömma varje dag, ibland mer om det regnar.
Hej.Problemet med min Nocria är att den avfrostar väldigt ofta vare sig jag vill eller inte. ... tyvärr att det bildas mycket is under den.//Rolle
Citat från: doggydoggen skrivet 27 februari 2010, 21:10:05Måste fråga,varför har ni baljor under pumparna?personligen så har jag plåtskott väggen bakom pumpen samt monterat den på 170 cm höjd.blir en ispelare men den når ju alldrig upp till pumpen,har alldrig hackat nå´n is eller haft några problem?kanske om pumpen är lågt placerad?.DoggeHej. Min pump Nocria sitter under altanen på ett stativ som är drygt 40 cm.högt,tyckte första året+förra året att det fungerade bra men i år så är det rent fördjävligt vad is det har bildats under den. Har fått gå lös med en brandyxa flertalet gången för annars hade isen byggts på och pressat upp hela anläggningen. Till nästa säsong skall det konstrueras avloppsrör med värmekabel som leder bort vattnet till ett externt uppsamlingskärl som jag lätt kan tömma utan att kravla runt som en orm under altanen //RollePs.ni som har haft värmepumpar längre än jag har ni upplevt samma isproblem som denna vinter?
Tjo. Du har helt rätt i dina tankar om luftfuktigheten under min altan,nu i helgen var det ju +grader härute men under altanen så såg det ut som om det blev frostbildning på marken,hmmmm . Jag var inne på det själv runt början av denna vintersäsong att det kanske inte är så lyckad placering av pumpen men jag funderar fortfarande! Ska jag leda bort vattnet och gräva som du tipsar om så är det bra men i mitt fall så ligger pumpen max. 2.5 M.över havets nivå och det är nog bara 12 M. ner till havet så jag bor lite dåligt till för att göra en sådan anläggning men att flytta upp pumpen över altanen skulle ju vara en utväg för då hamnar den ca.2 M.högre upp och då är den ju betydligt servicevänligare än nu //Rolle
Citat från: rolle46 skrivet 03 mars 2010, 20:14:55Tjo. Du har helt rätt i dina tankar om luftfuktigheten under min altan,nu i helgen var det ju +grader härute men under altanen så såg det ut som om det blev frostbildning på marken,hmmmm . Jag var inne på det själv runt början av denna vintersäsong att det kanske inte är så lyckad placering av pumpen men jag funderar fortfarande! Ska jag leda bort vattnet och gräva som du tipsar om så är det bra men i mitt fall så ligger pumpen max. 2.5 M.över havets nivå och det är nog bara 12 M. ner till havet så jag bor lite dåligt till för att göra en sådan anläggning men att flytta upp pumpen över altanen skulle ju vara en utväg för då hamnar den ca.2 M.högre upp och då är den ju betydligt servicevänligare än nu //Rolle Har lite svårt att få en "bild" på hur pumpen är monterad,du har inte möjlighet att ta ett kort och lägga in här så kanske det går att ge nå´t tips?Bara 12 meter till havet,borde ju gå att utnyttja det på nå´tvis?,havet lär ju åxå göra att du har en högre luftfuktighet
Citat från: doggydoggen skrivet 03 mars 2010, 20:54:00Citat från: rolle46 skrivet 03 mars 2010, 20:14:55Tjo. Du har helt rätt i dina tankar om luftfuktigheten under min altan,nu i helgen var det ju +grader härute men under altanen så såg det ut som om det blev frostbildning på marken,hmmmm . Jag var inne på det själv runt början av denna vintersäsong att det kanske inte är så lyckad placering av pumpen men jag funderar fortfarande! Ska jag leda bort vattnet och gräva som du tipsar om så är det bra men i mitt fall så ligger pumpen max. 2.5 M.över havets nivå och det är nog bara 12 M. ner till havet så jag bor lite dåligt till för att göra en sådan anläggning men att flytta upp pumpen över altanen skulle ju vara en utväg för då hamnar den ca.2 M.högre upp och då är den ju betydligt servicevänligare än nu //Rolle Har lite svårt att få en "bild" på hur pumpen är monterad,du har inte möjlighet att ta ett kort och lägga in här så kanske det går att ge nå´t tips?Bara 12 meter till havet,borde ju gå att utnyttja det på nå´tvis?,havet lär ju åxå göra att du har en högre luftfuktighetHej.Jag ska ta en bild i helgen och lägga upp här på forumet så får ni se. Min kabel som jag överför bilder med från kameran till datorn ligger på jobbet men jag ska in en sväng på Lördag så efter det så ska jag fixa det Havet är nog bottenfruset nu för det är över 1 M.tjock is och det är en sandstrand som jag gjort för många år sedan så det är inte så djupt längst in men ska jag ut på djupare vatten där det inte är bottenfruset så är det nog ca.20-25 M.dit och att leda ut vattnet dit blir inte vare sig enkelt eller billigt anar jag ,//Rolle