0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hawkeye 99.ursäkta men vad är det som tomas skriver som är skit.c-c
alltid tråkigt när något krånglar. Men när man häver ur sig sådan skit som Tomas gjort här så måste man berätta vad som är felet. Väljer man en seriös installatör så får man inte sådana problem. Men visst har vi krångelmaskiner precis som det finns måndagsex när det gäller bilar. Överlag funkar luft/vatten bra här, men nu när det blev kallt så gick det in eltillskott. En seriös säljare lovar inte-20 utan eltillskott. Eltillskottet går hos mig in vid runt -1 grad tidigare om det blåser. Den har klarat ner till-9 grader under ett dygn när jag glömde slå över från höst vår läge. Att köra höst vår när det är minusgrader är inte bra. elen skall gå in nrä det älr kallt, det kommer att hända med splitarna också. Effekten 12 kw är vid - 7 grader. Nackdelen med nibe är att det står en symbol när eltillskottet går in och då blir kunden hysterisk 1 streck motsvarar 1,5 kw 3 streck 4,5 kw. Ett hus på 3 m3 tar 9-10 kw vid DUT, alltså kallaste dagen på året. Eva
Huvudinlägget bortraderad det var synd det. Men de av oss som kommer ihåg ursprungsinlägget fick aldrig veta att det har varit tre st gubbar och kollat....Då kan man hålla med om att det är svagt att gubbarna inte fått igång det hela. Normalt anser man att man håller på med det hela tills det fungerar.Det gjorde alltid jag som tv-tekniker och ofta byttes "skitet" ut till slut.Men tyvärr var det många som klagade vid sidan om utan att be mig fixa till problemet.Kan inte fixa till problem om man inte vet om det.....Fegisar I min manual står det att S11 ej används hmm men det gäller pumpens inbyggda display.Äsch f-n du har 2020modellen ursäkta.Hmm fläkt stoppad: Tillse att luftflödet ej är blockerad. Vid återkommande larm kontakta tekniker.... Knepigt, det är väl inte avfrostningsproblem som orsakar isbildning och dåligt luftflöde eller olämplig placering av utedel? Ja ja jag bara frågar försiktigt...
Citat från: hulta skrivet 27 december 2009, 17:11:25 Huvudinlägget bortraderad det var synd det. Men de av oss som kommer ihåg ursprungsinlägget fick aldrig veta att det har varit tre st gubbar och kollat....Då kan man hålla med om att det är svagt att gubbarna inte fått igång det hela. Normalt anser man att man håller på med det hela tills det fungerar.Det gjorde alltid jag som tv-tekniker och ofta byttes "skitet" ut till slut.Men tyvärr var det många som klagade vid sidan om utan att be mig fixa till problemet.Kan inte fixa till problem om man inte vet om det.....Fegisar I min manual står det att S11 ej används hmm men det gäller pumpens inbyggda display.Äsch f-n du har 2020modellen ursäkta.Hmm fläkt stoppad: Tillse att luftflödet ej är blockerad. Vid återkommande larm kontakta tekniker.... Knepigt, det är väl inte avfrostningsproblem som orsakar isbildning och dåligt luftflöde eller olämplig placering av utedel? Ja ja jag bara frågar försiktigt...Hej Hulta.Tyvärr är det inget som stoppar luftflödet, önskar att det var så enkelt.Har däremot loggat temp på kanal T4 (suggas) samt T7 (förångartemp) vid konstant drift. Värdena är lååååångt ifrån optimala, vad jag förstått.T4 ligger på +0,8 -> +1,0 vid +4 grader utomhus temp.T7 ligger på i princip samma värden...?!Övriga värden i T-menyn ligger som de skall, när jag jämför med en kollegas värden (fighter 2025 8 kw + VVM 300).Om jag fattat saken rätt, så har jag antingen ingen gas i systemet, vilket motsäger sig då jag får värme in i pannan.Eller, så är det givarna som fått riktigt "tuppjuck".
Enda problemet jag har haft är givarna. Men min vp är 3 år i maj, man tycker att om det varit problem med givarna så mycket så borde det väl vara åtgärdat på de nya 2025.Eftersom man har 10 års försökring så borde man väl sparat in några kronor på den tiden. Min vp är intjänad under nästa år Thumbsup
Vet någon om det är framledningstemp. på radiatorkretsen som avses eller är det tempen på T3 som avses när manskall välja kurva i diagrammet?
Citat från: FRJO skrivet 29 december 2009, 16:03:47Enda problemet jag har haft är givarna. Men min vp är 3 år i maj, man tycker att om det varit problem med givarna så mycket så borde det väl vara åtgärdat på de nya 2025.Eftersom man har 10 års försökring så borde man väl sparat in några kronor på den tiden. Min vp är intjänad under nästa år ThumbsupHej.Problemet var inte givarna utan det var gasgenomströmningen i kompressorn vilken var för hög.Teknikern ströp ner det så att diffen mellan T4 och T7 lirar bättre Är det sånt som ändras med tiden eller var det felinställt från fabrik? med tanke på att den är några år gammalHoppas att det funkar nu...Håller nu på justera Delta T...Vet någon om det är framledningstemp. på radiatorkretsen som avses eller är det tempen på T3 som avses när manskall välja kurva i diagrammet?/ Thomas
Hej.Problemet var inte givarna utan det var gasgenomströmningen i kompressorn vilken var för hög.Teknikern ströp ner det så att diffen mellan T4 och T7 lirar bättre Hoppas att det funkar nu...Håller nu på justera Delta T...Vet någon om det är framledningstemp. på radiatorkretsen som avses eller är det tempen på T3 som avses när manskall välja kurva i diagrammet?/ Thomas