Ursäkta att jag bryter mej in.
Min åsikter är att:
Två likadana värmepumpar med identiska värmesystem kommer att köra över börvärdet lika mycket.
Det som gör att två identiska värmepumpar beter sej olika beror i huvudsak på radiatorsystemets avgivna effekt.
Ett lågtempsystem ger lägre framledningstemperaturer än ett högtempsystem vid samma utetemp.
Ett lågtempsystem tar högre effekt från VP än ett högtempsystem, vid lika framledningstemperatur.
I mitt fall klarar min VP 40°C som max på framledningen. Om börvärdet då är 39 så kommer min VP aldrig att köra över med mer än 1°C eftersom den inte orkar. Är däremot börvärdet 35°C kör även min VP över med ca 5°C.
Vad jag menar är att VP'n alltid försöker köra över med ett visst antal grader som jag anser påverkas av antalet gradminuter innan start.
Har du t.ex. 60 i detta värde blir stopptiden kortare. Har du 120 i detta värde blir stopptiden längre, men det betyder också att framledningen körs över lite mer än med ett mindre värde.
Finns även en inställning som tvångsstartar/tvångsstoppar VP om verklig framledningstemp över- eller understiger börvärdet med angivet värde.
I inlägget nedan har jag ställt en liknande fråga tidigare och fått ett utförligt svar av Roland.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25672.msg245443#msg245443