0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: doggydoggen skrivet 26 februari 2010, 17:00:51Citat från: digitalrobert skrivet 25 februari 2010, 21:50:53Citat från: doggydoggen skrivet 25 februari 2010, 16:20:18...och stora delar av sverige har haft under -10 i snitt och stora delar under -5Tänk på att en L/V har samma COP som mark/berg-vp vid 8-10 plusgrader, det går i regel inte åt mycket energi när det är varmare. Citat från: doggydoggen skrivet 25 februari 2010, 16:20:18...bor man i juukasjärvi där det kan vara -40 i 1 vecka så kanske man skall ta sig en funderare om olje eldning är allternativet?....Mark/berg-vp är ett bättre alternativ.Citat från: doggydoggen skrivet 25 februari 2010, 16:20:18...sen kanske -20 är i överkant..men till minus 15-18 bör ett rätt dimensionerat system fungera utan tillskott...Det är bl.a. därför man väljer mark/berg-vp.Citat från: doggydoggen skrivet 25 februari 2010, 16:20:18...tanken med pris beskrivningen var ju inte den billigaste eller dyraste installationen som förekommit på planeten,finns helt säkert extremiteter åt båda håll..=)...Och det första prisexemplet du drar till med är din granne som installerat jordvärme med 400m markslinga för 160 000:- i Ume?? Det var väl gräsfröna som var dyra antar jag.Vänta nu..=)samma cop vid 8-10 plusgrader??Rätta mig om jag har fel i följande påstående..vid markvärme så djupfryser backen runt slangen och tempen hamnar nog en bit under nollgradigt..minus 2-3 kanske(orörd normaltemp på 120cm djup +6 graderså cop värdet skall således jämföras vid den temperaturen..sen eftersom tempen stiger så vinner värmepumpenmer och mer eftersom markvärmeslangen ligger i sitt is paket hela tiden..slår man ut den förtjänsten kontra förlusten så ligger nog luft vs mark i stort sett på samma års cop..Detta går att läsa sig till,dom nya effektivare pumparna till och med slår markvärme pumparna..förklara gärna varför markvärme är så överlägset?Alla kan vi ju tycka vad vi vill,men att bara säga..volvo är bäst,och när man då får frågan varför..tjaa det är bara så?..=)Tycker att du ska sätta dig ner och räkna..365 dagar år..i överkant låt säga 30 dagar över -18(och så många dagar är det inte)men iallafalldessa dagar går det tillskott,låt säga 2000w/tim snitt gånger och plussa simsalabim1440kw mer blir det inte på ett år i tillskotts värme..jämnen drar så att sägaSen gräs är dyrt här uppe förstår du."suck"svårt att förstå varför det inte går att föra en diskution utan att folk ska svara som ungardet är inte din jakthund jag kritiserar utan försöker få nå´t konkret svar på varför markvärme är så mycke bättre.men dom svaren lär nog utebli.Exempel på jordvärmetemperatur: http://pricken.vuollerim.nu/Om man hade samma energibehov året runt så skulle L/V vara kanon.Tyvärr går det åt en mycket större mängd energi när det är kallt ute.Jämförelse mellan L/V (7/45ºC) och mark/bergvärme-vp (0/45ºC), COP angiven enligt EN 14511:L/V: 3,55-3,61 (beroende på effektbehov)Mark/bergvärme: 3,66Källa:http://www.nibeonline.com/pdf/031210-1.pdfhttp://www.nibeonline.com/pdf/031303-5.pdfTänka på att mark- och bergvärme inte blir 0ºC direkt bara för att huset behöver värmas på hösten.Säg till om det är något du inte fattar.PSLämna gärna en länk till de L/V-vp som du hittat på blocket så får vi se vad det är för något.DS
Citat från: digitalrobert skrivet 25 februari 2010, 21:50:53Citat från: doggydoggen skrivet 25 februari 2010, 16:20:18...och stora delar av sverige har haft under -10 i snitt och stora delar under -5Tänk på att en L/V har samma COP som mark/berg-vp vid 8-10 plusgrader, det går i regel inte åt mycket energi när det är varmare. Citat från: doggydoggen skrivet 25 februari 2010, 16:20:18...bor man i juukasjärvi där det kan vara -40 i 1 vecka så kanske man skall ta sig en funderare om olje eldning är allternativet?....Mark/berg-vp är ett bättre alternativ.Citat från: doggydoggen skrivet 25 februari 2010, 16:20:18...sen kanske -20 är i överkant..men till minus 15-18 bör ett rätt dimensionerat system fungera utan tillskott...Det är bl.a. därför man väljer mark/berg-vp.Citat från: doggydoggen skrivet 25 februari 2010, 16:20:18...tanken med pris beskrivningen var ju inte den billigaste eller dyraste installationen som förekommit på planeten,finns helt säkert extremiteter åt båda håll..=)...Och det första prisexemplet du drar till med är din granne som installerat jordvärme med 400m markslinga för 160 000:- i Ume?? Det var väl gräsfröna som var dyra antar jag.Vänta nu..=)samma cop vid 8-10 plusgrader??Rätta mig om jag har fel i följande påstående..vid markvärme så djupfryser backen runt slangen och tempen hamnar nog en bit under nollgradigt..minus 2-3 kanske(orörd normaltemp på 120cm djup +6 graderså cop värdet skall således jämföras vid den temperaturen..sen eftersom tempen stiger så vinner värmepumpenmer och mer eftersom markvärmeslangen ligger i sitt is paket hela tiden..slår man ut den förtjänsten kontra förlusten så ligger nog luft vs mark i stort sett på samma års cop..Detta går att läsa sig till,dom nya effektivare pumparna till och med slår markvärme pumparna..förklara gärna varför markvärme är så överlägset?Alla kan vi ju tycka vad vi vill,men att bara säga..volvo är bäst,och när man då får frågan varför..tjaa det är bara så?..=)Tycker att du ska sätta dig ner och räkna..365 dagar år..i överkant låt säga 30 dagar över -18(och så många dagar är det inte)men iallafalldessa dagar går det tillskott,låt säga 2000w/tim snitt gånger och plussa simsalabim1440kw mer blir det inte på ett år i tillskotts värme..jämnen drar så att sägaSen gräs är dyrt här uppe förstår du."suck"svårt att förstå varför det inte går att föra en diskution utan att folk ska svara som ungardet är inte din jakthund jag kritiserar utan försöker få nå´t konkret svar på varför markvärme är så mycke bättre.men dom svaren lär nog utebli.
Citat från: doggydoggen skrivet 25 februari 2010, 16:20:18...och stora delar av sverige har haft under -10 i snitt och stora delar under -5Tänk på att en L/V har samma COP som mark/berg-vp vid 8-10 plusgrader, det går i regel inte åt mycket energi när det är varmare. Citat från: doggydoggen skrivet 25 februari 2010, 16:20:18...bor man i juukasjärvi där det kan vara -40 i 1 vecka så kanske man skall ta sig en funderare om olje eldning är allternativet?....Mark/berg-vp är ett bättre alternativ.Citat från: doggydoggen skrivet 25 februari 2010, 16:20:18...sen kanske -20 är i överkant..men till minus 15-18 bör ett rätt dimensionerat system fungera utan tillskott...Det är bl.a. därför man väljer mark/berg-vp.Citat från: doggydoggen skrivet 25 februari 2010, 16:20:18...tanken med pris beskrivningen var ju inte den billigaste eller dyraste installationen som förekommit på planeten,finns helt säkert extremiteter åt båda håll..=)...Och det första prisexemplet du drar till med är din granne som installerat jordvärme med 400m markslinga för 160 000:- i Ume?? Det var väl gräsfröna som var dyra antar jag.
...och stora delar av sverige har haft under -10 i snitt och stora delar under -5
...bor man i juukasjärvi där det kan vara -40 i 1 vecka så kanske man skall ta sig en funderare om olje eldning är allternativet?....
...sen kanske -20 är i överkant..men till minus 15-18 bör ett rätt dimensionerat system fungera utan tillskott...
...tanken med pris beskrivningen var ju inte den billigaste eller dyraste installationen som förekommit på planeten,finns helt säkert extremiteter åt båda håll..=)...
Vänta nu..... jag behöver inte stödelda?? vad sjutton BLIDVÄDER!?!? NEEEEEEEJ!!!!! heja vinter!!.. snälla, kom igen nu... jag gillar inte kallt blött!!!
Blev nå´t galet med inklistringen..Länk.http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/nibe_varmepumpar_luft_vatten/nibe_split_luft__vatten-varmepump_ams_10-12_%28utedel%29--6250617
Citat från: doggydoggen skrivet 26 februari 2010, 22:38:57Blev nå´t galet med inklistringen..Länk.http://www.rorprodukter.se/varmepumpar/nibe_varmepumpar_luft_vatten/nibe_split_luft__vatten-varmepump_ams_10-12_%28utedel%29--6250617Du måste ha tillhörande innedel för 35 papp också, dom hör liksom ihop.
Du har inte fått nog med snö? Tycker det är dags att det börjar ta lite på snötäcket nu om vi ska slippa ha snöhögar kvar vid midsommar.
doggydoggen: kan du beskriva lite hur du tänkt koppla in vp:n som du länkar till? Typ hur den ska ge dig tappvarmvatten osv?PSDök visst direkt upp en offert på jordvärme som låg på under 100 000:- http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30476.msg292146#msg292146DS
Tycker den värmepumpsvvb är lite intressant, finns den i flera fabrikat? Ingen bild på utedelen? Eller är det frånluftspump?/A.