0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Johnny Blade! Ja den där Honeywellen verkar vara en riktig baddare. Man får väl bara säga grattis då till att du har lyckats komma över ett sådant kraftpaket till pump. Thumbsup Mvh Raffen.
En markvärme installation är ju hiskeligt dyr,kan bli väldigt kostsamt om borrhålet exempelvis går åt pipan,som när en bekants pump gick sönder och fastnade i hålet...Doger
Citat från: doggydoggen skrivet 24 februari 2010, 18:10:38En markvärme installation är ju hiskeligt dyr,kan bli väldigt kostsamt om borrhålet exempelvis går åt pipan,som när en bekants pump gick sönder och fastnade i hålet...Doger......och du vilken otur din bekant hade, vars pump fastnade i borrhålet, idag räcker det med en borrkrona på 130mm....
Njaa..jag vet inte vars jag skrivit Luft/luftvärmepump..Luft/Vatten värmepump måste man givetvis jämföra med..=)dvs vatten buren värme.Det blir ju en dåres försvarstal...en mark/bergvärmepump kan inte konkurrera..är ju bara att ta fram miniräknaren..bara skillnaden i investeringskostnad ger ju flera år gratis uppvärmning för en Vatten/luft piump,eller har jag fel?men givetvis finns det ju vissa fördelar,men inte så att det är försvarbart rent ekonomiskt.kan nog givetvis vara ett dåligt allternativ om man bor i kiruna och har -45 halva året..=))men framför allt i södra/mellan sverige så är det ju enligt mig rent underligt om man väljer en mark/borr pumpoch dom få dagar om året som man nu skulle behöva slå på elpatroen rör det ju sig om en 500 ing..=)