0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: pi.r skrivet 21 december 2009, 23:39:14Felet är att du helt saknar värdet för mänden utmatad värmeenergi, som du vill dividera med ett kant värde för förbrukad el-energi. Med en okänd term i ekvationen går den inte att beräkna. Det går bara att gissa...Det inget fel på stoleken på besparingen mot tidigare år. Det är bara din nuvarande värkliga värmetilförsel som är okänd, och därmed gör att ditt års-COP inte går att fastställa. Du får gärna publicera din ekvation. Så som jag ser det finns det inget mer okänt än värmekällornas verkningsgrad som jag bortser ifrån.
Felet är att du helt saknar värdet för mänden utmatad värmeenergi, som du vill dividera med ett kant värde för förbrukad el-energi. Med en okänd term i ekvationen går den inte att beräkna. Det går bara att gissa...Det inget fel på stoleken på besparingen mot tidigare år. Det är bara din nuvarande värkliga värmetilförsel som är okänd, och därmed gör att ditt års-COP inte går att fastställa.
Citat från: MGKea skrivet 22 december 2009, 08:12:01Citat från: pi.r skrivet 21 december 2009, 23:39:14Felet är att du helt saknar värdet för mänden utmatad värmeenergi, som du vill dividera med ett kant värde för förbrukad el-energi. Med en okänd term i ekvationen går den inte att beräkna. Det går bara att gissa...Det inget fel på stoleken på besparingen mot tidigare år. Det är bara din nuvarande värkliga värmetilförsel som är okänd, och därmed gör att ditt års-COP inte går att fastställa. Du får gärna publicera din ekvation. Så som jag ser det finns det inget mer okänt än värmekällornas verkningsgrad som jag bortser ifrån. MGKea...Ekvationen är precis som du vet: COP = Utmatad värmeenergi / Inmatad el-energiDet jag sa, är att du saknar det verkliga värdet på utmatad energi. Du gissar att det är samma som tidigare elförbrukning. Men det finns många tidigare nämda faktorer som påverkar den värkliga förbrukningen (vädret har väl ingen nämnt än tror jag).
HejKanske skulle starta en omröstning. Hur många tror att MGkeas värmepump ger COP=4 ? MVH/Gano
HejNu på tisdag ska det bli -20 grader. Äntligen får jag testa mina värmepumpar i "riktig" vargavinter. Egentligen helt sjukt. Elräkningen lär ju bli hög vid sådan kyla.MVH/Gano
Fakta är att 22000kWh är uppmätt både av mig själv och mitt elbolag på huvudmätarenFakta är att ett år med värme pump har givit mig glädjen att komma ner till av mig och elbolaget avlästa 14500kWh.Fakta är att Electrolux pumpen mumsade i sig <2500kWh enligt mätare (Enermet Y120is) köpt av Rickard.Fakta är att det har inte skett någon försämring i inomhusklimatet med värmepump.
Citat från: MGKea skrivet 25 december 2009, 21:03:48Fakta är att 22000kWh är uppmätt både av mig själv och mitt elbolag på huvudmätarenFakta är att ett år med värme pump har givit mig glädjen att komma ner till av mig och elbolaget avlästa 14500kWh.Fakta är att Electrolux pumpen mumsade i sig <2500kWh enligt mätare (Enermet Y120is) köpt av Rickard.Fakta är att det har inte skett någon försämring i inomhusklimatet med värmepump.Hoppas att du mäter på flera ställen i varje rum för att säkerställa att du inte har någon lägre temperatur än du hade innan, är ganska säker på att du inte kan hålla samma jämna temperatur utefter ytterväggar som du hade med det vattenburna systemet.det blir en del extra kW där
Men utomhustempen här (2mil norr om Gbg) ligger ju sällan lägre än cirka -5, så förhoppningsvis kommer ju en Toshiba RAS13SKVP-ND att fylla en stor majoritet av värmebehovet(Enplansvilla 120kvm -73).Man HOPPAS ju