0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Om du har golvvärme i hela huset så har du säkerligen inget behov av så varmt cirkulationsvatten som tappvarmvattnet behöver vara. Du förlorar en del i COP på att köra varmt och shunta ned till cirkulationsvatten. Jag vet inte hur mycket det blir på din pump, min drar ca 1100 W vid 25 ºC framledning och 50 Hz. Vid 45 ºC drar den istället 1600 W. Den avgivna effekten torde vara ungefär densamma,Men det är klart pyssligare att trimma in golvvärmen om en enda innetemperaturgivare skall användas för att alltid ge önskad temperatur i huset.//Gunnar
Tanken var att köra flytande kondensering direkt mot värmegolv och via en växelventil ladda pannan för varmvatten. Detta med hjälp av styrning smo-10.Jag förstår att fast kondensering blir mycket lättare att få till och fungera, men alla skriver att flytande är så mycket mer ekonomiskt. Någon som provat?Gunnar har ju rätt i att det blir krångligt att trimma in golvvärmen.Hulta du skriver att med separat vv-beredare så går det bra med flytande. Hur menar du då?Skulle det inte gå lika bra och använda pannan som vv-beredare så att när pumpen jobbar mot denna blir det typ fast kondensering,(värmer pannan till ca:50 grader.) Sen slår vxl-ventilen om och pumpen jobbar mot golvvärmen.Frågan är om det blir många start och stopp bara för att det är så lite vatten i ett golvvärmesystem?Och man har ju inte så stor temp-diff på framledning-retur.Låt höra tankar och ideér även egna erfarenheter.
Efter ha läst larryds inlägg så vill jag tillägga att jag shuntar aldrig ut mer än ca 35 grader på golvvärmen när det är som kallast. 55 grader låter som ett radiatorsystem.Håller med om att smo10 är dyr.
Missförstod nog ditt tidigare inlägg lite larryd. Nu klarnade det lite.Vad har du för gångtider på din pump ungefär? (När du kör flytande.)