Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ALARMERANDE kvalitetsbrister på nya värmepumpar enl. Folksams senaste undersökn.  (läst 50044 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
ja då får väl vi betrakta detta meningsutbyte som avslutat då...  :o
Ja, om det enda argument för din sak du kan framföra är att "Folksam är så måna om sina kunder", så kommer vi nog inte längre...  Det har vi ju som sagt sett klara bevis på under senare tid hur måna Folksam är om att behålla förtroendet hos sina kunder...  ;D

Jag har aldrig och kommer aldrig att skriva att "Folksam är så måna om sina kunder"...Om det har jag ingen aning! Det jag däremot skrev var följande:

"Sannolikheten för att Folksam, som är ett av landets största försäkringsbolag vars framtid som företag bygger på kundernas förtroende på bolaget, skulle presentera en värdelös undersökning om värmepumpar som bara bygger på gissningar och felaktiga slutsatser är väl rätt låg? Så låg att just den förklaringen till undersökningen nästan kan uteslutas. Sannolikheten för att deras undersökning stämmer är skyhögt mycket högre, så hög så man kanske tom måste ta den till sig...även om det svider, strider mot sin egen uppfattning och innebär rejäla förändringar."
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3638
  • Karma +5/-8
ja då får väl vi betrakta detta meningsutbyte som avslutat då...  :o
Ja, om det enda argument för din sak du kan framföra är att "Folksam är så måna om sina kunder", så kommer vi nog inte längre...  Det har vi ju som sagt sett klara bevis på under senare tid hur måna Folksam är om att behålla förtroendet hos sina kunder...  ;D
Jag har aldrig och kommer aldrig att skriva att "Folksam är så måna om sina kunder"...Om det har jag ingen aning! Det jag däremot skrev var följande:

"Sannolikheten för att Folksam, som är ett av landets största försäkringsbolag vars framtid som företag bygger på kundernas förtroende på bolaget, skulle presentera en värdelös undersökning om värmepumpar som bara bygger på gissningar och felaktiga slutsatser är väl rätt låg?
Tja, jag förstår inte vad det är för väsentlig skillnad i beskrivningen...  Jag tolkar ditt sista stycke som om du skulle vilja påstå att Folksam måste vara måna om dina kunder, då hela deras framtid bygger på kundernas förtroende.

Men, om du vill och tycker det är väsentligt så modifierar jag mitt uttalande till:

Ja, om det enda argument för din sak du kan framföra är att "Folksam vars framtid bygger på kundernas förtroende på bolaget inte skulle kunna presentera en värdelös undersökning", så kommer vi nog inte längre...  Det har vi ju som sagt sett klara bevis på under senare tid hur måna Folksam är om att behålla förtroendet hos sina kunder...  ;D
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
För mig är Folksams motiv glasklart.

Man vill ha pengar från värmepumptillverkarna.
Man vill avskräcka folk från att välja värmepump och få dom att välja andra lösningar som är för f-bolaget billigare att reparera.

Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
Ridax:
Att alternativet att svara på dina TOLKNINGAR av det som står och skrivs skulle kunna vara att kommentera det som faktiskt skrivs tycks inte finnas som en möjlighet eller? (det brukar bli en mycket renare och justare debatt då..) det jag faktiskt skrev och som fortfarande finns möjligheten att kommentera UTAN Dina egna tolkningar och omskrivningar istället var:

""Sannolikheten för att Folksam, som är ett av landets största försäkringsbolag vars framtid som företag bygger på kundernas förtroende på bolaget, skulle presentera en värdelös undersökning om värmepumpar som bara bygger på gissningar och felaktiga slutsatser är väl rätt låg? Så låg att just den förklaringen till undersökningen nästan kan uteslutas. Sannolikheten för att deras undersökning stämmer är skyhögt mycket högre, så hög så man kanske tom måste ta den till sig...även om det svider, strider mot sin egen uppfattning och innebär rejäla förändringar."

Jocke montör följer konspirationsteorin om Folksams underliggande mål... Jocke, skulle det inte kunna vara så enkelt att försäkringsbolaget tycker just det de skriver nämligen att det är en uppseende väckande hög skadefrekvens på värmepumapr, kvaliteén ökar inte och ersättningsbeloppen är gigantiska (numera uppgående till en halv miljard!) och kundernas följdkostnader i form av åldersavdrag och självriskbelopp ligger på en oacceptabelt hög nivå?
« Senast ändrad: 15 december 2009, 18:36:25 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Bigården!
Intressant läsning och kommentarer från värmepumpsbranschen som jag själv ser väldigt kritiskt på.

1) Om man räknar i % (som betyder "hundradelar") så har Folksams % mer eller mindre INTE någon koppling till antalet sålda pumpar. Den som tror det måste gå en personlig kurs i matte!!!

2) Problemen har ökat, all statistik talar för att många pumpar har blivit sämre med sk "skitfel" som inte borde få inträffa.

3) Attityden i branschen är den största anledningen till problemen, man vill inte befatta sig med problem och hänvisar till att det finns ju så många lågprismärken och lågprisfirmor numera.

4) Många sk akrediterade företag har helt enkelt KLÅPARE till montörer, akrediteringen och regelverket kring installation har inte förbättrat kvaliteten, snarare försämrat den.

5) Lämna aldrig in din bil på en märkesverkstad ... man skulle kunna dra samma slutsats kring värmepumpsmaffian (den som aldrig har fel, som aldrig gör fel).
« Senast ändrad: 15 december 2009, 19:18:59 av MRLINDELL »

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
En del av orsaken till de ökande antalet skador som anmäls är helt klart "tilläggsförsäkringarna".
Med försäkringen som den ser ut idag så får kunden själv betala hela kostnaden för att återställa ett motorskydd. Om det istället handlar om att byta kompressorn kostar det inget. (Under förutsättning att kostnaden för att återställa motorskyddet understiger självrisken)

På samma sätt så får den kund som i förebyggande syfte beställer en genomgång och koll av maskinen med t.ex filterbyte fylla värmesystemet/köldbärare stå för hela kostnaden själv. Men den som totalt struntar i sin anläggning med torrkörning av cirkpumpar eller överhettade fläktar som följd, får kostnaden betald via försäkringarna.



Har själv varit med om tveksamma fall med vad felet kan vara, där jag valt den billigaste lösning för att se om det räcker med det för att avhjälpa felet och i en del fått återkomma för att byta mer. Resultatet är att försäkringsbolaget i en del fall vägrat betala mertiden som det inneburit. (Med stigande tryck på värmesystemet kan det vara läckande beredare eller läckande påfyllning, den ena kostar 2000 med resa den andra 15-20.000 som exempel och i en del fall kan det vara svårt att avgöra på kort tid.)
I en del fall fungerar allt när man dyker upp och med hjälp av kundens upplysningar skall diagnosen ställas och något eventuellt bytas, då är det lätt att chansa på delar som det varit problem med tidigare typexempel växelventiler.

Nya komponenter och produkter skapar också nya problem. Klassiskt fel är spräckta klämringskopplingar på köldbärare (de är inte godkända för 28 rör eller grövre) Nya EC-pumparna som är extremt känsliga för partiklar i vattnet och dessutom är betydligt dyrare.

Folksam får i alla fall glädja sig åt att skadefrekvensen sjunkit på oljepannor, det var samma visa där tidigare.
När det var som värst för försäkringsbolagen med pannorna skrev de av dem på 20 år, utan avskrivning de första 10 åren
självrisk 500:-. Det fanns kunder som man inte fick reparera pannorna hos, utan de ringde en ny firma som ville byta i stället för att reparera.

Folksam gjorde en drive där de tog in offerter från firmor som jobbar mycket med den här typen av jobb. Ingen fick försäkringsjobben utom BPA som i sin tur tog in oss som underentreprenörer.

Finns mycket roligt som hänt från försäkringsbolagen sida, och det handlar inte om att gynna kunden i alla fallen.


Sen kan man överhuvudtaget ifrågasätta om den här typen av produkter skall ingå i den vanliga hemförsäkringen.



Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35950
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Fixaren.

Vi kan väl vara rätt eniga om att de absolut vanligaste felen på en berg eller jordvärmepump är tempgivare, växelventil och spruckna klämringskopplingar.
Därefter kanske cirkulationspumpar, nåt trasigt kretskort p.g.a. åska o.s.v.

Man frågar sig ju då hur det kan komma sig att snittkostnaden för en reparation ligger på över 8000 kr?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Ridax:
Att alternativet att svara på dina TOLKNINGAR av det som står och skrivs skulle kunna vara att kommentera det som faktiskt skrivs tycks inte finnas som en möjlighet eller? (det brukar bli en mycket renare och justare debatt då..) det jag faktiskt skrev och som fortfarande finns möjligheten att kommentera UTAN Dina egna tolkningar och omskrivningar istället var:

""Sannolikheten för att Folksam, som är ett av landets största försäkringsbolag vars framtid som företag bygger på kundernas förtroende på bolaget, skulle presentera en värdelös undersökning om värmepumpar som bara bygger på gissningar och felaktiga slutsatser är väl rätt låg? Så låg att just den förklaringen till undersökningen nästan kan uteslutas. Sannolikheten för att deras undersökning stämmer är skyhögt mycket högre, så hög så man kanske tom måste ta den till sig...även om det svider, strider mot sin egen uppfattning och innebär rejäla förändringar."

Jocke montör följer konspirationsteorin om Folksams underliggande mål... Jocke, skulle det inte kunna vara så enkelt att försäkringsbolaget tycker just det de skriver nämligen att det är en uppseende väckande hög skadefrekvens på värmepumapr, kvaliteén ökar inte och ersättningsbeloppen är gigantiska (numera uppgående till en halv miljard!) och kundernas följdkostnader i form av åldersavdrag och självriskbelopp ligger på en oacceptabelt hög nivå?

Som en skrev på Folksams hemsida citat:
 "Det står inte i Folksams material att det finns cirka 658000 värmepumpar i Sverige vid utgången av 2008, (Energimyndighetens uppgifter). Detta innebär att 8500/658000= 1,3% av värmepumparna havererar per år, vilket plötsligt verkar väldigt lite"
slut citat

Är det en uppseendeväckande hög skadefrekvens? Ja, jämfört med en elpanna eller en oljepanna kanske.
Ju mer komponenter, ju mer kan gå sönder tyvärr.

Sen är ju Jan Snaar pigg på att prata seriefel vilket är en direkt pik till tillverkarna att dom ska ta del av kostnaderna.
För det har man gjort tidigare, både IVT och Nibe har varit med och betalat när det visat sig att det just varit ett seriefel.

Vidare så tycker han att man i för hög grad väljer värmepump framför andra värmekällor, Sen så uttalar han sig  om att det inte alls behöver vara krångligt att sätta en pelletsbrännare i en gammal oljepanna, vilket han är nog rätt ensam om att tycka.

Så jag vidhåller min åsikt.
/Jocke (som inte ens monterar värmepumpar längre).
« Senast ändrad: 15 december 2009, 21:41:01 av Jocke montör »
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3638
  • Karma +5/-8
Rickard: Det beror nog på att VP-tillverkarna har saftiga priser på reservdelar.  Det drabbar ju i regel inte slutanvändaren utan bara försäkringsbolaget...  Skall VP-tillverkaren (via sin försäkring) betala självrisken, så vill de i alla fall tjäna grova pengar på reservdelarna.  Ett styrkort kostar ju inte mer än en hundring att producera, men de kostar ju i regel ett par tusen ut till kund.  Sedan känner väl inte reparatören någon större prispress heller när han vet att det är ett försäkringsjobb...

Zibro: Jag gör inga som helst tolkningar.  Det är du som skriver att man absolut måste tro på Folksams rapport eftersom de är ett stort försäkringsbolag där deras överlevnad hänger på kundernas förtroende.  Då påpekar jag bara att försäkringsbolaget Folksam minsann inte har haft någon historik om att förvalta kundernas förtroende speciellt väl, så ditt argument är nonsens enligt min mening.  

Du kan upprepa det du sagt en fjärde gång om du vill, men det kommer väl inte ändra på någonting?  Du påstår att rapporten måste vara vederhäftig eftersom den kommer från Folksam.  Jag påstår att rapporten är rappakalja och det baserar jag på rapportens slutsatser och det dåliga/undermåliga statistiska underlag den bygger på.  Vilket är vederhäftigast?  Att påstå att rapporten måste vara bra, bara för att Folksam är beroende av kundernas förtroende eller att påstå att den är dålig, för att man har tittat på slutsatserna och kommit fram till att de inte har underlag för att dra dessa slutsatser?

Kan DU förklara för mig hur de kan påstå att värmepumparna som såldes 2003-2008 var av sämre kvalitet än de som såldes 1996-2001?  Vad har de för underlag för att påstå det?  Förklara gärna detta för mig på ett vederhäftigt sätt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Fixaren.

Vi kan väl vara rätt eniga om att de absolut vanligaste felen på en berg eller jordvärmepump är tempgivare, växelventil och spruckna klämringskopplingar.
Därefter kanske cirkulationspumpar, nåt trasigt kretskort p.g.a. åska o.s.v.

Man frågar sig ju då hur det kan komma sig att snittkostnaden för en reparation ligger på över 8000 kr?

Eftersom ett kompressorbyte som är en av de vanligare dyrare skador som är med på listan ofta kostar 15-20.000 eller mer så drar de upp snittet ordentligt. Och de är rätt många med på listan.

Och som en annan rolig kommentar till kostnaderna som upplevs höga på luft/luft.
Köparen och gör-det-självaren av lågprismaskinen som går sönder får en ny "hyffsad" kvalite maskin.
Försäkringen skall ersätta för en reparation eller ersättning till en likvärdig produkt.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar

Zibro: Jag gör inga som helst tolkningar.  Det är du som skriver att man absolut måste tro på Folksams rapport eftersom de är ett stort försäkringsbolag där deras överlevnad hänger på kundernas förtroende.  Då påpekar jag bara att försäkringsbolaget Folksam minsann inte har haft någon historik om att förvalta kundernas förtroende speciellt väl, så ditt argument är nonsens enligt min mening.  


Nej Ridax, nu gör du en ny dragning igen och tolkning...
Jag har aldrig skrivit och kommer aldrig att skriva eller tycka att
" Det är du som skriver att man absolut måste tro på Folksams rapport eftersom de är ett stort försäkringsbolag där deras överlevnad hänger på kundernas förtroende."

Jag skriver och menar fortfarande samma som första gången nämligen:

""Sannolikheten för att Folksam, som är ett av landets största försäkringsbolag vars framtid som företag bygger på kundernas förtroende på bolaget, skulle presentera en värdelös undersökning om värmepumpar som bara bygger på gissningar och felaktiga slutsatser är väl rätt låg? Så låg att just den förklaringen till undersökningen nästan kan uteslutas. Sannolikheten för att deras undersökning stämmer är skyhögt mycket högre, så hög så man kanske tom måste ta den till sig...även om det svider, strider mot sin egen uppfattning och innebär rejäla förändringar.""

Trovärdigheten på Konspirationsteorierna du kommer med och påståendet om en helt värdelös undersökning som bara bygger på gissningar och felaktiga slutsatser är därmed rätt låg. Så låg att det inte ens är sannolikt att du har rätt..
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2351
  • Karma +12/-7
Summa kardemumma: Ja Folksam har delvis rätt att priset för reparationer av värmepumpar stiger fort.....deras undersökningen kanske haltar en aning..
En anlednin som jag ser och som jag anser är vp tillverkarnas ansvar är att skaffa sig en serviceorganisation för sina egna märken som har kylkunskap & vvs kunskap som läget ser ut idag när värmepumpen går sönder så åker den lokale vvs firman ut och skall felsöka och upptäcker (efter telefonsupport) att värmepumpen är tom på gas,eller kompressorn skuren, expansionventil kass osv osv. Det blir ett försäkringsärende och iom att vvsgubben varken kan eller får ´byta tex en kompressor så byter han hela kylmodulen för precis under 30 000:- och försäkringsbolaget har svårt att varken säga bu eller bä pga av att kunden måste ha värme och försäkringbolaget sitter i en sax mellan kund och installatör....
Samma sak på luft/luftsidan folk dömmer ut pumpar med kompressorhaveri och byter ut dom på löpande band....sist jag bytte en kompressor på en luft/luft tog det kanske två timmar med tömning och återfyllning.....men viljan att sälja nytt är betydligt mycket starkare hos många än att laga......

Det jag skulle vilja veta är hur många kylmoduler till sina bergpumpar tex Nibe säljer per år....? där minst hälften och lite till borde kunna lagas på plats..


Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3638
  • Karma +5/-8
Nej Ridax, nu gör du en ny dragning igen och tolkning...
Jag har aldrig skrivit och kommer aldrig att skriva eller tycka att
" Det är du som skriver att man absolut måste tro på Folksams rapport eftersom de är ett stort försäkringsbolag där deras överlevnad hänger på kundernas förtroende."

Jag skriver och menar fortfarande samma som första gången nämligen:

""Sannolikheten för att Folksam, som är ett av landets största försäkringsbolag vars framtid som företag bygger på kundernas förtroende på bolaget, skulle presentera en värdelös undersökning om värmepumpar som bara bygger på gissningar och felaktiga slutsatser är väl rätt låg?
Lägg av...  du kan uppenbarligen inte stå för vad du skriver, trots att du skriver det nu för fjärde gången.  Det du skriver är ju rätt och slätt att försäkringsbolaget är så beroende av kundernas förtroende att du helt enkelt tycker det är osannolikt att undersökningen är dålig.

För mig är det uppenbart att det är det du skriver, nu inte mindre än 4 gånger.  Ta det en 5:e gång så kanske det ser annorlunda ut?  ::)  Om du nu så envist hävdar att det INTE är så att du menar att man skall tro på rapporten för att Folksam är så beroende av kundernas förtroende att de helt enkelt inte kan presentera ett dåligt material så säg då vad du menar egentligen?

Om du menar att rapporten visst kan vara otroligt dålig med vilda gissningar och direkt felaktiga slutsatser, då är vi ju överens om det...  Om du nu påstår att rapporten INTE kan innehålla stora felaktigheter och vilda gissningar så kan du ju börja med att förklara vad Folksam har för grund för att påstå att värmepumparna har sämre kvalitet nu?  Jag har efterlyst en förklaring till detta uttalande (som ju faktiskt framhävs i rapporten), men ni som har sådant förtroende för Folksam kan ju ta och förklara det nu istället för att bara ignorera obekväma frågor.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
Värdefulla tips till läsare av forumet! Om man går in i raden Dokument(pdf-filer) i Folksams välgjorda undersökning:http://media.folksam.se/2009/12/14/tillverkarna-av-varmepumpar-struntar-i-kvaliteten/
 som handlar om faktiskt utbetalda skadeersättningar för havererade eller krånglande värmepumpar kan man hitta mycket intressanta detaljkunskaper. Om man tex går in på havererade LUFT/LUFT kan man i tabellform inte bara utläsa vilka märken och varianter som krånglat utan dessutom vilka företag som levererat och sålt dessa havererade eller krånglande pumpar som man som kund eller som ev.blivande kund kan ha stor nytta att ta del av. Läs och begrunda...
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35950
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Värdefulla tips till läsare av forumet! Om man går in i raden Dokument(pdf-filer) i Folksams välgjorda undersökning:http://media.folksam.se/2009/12/14/tillverkarna-av-varmepumpar-struntar-i-kvaliteten/
 som handlar om faktiskt utbetalda skadeersättningar för havererade eller krånglande värmepumpar kan man hitta mycket intressanta detaljkunskaper. Om man tex går in på havererade LUFT/LUFT kan man i tabellform inte bara utläsa vilka märken och varianter som krånglat utan dessutom vilka företag som levererat och sålt dessa havererade eller krånglande pumpar som man som kund eller som ev.blivande kund kan ha stor nytta att ta del av. Läs och begrunda...

Kan inte hitta det du länkar till, du får beskriva bättre.
Folksam må ha en väl sömotoroptimerad site, men det går fan inte länka till nåt längre!  huvuddunk
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!