0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svaren.Givetvis hade jag tänkt att köpa en 2025 om jag skulle göra det själv, visste inte ens att det gick att köpa 2010!Jag ska altså inte koppla in den enligt denna bilden som finns i manualen till EVP-230?
Citat från: Woggy skrivet 01 december 2009, 10:46:37Tack för svaren.Givetvis hade jag tänkt att köpa en 2025 om jag skulle göra det själv, visste inte ens att det gick att köpa 2010!Jag ska altså inte koppla in den enligt denna bilden som finns i manualen till EVP-230?Jo det verkar ju okej! Men vet inte vad som menas med dockningssats och hur det hela styrs.Om jag haft en sådan så skulle jag monterat framledning från pumpen till toppen på pannan, expansionskärlets anslutning istället och då utnyttja pannans hela vattenvolym. EVP:ns patroner kopplas bort men elektroniken ska styra autoshunten.Sedan kan man välja fast kondensering eller flytande vilket kräver en extra tempgivare i huset.Samt en mindre separat VVS beredare för att få upp varmvattnet till lagom temp om inte pumpen klarar maxvärme vid extrem kyla.Man kan ju manuellt sätta på elpatronerna på pannan vid behov, ja jag vet inte hur man kan styra det automatiskt.
Hej! Jag har exakt samma problemställning som Woggy.Men lite värre . Jag har redan köpt en 2025-8 i min enfaldiga tro att jag hade en evp 270, klantigt. Nu undrar jag en hel del hur jag ska göra och det känns som det är fel tid på året att testa sig fram, då det är den endavärmekällan vi har i huset.En sak jag undrar över är varför det behövs en varmvattenberedare i serie, då det redan finns en i pannan?Går det inte att styra igång patronerna i den så att den värmer upp spetstempen?Jag hänger inte med riktigt.Kan någon förklara?
Innerdelen är en evp 230. Och det klantiga var att jag länge trodde att det var en evp 270 jag hade som är förberedd att dockas med 2025.Vilket väl inte evp230 är.Då innebär det alltså att pannan 230;an ska vara helt avstängd.att den inte behövs alls, om det inte blir oerhört kallt.Jag bor i Göteborg så det brukar inte bli många dagar under -15C/år.energiförbrukningen är sommartid 800KWh/månad, dennna tid tid på året 4000KWh/mån
Citat från: Groon skrivet 20 december 2009, 13:01:07Innerdelen är en evp 230. Och det klantiga var att jag länge trodde att det var en evp 270 jag hade som är förberedd att dockas med 2025.Vilket väl inte evp230 är.Då innebär det alltså att pannan 230;an ska vara helt avstängd.att den inte behövs alls, om det inte blir oerhört kallt.Jag bor i Göteborg så det brukar inte bli många dagar under -15C/år.energiförbrukningen är sommartid 800KWh/månad, dennna tid tid på året 4000KWh/månNej nej 230:n ska användas. Det är bara att docka på din fina pump. Välja fast kondensering eller flytande. Återkommer om lämplig metod om nu inte någon annan hinner före.Din 230:a används som ackumulatortank! tomte::