0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Ubbe0 skrivet 09 december 2009, 04:38:54Citat från: Paxmax skrivet 09 december 2009, 03:26:50Dock så mäter PM300 illa med inverter... kan bli typ -13% eller mer...OK. Finns det någon anledning till att den omtalade Voltcraft skulle mäta annorlunda och då fungera bättre? Eller är det en "riktig" fast mätare som gäller om man ska hamna neråt säg ca. ett par eller några procents felvisning?Hej Ubbe! Ja det måste väl antagligen finnas någon anledning eftersom Voltcraftsmätaren fungerar klart mkt bättre än de flesta andra billiga stickproppsmätare, tycker väl kanske att du skall ta och pröva en Voltcraftmätare själv Ubbe så får du väl se. Voltcraft har en felmätning på max 1% och det får man väl ändå betrakta som fullt godkänt tycker jag. Mvh Raffen.
Citat från: Paxmax skrivet 09 december 2009, 03:26:50Dock så mäter PM300 illa med inverter... kan bli typ -13% eller mer...OK. Finns det någon anledning till att den omtalade Voltcraft skulle mäta annorlunda och då fungera bättre? Eller är det en "riktig" fast mätare som gäller om man ska hamna neråt säg ca. ett par eller några procents felvisning?
Dock så mäter PM300 illa med inverter... kan bli typ -13% eller mer...
Tänker man sej kontinuerlig mätning är kanske inte Voltcraft bästa valet. I alla fall om man inte om man vill minimera sin el-konsumtion.
Såg att Voltcraft har en rätt hög egenförbrukning på 1.8 Watt. Det blir ca 16 Kwh på ett år. Den är säkert inte värst i klassen, och många av dom deklarerar inte egenförbrukningen, men jag skulle tro att många är bättre. Som referens kan man ta den dyraste "riktiga" mätaren som Rickards web-shop säljer, den drar 0,15 Watt.Tänker man sej kontinuerlig mätning är kanske inte Voltcraft bästa valet. I alla fall om man inte om man vill minimera sin el-konsumtion.
När jag har skaffat VP2 till huset tänkte jag använd en PC att mäta och logga med. Och då krävs väl en fast mätare som man kan räkna pulser ifrån?
Och då snackar vi helt andra effekter i egenförbrukning...Det gäller att antingen hitta en gammal PC med en Pentium III, somär rätt snåla, eller helst en ny, antingen med Intel Atom eller en VIA Mini-ITX.
Citat från: pi.r skrivet 13 december 2009, 19:57:24Och då snackar vi helt andra effekter i egenförbrukning...Det gäller att antingen hitta en gammal PC med en Pentium III, somär rätt snåla, eller helst en ny, antingen med Intel Atom eller en VIA Mini-ITX.Jag har en Toshiba (!!) Tecra 740CDT. Vet inte säkert vilken processor det sitter i, men det var deras första laptop med MMX iaf. Den har Window 98 OS (nyare OS funkar nog inte pga HD och RAM). Men den är väl för gammal kanske. Och det finns ingen USB-port heller.Vad PC:n förbrukar spelar inte så stor roll i sammanhanget.
Citat från: Ubbe0 skrivet 13 december 2009, 20:54:51Citat från: pi.r skrivet 13 december 2009, 19:57:24Och då snackar vi helt andra effekter i egenförbrukning...Det gäller att antingen hitta en gammal PC med en Pentium III, somär rätt snåla, eller helst en ny, antingen med Intel Atom eller en VIA Mini-ITX.Jag har en Toshiba (!!) Tecra 740CDT. Vet inte säkert vilken processor det sitter i, men det var deras första laptop med MMX iaf. Den har Window 98 OS (nyare OS funkar nog inte pga HD och RAM). Men den är väl för gammal kanske. Och det finns ingen USB-port heller.Vad PC:n förbrukar spelar inte så stor roll i sammanhanget.Se upp Toshibas produkter brukar vara dryga på strömförbrukningen...... //Krister
...Finns det någon anledning till att den omtalade Voltcraft skulle mäta annorlunda och då fungera bättre?