0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
suck..nu förtiden installeras f750:an i ä-hus? tror jag.den skulle ha suttit fint! ja,om jag inte sparar mer än 5000kwh/år,så lönar det sig inte att bytamen f750 skulle vara så rolig att ha istället för det omoderna skåpet som står där nu
Citat från: pontus berglund skrivet 11 maj 2010, 13:02:19suck..nu förtiden installeras f750:an i ä-hus? tror jag.den skulle ha suttit fint! ja,om jag inte sparar mer än 5000kwh/år,så lönar det sig inte att bytamen f750 skulle vara så rolig att ha istället för det omoderna skåpet som står där nu Det finns en anledning till att det står en F750 i alla nylevererade ä-hus nu. Det beror på den nyabyggnormmen BBR-16 som trädde ikraft för alla hus som lämnar in bygganmälan efter 1/1 2010.De gamla pumparna 310, 360, IVT490 mfl. som stått i nästan alla nybyggen de sista 10 åren klararinte längre av energi och effektkraven i BBR-16. De är alltså olagliga att installera i nya hus nu.För att möta detta nya krav tog Nube fram F750 och IVT kör med CZ-serien för FLVP installationer.Men man skall komma ihåg att dessa nya pumpar inte "bara skickas med" nu. Kunden får förståssbetala hela prisskillnaden i det nya frånpriset på husen.Dessutom kan väll tilläggas att en FLVP, åtminstone fram tills nu, inte är någonting annat än en elpannamed viss förmåga att värma upp tappvarmvatten, all uppvärmning kommer på elräkningen. Det är så detfungerar med en 2kW effekt i pumpen. Det räcker till tappvarmvatten bara, vill du dessutom ha värme så köps det in via din elpatron (=elpanna).//JaGus
Dessutom kan väll tilläggas att en FLVP, åtminstone fram tills nu, inte är någonting annat än en elpannamed viss förmåga att värma upp tappvarmvatten, all uppvärmning kommer på elräkningen. Det är så detfungerar med en 2kW effekt i pumpen. Det räcker till tappvarmvatten bara, vill du dessutom ha värme så köps det in via din elpatron (=elpanna).//JaGus
I stort sett har du rätt men kompressorn klarar förutom att fixa varmvattnet även att hålla radiatorerna svagt ljumma . I vårat system klarar den att hålla 30 grader iframledningstemp i drifläget UTAN ELpatr. Men blir det riktigt kallt ute är den nog i behov av ELpatr. För vår el så klarar vi oss utan ELpatr ner till ca -10 grader . Detta p.g.a att vi Eldar dagligen i spisen under vinterhalvåret.