0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har 15 mm rör utvändigt. Mur många liter per meter är det i sådana rör tro?
Men denna vattenvolym kanske det inte är så konstigt att man aldrig kan få några långa stopp utan att alltid returtempen sjunker för fort och VP vill starta igen innan 15 min. Dessutom vid normaldrift är ju min golvvärmeslinga strypt för att inte få för varmt på övervåningen så all volym går ju inte ens att räkna med.
I övrigt verkar min golvvärme ha 29 liter, Korta slingan uppe exklusive rören 13l och långa slingan i källaren 21l även den exklusive rören. Alltså 63l + ca 60m 15 mm kopparrör vad det nu kan landa på. Har ju 9kw VP så det landar väl inte på 20l/ KW direkt men det kan vara bra att veta hur stor ack tank man ska sätta in.
15*15*3,14 = 706 706ml per m? 0,7*66m = 46 liter Stämmer det? I så fall bör jag ha 29+13+21+46 = 109 liter på ett ungefär.
Om man nu ska sätta in en tank på 100 liter, hur ska man då koppla den? Hur många utgångar måste man ha? Kan man ha ett billigt expansionskärl som man själv isolerar?
Hur funkar det att isolera ett expansionskärl och ha som volymsörstorare. Håller dom inte för trycket?