0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Jag skulle vilja reda ut en del frågetecken som jag har runt CTC (i mitt fall EcoHeat 7.5) som jag har samlat på mig under en tid. Jag hoppas ni kan hjälpa till och reda ut 1) Jag vill veta COP vid ett givet tillfälle. Det jag har att tillgå i menyerna är Brine in och ut (med dålig upplösning) och hetgastemp. Jag tycker det borde gå att få ett vettigt värde från Hetgasen, är det någon som har eller kan uppskatta ett sådant diagram (COP vs hetgas) eller COP vs Brine 2) Varför går laddpumpen (som skyfflar över vatten från nedre delen till övre delen) när tempen på nedre delen är lägre än den i den övre? 3) Hur kan man beräkna DeltaT. Kan man från den tillsammans med radiatorpumphastigheten få fram förbrukningen?4) Jag har haft pumpen bra precis ett år nu, totalförbruknint 8377 kWh. Elförbrukning 1609 kWh. Kompressor gångtid 3190 h. Det skulle ge mig att min pump i genomsnitt drar (8377-1609)/3190 = 2,12 kW. Men, jag skulle också villja veta vad jag har haft för förbrukning ”ut från pannan” (dvs vv och till radiator) Är det möjligt att ta reda på? (Tilläggas bör att första veckorna så körde pumpen på el, hann dra runt 1000 kWh då…) 5) Hur mycket ska man lägga på till förbrukningen som presenteras i menyn? % eller offset?6) Temperaturen i nedre delen går ner väldigt snabbt precis när pumpen starar, för att sedan stiga snabbt. Vad är förklaringen till detta.7) Kan man ha olika inställningar på extra vv i sitt veckoschema, jag vill inte ha badmöjlighet alltid, men vissa tillfällen. Finns det någon ny programversion som man kan uppdatera till för att få o55 graders styrd av övre temp. oLaddpump styrd om den höjer temp i övre delen. (Det känns onödigt att laddpump går då jag kör från 35-43 och övre delen är 48… eller missar jag något vitalt??)Det blev en del frågor...Mvh /M
2.finns ingen laddpump som skyfflar över vatten från nedre delen till övre delen .. det är den nedre delen som värmer den övre.genom värmeöverföring.(varmt vatten stiger).laddpumpen går bara när kompressorn går.Ok, då undrar jag vad laddpumpen exakt gör. Vad pumpar den, och varifrån och till? Baserat på svaret på 6) så antar jag att den ungefär skyfflar runt i nedre delen.Heureka! Jag luftade på en anslutning som satt längst till vänster på en röd hatt, och oj, det kom en hel del luft (med en ganska instängd odör)... Manometern gick ner ordentligt, jag fyllde på till börvärdet (1 bar), temp skönk en del i övre delen. Undrar om det kan vara lösningen på att vi upplevt ganska dåligt VV... Hoppas.... Bifogar även bild på de röda hatten jag luftade på, nedre till vänster på bilden. Röret sen är dragit till avloppet med avrinning. Det finns även en röd hatt på kallvatten ingången, med inkoppling sen till samma avledning som den andra, där kom ingen luft.
Lägger till en fundering till denna tråd:Jag upptäckte igår en lite egenhet hos min VP, har även sett det tidigare men inte varit säker på att jag kommit ihåg rätt, och tänkte se om det är någon som har någon kommentar till det beteendet:Framledning var 43, jag har start/stopp diff till 8, och pumpen körde en 55-körning. Brine 2/-1, och pannans temp 47 (55). Kommer inte exakt ihåg hetgasen, men helt normalt för detta 85 kanske. Jag gick fixade med lite annat nån minut, och kikade sen igen, då var brine 1/-1 (inget konstigt att den ändras ibland), samma framledning, hetgasen 1-2 grader högre än tidigare, inget konstigt heller, men pannan var 48 (54)! Jag gick in i menyn och kontrollerade att det var 55 som var VP max, och det var det. Ingen eltillskott tillåten. El-pannans temp var ok tyckte jag men jag minns inte vad den var. De (haltande) teorierna jag kan komma på är: * Sänker börvärdet för att det tar för lång tid att komma upp i det och brine har sjunkit. * Sänker börvärdet för att pumpen predikerar att komma i för hör hetgas.Men varför skulle beslut om det behövas tas nu, då är det bättre att vänta till det verkligen händer. Dessutom brukar hetgasen aldrig gå över 96 då pumpen uppnår 55g.Någon bättre teori eller fakta om varför säkning av mål temp?