0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Oskar P. skrivet 20 mars 2010, 10:52:22nu har jag fått reda på av en kund att polar2 INTE kör fläkten på inställd hastighet när kompressorn stängs av, har själv bevittnat det och den gick då ner på avkännarfart, dvs mycket långsamt.men å andra sidan så avger polar2 300w som lägst så det blir extremt sällan den går i offläge om man inte tillskottseldar, vilket denna person gjorde.fläkten stod på 4:an och en halvtimme efter han tänt i braskaminen slog den av kompressor och minskade fläktHej Oskar P! Ja nu kan jag också bekräfta att även min Polar1-pump (RAS 10 ND) som jag fick installerad i sept förra året också stänger ned manuellt inställd fläkthastighet till avkännarfart när pumpen går ned i off-läge. Jag nämnde det ju vid ett tillfälle tidigare och du frågade mig om detta, men ville undersöka detta lite närmare innan jag var helt säker på den här saken. Däremot så stänger den inte ned till avkännarfart hur länge som helst när den gått i off-läge om man t.ex skulle elda i kaminen och upprätthålla innetempen med kaminen där pumpen sitter utan innerdelsfläkten startar alltså upp igen på inställd manuell hastighet efter någonstans mellan 0,5-1,0 timma eftersom jag hittills inte riktigt har lyckats att följa upp exakt hur lång tid efter off-läget som den startar innerdelsfläkten igen på min pump. Detta har jag då märkt tydligt vid ett antal ggr som jag har eldat i min braskamin och pumpen därmed har gått ned i off-läge och fläkten har gått ned på avkännarfart, trodde då att så länge kaminen uppehöll värmen så skulle den fortsätta gå på avkännarfart men så är inte fallet när det gäller min pump ivf. Men efter ca 0,5-1,0 timma så är fläkten igång igen och sprider kaminvärmen igen med innerdelsfläkten samtidigt som pumpen är i fortsatt off-läge utan att man behöver göra någon som helst handpåläggning eller ändring av inställningar på pumpen/fjärren, iof helt perfekt egentligen. Skall också nämna att det är precis samma sak med min syster och svågers pump av samma sort, vi fick ju våra resp pumpar installerade vid samma tillfälle/dag.Skulle vara intressant att få veta om den här Polar2-pumpen hos din kund som du har haft kontakt med fungerar på samma sätt som jag beskriver här när det gäller innerdelsfläkten eller om den fortsätter i avkännarfart hela tiden som han eldar?? Mvh Raffen.
nu har jag fått reda på av en kund att polar2 INTE kör fläkten på inställd hastighet när kompressorn stängs av, har själv bevittnat det och den gick då ner på avkännarfart, dvs mycket långsamt.men å andra sidan så avger polar2 300w som lägst så det blir extremt sällan den går i offläge om man inte tillskottseldar, vilket denna person gjorde.fläkten stod på 4:an och en halvtimme efter han tänt i braskaminen slog den av kompressor och minskade fläkt
tycker det är knepigt, vi får köpa in polar2:an till samma pris som 1:an från Vent.utv. men på många ställen har dom olika priser på 1&2?