Hej Peter! Det var väldigt tråkigt tycker jag att du inte är nöjd med din pump Peter, men vi får väl försöka hjälpas åt att reda ut det hela så gott det går.
Jag gick tillbaka och tittade lite i dina tidigare inlägg och såg att det var varmt&skönt som hade installerat pumpen åt dig. Är det varm&skönt som fixar dina ev garantiåtaganden åt dig också eller du får väl antagligen gå via den firman som du köpte pumpen av?? Och hur lång garantitid fick du på pumpen?? Om jag förstår det rätt så är det en RAS 13 SKVP-E-pump som du har köpt och installerat??
När det gäller ljudnivån på innerdelsfläkten så är den i princip helt lika i db-tal räknat mellan RAS 13 och ME:s FD35-pump om man bortser ifrån ME:s lägsta fläkt (silent-läget) på 21 db som man ändå inte kan använda spec alls pga ett allt för dåligt värmeutbyte från pumpen. Detta måste betyda att du har alltså något fel på din innerdesfläktmotor Peter om du nu tycker att RAS 13:ons fläkthastighet 1 låter lika mkt som en FD35:as fläkthastighet 3. Dessutom tycker jag inte att man skall köra Toshiban under fläkthastighet 3 om man skall ha ett hyfsat bra värmeutbyte, själv använder jag alltid fläkthastighet 3 alt 4 på mina pumpar.
Så du har med all sannolikhet fel på din fläktmotor eller lagringen till denna Peter, så därför tycker jag att du skall reklamera detta fel omg så att du får en ny motor insatt med keramiska lager istället.
När det gäller dina övriga frågor ang ett ev strömavbrott så stämmer detta att efter ett strömavbrott och återstart så ställer sig vingen i ett förprogrammerat läge nästan rakt ned
(inte helt) mot golvet, och detta har jag också upptäckt och talat om att jag ser som en nackdel, faktiskt den enda nackdelen hittills som jag har hittat på mina Toshibapumpar.
Men f.ö så bibehålles alla andra inställningar som t.ex tempinställning (börvärdet) fläkthastigheten mm.
När det gäller detta ev lilla bekymmer med vingen som ändrar läge efter att pumpen har blivit utsatt för ett strömavbrott oavsett om det är oavsiktligt eller att man själv har gjort pumpen strömlös går ju att lösa på ett smidigt sätt genom att bara koppla bort drivmotorn till vingen, se beskrivning i denna tråd:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28228.msg268702#msg268702 Mvh Raffen.