0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, Har på egen hand försökt jämföra olika värmepumpar men känner mig helt lost när det gäller cop-värden, effekter osv. Vi har ett hus på 120 kvm, 2 plan om vardera 60 kvm (mer eller mindre fyrkantigt...). Nedervåningen har vattenburen golvvärme, ovanvåning har elradiatorer. Vi tänkte nu komplettera med luftluft på väggen i trappen (ovanvåningen) av 2 skäl, värmen på vintern men framförallt att kunna kyla på sommaren då det blir olidligt hett och sömn blir en bristvara då.Planlösningen när man kommer uppfrån trappen är 2 sovrum till vänster, 2 sovrum till höger, badrum rakt fram, fyrkantig hall i mitten (måste vara Sveriges vanligaste planlösning... :=)Mycket viktigt för mig är ljudnivån på pumpen. Jag vill inte ligga vaken på natten och höra pumpen. Dessutom bor vi i ett område där husen står väldigt tätt (ca 4 m till grannen) så även utomhusdelen måste vara så lite ljud som möjligt. Vi bor i Stockholm så klimatmässigt så ligger väl vintrarna på ca +5 -- -5 grader för det mesta. Designen är också viktig för mig, gärna så "stilren" som möjligt. Priset är mindre viktigt. Några förslag på vad jag ska välja? Och steg 2 också - vem kan installera?MVHSusanne