Hoppas att ni orkar en tråd till med mig. Har satt tänderna på allvar i min FLVP Nibe 360p med tillhörand vattenburet golvvärmesystem i träbjälklag.
Efter att läst igenom rekommendationerna här på forumet så har jag sedan en vecka tillbaka öppnat alla ventiler max med tanken att strypa flödet till respektive slinga för jämn värme. Nu har det gått en vecka och jag har haft dörrarna mellan rummen stängda så mycket som möjligt. Resultatet är att jag i vardagsrum+kök (öppen planlösning) har ca 1 grad varmare än i sovrummen. Vilket ju är rätt perfekt, så vad är problemet?
Jo jag undrar hur det kan bli så? Enligt den beräkning jag hittade från Wirsbo bland alla "huspapper" från bygget så ska slingorna i vardagsrum+kök ha ett betydligt högre flöde än slingorna i smårummen. Skulle jag köra efter beräkningarna så skulle jag få ännu större tempskillnad, vilket knappast kan ha varit tanken med beräkningen. Är beräkningarna så himla fel eller är förutsättningarna för att strypa in golvslingor för dåliga i det fesljumma klimat vi har på västkusten? Det var iofs två dagar med en medeldygnstemp på runt 3 grader tidigare i veckan, vilket är rätt nära den normala medeltempen under okt-mars, men jag märkte ingen skillnad i tempdifferens mellan rummen då heller.
Ska jag börja mäta temp på returen från slingorna och få dem jämna eller bara låta allt vara och se om det blir nån tempskillnad om det blir nån kyla i vinter? Nu har jag gått och spanat på termometrar i en vecka och hoppats på att få nått att strypa.

!