Nu tänkte jag se hur lång tid det tar att lära sig hur ett vattenburet värmesystem fungerar så bra att man vågar sig på att fixa ihop det själv. Hittills har jag inte lärt mig så mycket och det här verkar vara rätt plats att skynda på inlärningsprocessen...utgå alltså från att jag är total novis (det är nästan sant)...
Jag vill konvertera från eluppvärmning till pelletseldning och har tänkt göra så mycket som möjligt av jobbet själv. Alltså börjar jag med några frågor som jag hoppas kunna få hjälp med:
1. Vilka rördimensioner måste jag ha? Ju billigare - desto bättre tycker jag förstås, alltså vill jag använda så små dimensioner som möjligt.
2. Jag har sett att man pratar om "rörstammar" som tycks vara större dimensioner. Kan man inte ha samma rördimension överallt i systemet?
3. Jag har krypgrund i huset. Är det någon särskild fördel med att dra rören där, hellre än inne i bostadsutrymmet?
4. Hur ser egentligen olika rörsystem ut? Jag vet att cirkulationspumpen gör att vattnet cirkulerar, men förstår inte hur det fungerar när en radiator kan stängas utan att stänga av hela cirkulationen. Jag vore alltså tacksam för en enkel förklaring på hur rördragningen ska se ut, och varför.
Sedär, några riktiga nybörjarfrågor...det kommer fler efterhand....