Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.  (läst 17238 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #15 skrivet: 05 november 2009, 19:08:25 »
om man skall köra cp på den inbygda styrningen, kan man inte flytta temgivarn till botten av tanken?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Schnyggve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tokstan
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bor i ett NOLLhus byggt 1947
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #16 skrivet: 08 november 2009, 20:17:39 »
om du inte har läst min installationstråd gör det, den är om inte annat underhållande :)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24929.0

Skillnaden mot det du hade tänkt att göra är att jag har kopplat på radiator returen. Kan tillägga att jag är mycket nöjd med min installation, och fördelen med att sätta på radiatorreturen är att installationen blir busenkel. En VVB kommer du att behöva oavsett.

Jag har nu +5-6 grader ute och ungefär 8 starter/dygn och pumpen går 8h/dygn.

Om du sätter pumpen på pannan kommer två saker att hända.
1. Du kommer att få fler kompressorstarter, pga mindre vattenvolym. Men jag hade gammla radiatorer som slukar massor med vatten, har du nya så kommer det självklart att göra en mindre skillnad.
2. Shunten kommer att fungera om du har styrning på denna. Har du inte det kan du lika gärna sätta pumpen på radiator returen.

Men sätter du in en acctank på 500l att köra emot så minskar ju starterna avsevärt, och du kan pula med styrning så att du kör pumpen på dagtid när det är som varmast och massa annat kul. Saknar du dessa ambitioner, kommer självklart besparingen att bli störst om du utnyttjar bef panna.
2008 19222 kWh (tilläggsisolerad vind)
2009 12556 kWh (VP installerad i April)
2010 11233 kWh (kompressorhaveri Jan och Feb)
2011 5907 kWh (3 glasfönster och energikartläggning av hela huset)
2012 4712 kWh (6kWp Solcellsanläggning, driftsatt 1a sep)
2013 2489 kWh (Ingen energiförbättrande åtgärd öht)
2014 6062 kWh (sol anläggning nedplockad 1/6-12/12, huset utbyggt till 157m2, omfattande vattenskada, sol anläggningen utbyggd till 10,6 kWp)
2015 15 kWh
2016 987 kWh
2017 1111 kWh
2018 531 kWh
2019 1310 kWh
2020 11 kWh
2021 795 kWh + 1395 kWh till EL-bilen
2022 XXX

NIBE 2025-6 dockat mot CTC 1100 på radiator returen. styrs mot innertempen med en JULA givare. Villa i södra nållåtta byggd 1947 157+85m2, påbyggd mycket välisolerade övervåning om 72m2, 3glas energifönster i boendeplan.
10.6kWp SOLCELLER.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #17 skrivet: 08 november 2009, 22:21:44 »
om du inte har läst min installationstråd gör det, den är om inte annat underhållande :)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24929.0

Skillnaden mot det du hade tänkt att göra är att jag har kopplat på radiator returen. Kan tillägga att jag är mycket nöjd med min installation, och fördelen med att sätta på radiatorreturen är att installationen blir busenkel. En VVB kommer du att behöva oavsett.

Jag har nu +5-6 grader ute och ungefär 8 starter/dygn och pumpen går 8h/dygn.

Om du sätter pumpen på pannan kommer två saker att hända.
1. Du kommer att få fler kompressorstarter, pga mindre vattenvolym. Men jag hade gammla radiatorer som slukar massor med vatten, har du nya så kommer det självklart att göra en mindre skillnad.
2. Shunten kommer att fungera om du har styrning på denna. Har du inte det kan du lika gärna sätta pumpen på radiator returen.

Men sätter du in en acctank på 500l att köra emot så minskar ju starterna avsevärt, och du kan pula med styrning så att du kör pumpen på dagtid när det är som varmast och massa annat kul. Saknar du dessa ambitioner, kommer självklart besparingen att bli störst om du utnyttjar bef panna.
Vad har du för temp diff på inomhus termostaten du styr vp med?  Jag testade en höst på det sättet men hade nog lite hög hysteres på termostaten  så det blev att den stod still ett dygn och sedan när den startade gick den till returtempen var hög startade om och höll på så i tolv timmar sen stod still 24 timmar.................. ock så fortsatte det. Jag kör mot 190L + den inbygda beredarn på 110L   trots överdim pump  så har jag 2600 timmars driftid på 2800 starter
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Schnyggve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tokstan
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bor i ett NOLLhus byggt 1947
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #18 skrivet: 09 november 2009, 20:34:02 »
Vad har du för temp diff på inomhus termostaten du styr vp med?  Jag testade en höst på det sättet men hade nog lite hög hysteres på termostaten  så det blev att den stod still ett dygn och sedan när den startade gick den till returtempen var hög startade om och höll på så i tolv timmar sen stod still 24 timmar.................. ock så fortsatte det. Jag kör mot 190L + den inbygda beredarn på 110L   trots överdim pump  så har jag 2600 timmars driftid på 2800 starter

Jag har ingen aning om hysteresen i termostaten. Det är en julamodul för 149 spänn + ett galvaniskt separerat relä. för att det skall funka. Tror att hysteresen är mycket liten, den är tänkt för att styra element tror jag :).
Kan ju kanske tillägga att jag bara använder termostaten för att slå ifrån när det blir för varmt inne dvs soligt. Nu ligger tempen under det innställda värdet och pumpen styr på radiator retur tempen istället. Har ju även termostater på samtliga elementen, som reglerar för en jämn och fin innetemp :D

Hade du haft en mindre pump hade den gått fler timmar per start och de hade säkert varit mer lika (som jag har)

2008 19222 kWh (tilläggsisolerad vind)
2009 12556 kWh (VP installerad i April)
2010 11233 kWh (kompressorhaveri Jan och Feb)
2011 5907 kWh (3 glasfönster och energikartläggning av hela huset)
2012 4712 kWh (6kWp Solcellsanläggning, driftsatt 1a sep)
2013 2489 kWh (Ingen energiförbättrande åtgärd öht)
2014 6062 kWh (sol anläggning nedplockad 1/6-12/12, huset utbyggt till 157m2, omfattande vattenskada, sol anläggningen utbyggd till 10,6 kWp)
2015 15 kWh
2016 987 kWh
2017 1111 kWh
2018 531 kWh
2019 1310 kWh
2020 11 kWh
2021 795 kWh + 1395 kWh till EL-bilen
2022 XXX

NIBE 2025-6 dockat mot CTC 1100 på radiator returen. styrs mot innertempen med en JULA givare. Villa i södra nållåtta byggd 1947 157+85m2, påbyggd mycket välisolerade övervåning om 72m2, 3glas energifönster i boendeplan.
10.6kWp SOLCELLER.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #19 skrivet: 09 november 2009, 21:35:50 »
mindre vp var jag inte intresserad av. Min gamla vp klarade -6 grader och stannade helt vid -10. Kalla perider gick elpatronerna hela tiden och kwh rusade i väg. De sista två åren har enbart behövt tillskott 2 dygn och då har det räckt med en brasa i kaminen.
jag klarar nu -15 ºC kontinuerligt utan spets,om man undviker tappa upp badkar då blir det något tufft för den
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Schnyggve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tokstan
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bor i ett NOLLhus byggt 1947
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #20 skrivet: 10 november 2009, 19:30:13 »
mindre vp var jag inte intresserad av. Min gamla vp klarade -6 grader och stannade helt vid -10. Kalla perider gick elpatronerna hela tiden och kwh rusade i väg. De sista två åren har enbart behövt tillskott 2 dygn och då har det räckt med en brasa i kaminen.
jag klarar nu -15 ºC kontinuerligt utan spets,om man undviker tappa upp badkar då blir det något tufft för den

Japp, och då blir det lite fler starter i förhållande till drifttimmarna. hörde en siffra på under 20 starter /dygn skall du hålla dig under, låter vettigt (om det nu inte e så kallt så pumpen går dygnet runt)... du kan ju testa att köra pumpen något lägre också tex 45grader istället för 50 ger lite i verktningsgrad.
2008 19222 kWh (tilläggsisolerad vind)
2009 12556 kWh (VP installerad i April)
2010 11233 kWh (kompressorhaveri Jan och Feb)
2011 5907 kWh (3 glasfönster och energikartläggning av hela huset)
2012 4712 kWh (6kWp Solcellsanläggning, driftsatt 1a sep)
2013 2489 kWh (Ingen energiförbättrande åtgärd öht)
2014 6062 kWh (sol anläggning nedplockad 1/6-12/12, huset utbyggt till 157m2, omfattande vattenskada, sol anläggningen utbyggd till 10,6 kWp)
2015 15 kWh
2016 987 kWh
2017 1111 kWh
2018 531 kWh
2019 1310 kWh
2020 11 kWh
2021 795 kWh + 1395 kWh till EL-bilen
2022 XXX

NIBE 2025-6 dockat mot CTC 1100 på radiator returen. styrs mot innertempen med en JULA givare. Villa i södra nållåtta byggd 1947 157+85m2, påbyggd mycket välisolerade övervåning om 72m2, 3glas energifönster i boendeplan.
10.6kWp SOLCELLER.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #21 skrivet: 10 november 2009, 20:19:40 »
jag ligger under 10 starter per dygn utslaget på ett år så för mig är det absolut inga problem med sarter. hyffsad volym i pannan samt stora radiatorer i hela huset
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 549
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #22 skrivet: 11 november 2009, 09:31:00 »
vart i landet ligger fastigheten?
det finns en billig och bra lösning om du ligger i zon 1
c-c *vinkar*

Jisses det kom mer svar men inget meddelande via e-posten. Ursäkta dröjsmålet, fastigheten ligger i Ronneby och det bör vara zon1 så hmm finns enklare lösning än det vi har diskuterat?

Schnyggwe: Förstår inte riktigt ditt resonemang om vattenmängden och jag har läst ditt projekt men förstod inte det hela fullt ut därför frågeställningen här.
Men men vattenvolymen i mina moderna element måste vara långt mindre än vattenvolymen i pannan. Därför är tanken att både panna och elementsvattnet ska ingå i pumpens uppvärmningskrets. Elementsvatten mängden varierar ju också med shuntens läge. Pannans mängd är fast.

Inkopplingen till pannan är lika busenkel som inkopplingen till radiatorerna i mitt fall så det är inga problem. Och skulle det behövas mer vatten så får jag fixa till någon extra ack-behållare. Intressant är att NIBE ville jag skulle ha en 100liters VPA istället för pannan...Pannan har 145 liter vatten....VPA:n kostar 10000:- hmmm nej tack.

Ps Ambitionen att justera så COP blir så bra som möjligt är ENORM, ekonomin är MINIMAL så ambitionen får vänta till lite till.... :D
Men som en före detta tv-tekniker så har jag teknik intresset så finlir framöver är intressant!
« Senast ändrad: 11 november 2009, 09:44:29 av hulta »

Utloggad Schnyggve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tokstan
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bor i ett NOLLhus byggt 1947
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #23 skrivet: 11 november 2009, 19:38:23 »

Schnyggwe: Förstår inte riktigt ditt resonemang om vattenmängden och jag har läst ditt projekt men förstod inte det hela fullt ut därför frågeställningen här.
Men men vattenvolymen i mina moderna element måste vara långt mindre än vattenvolymen i pannan. Därför är tanken att både panna och elementsvattnet ska ingå i pumpens uppvärmningskrets. Elementsvatten mängden varierar ju också med shuntens läge. Pannans mängd är fast.

Inkopplingen till pannan är lika busenkel som inkopplingen till radiatorerna i mitt fall så det är inga problem. Och skulle det behövas mer vatten så får jag fixa till någon extra ack-behållare. Intressant är att NIBE ville jag skulle ha en 100liters VPA istället för pannan...Pannan har 145 liter vatten....VPA:n kostar 10000:- hmmm nej tack.

Ps Ambitionen att justera så COP blir så bra som möjligt är ENORM, ekonomin är MINIMAL så ambitionen får vänta till lite till.... :D
Men som en före detta tv-tekniker så har jag teknik intresset så finlir framöver är intressant!

OK jag har gammla radiatorer och har min på radiator returen, så att min shunt är fullt öppen hela tiden därav räknas totala vatten volymen inkl radiatoerer (har ju gammla och 22mm rör i hela kåken). Dvs för dig så kommer detta inte att ha någon betydelse. Koppla in på pannan som du tänkt och det kommer att funka kanon, får du för mycket starter så kan du köpa en beggad acctank för en 500ing och koppla in :).

100l VPA?!?! fattar ingenting... Glö det, kör mot pannan istället, den kostar ju gratis.

Kan ju tillägga att min panna ha en ganska "optimal" volym för nu rådande temp. DVS pumpen går ca 1h/start var 3je timme, och avslutar med en avfrostning :).
2008 19222 kWh (tilläggsisolerad vind)
2009 12556 kWh (VP installerad i April)
2010 11233 kWh (kompressorhaveri Jan och Feb)
2011 5907 kWh (3 glasfönster och energikartläggning av hela huset)
2012 4712 kWh (6kWp Solcellsanläggning, driftsatt 1a sep)
2013 2489 kWh (Ingen energiförbättrande åtgärd öht)
2014 6062 kWh (sol anläggning nedplockad 1/6-12/12, huset utbyggt till 157m2, omfattande vattenskada, sol anläggningen utbyggd till 10,6 kWp)
2015 15 kWh
2016 987 kWh
2017 1111 kWh
2018 531 kWh
2019 1310 kWh
2020 11 kWh
2021 795 kWh + 1395 kWh till EL-bilen
2022 XXX

NIBE 2025-6 dockat mot CTC 1100 på radiator returen. styrs mot innertempen med en JULA givare. Villa i södra nållåtta byggd 1947 157+85m2, påbyggd mycket välisolerade övervåning om 72m2, 3glas energifönster i boendeplan.
10.6kWp SOLCELLER.

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 549
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #24 skrivet: 11 november 2009, 20:00:41 »
Schnyggve: Det låter jättebra detta. :D
Har ju shuntautomatik  därför docka direkt till pannan istället. I morgon beställs pumpen (finansiering klar nu), så nu ska rör dras så när pumpen kommer så går det snabbt att få igång det hela hoppas jag.

Undrar hur långt ner i temperaturen pumpen klarar husets uppvärmningsbehov hmmm, det vore kalas om den klarade ner till minus 13 i alla fall utan behov av spetsvärme. VVB fixar tappvattnet. Mer än minus 13 är det nästan aldrig här i Ronneby. ::)
Huset är litet och lågt i tak så värmebehovet är inte jättestort.

Info ges när det hela är igång och då får vi jämföra! ;D

Utloggad Schnyggve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tokstan
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bor i ett NOLLhus byggt 1947
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #25 skrivet: 11 november 2009, 22:44:42 »
Ska du koppla in frånkretsen på baksidan eller framsidan i botten av pannan?

Kommer du att köra olja igen? glöm inte att proppa igen skorstenen för att förhindra drag, samt att bygga en finfin huv så inte skortenen vittrar.

gjut ett bra fundament innan du ställer pumpen på plats, jag fick göra det i efterhand vilket var ganska besvärligt.

det blir mycket kondensvatten, jag körde utan tråg nån månad, men det rann så mycket vatten under så jag blev nervös. Buggde ett eget tråg av några avloppsrör lite buntband samt en värmekabel på 2m (som pumpen kan styra).

Jag misstänker att du inte behöver någon innegivare när du har shuntautomagi och kopplar på pannan. Du kör med högsta tillåtna temp samt stor diff, tror att def är 48 grader -2 grader diff. jag har nu 42 grader -10 grader diff, misstänker att du kan ha något liknande, ger bra verkningsgrad :)

Sedan är det bra att dubbeli/trippel isolera rören ute.

Ska bli intressant att jämföra lite nuffror :). räknade ut att jag sparat 7400 spänn sedan april jmft 2008 (då jag installerade, och då har det varit mycket kallare jmft med samma period 2008  Thumbsup
« Senast ändrad: 12 november 2009, 08:40:31 av Schnyggve »
2008 19222 kWh (tilläggsisolerad vind)
2009 12556 kWh (VP installerad i April)
2010 11233 kWh (kompressorhaveri Jan och Feb)
2011 5907 kWh (3 glasfönster och energikartläggning av hela huset)
2012 4712 kWh (6kWp Solcellsanläggning, driftsatt 1a sep)
2013 2489 kWh (Ingen energiförbättrande åtgärd öht)
2014 6062 kWh (sol anläggning nedplockad 1/6-12/12, huset utbyggt till 157m2, omfattande vattenskada, sol anläggningen utbyggd till 10,6 kWp)
2015 15 kWh
2016 987 kWh
2017 1111 kWh
2018 531 kWh
2019 1310 kWh
2020 11 kWh
2021 795 kWh + 1395 kWh till EL-bilen
2022 XXX

NIBE 2025-6 dockat mot CTC 1100 på radiator returen. styrs mot innertempen med en JULA givare. Villa i södra nållåtta byggd 1947 157+85m2, påbyggd mycket välisolerade övervåning om 72m2, 3glas energifönster i boendeplan.
10.6kWp SOLCELLER.

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 549
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #26 skrivet: 12 november 2009, 09:11:28 »
 ::)Schnyggve: Tihi lite retsamhet nu, om du läser hela tråden har du svaren på dina frågor om brännare och isolering av rökgång...Samt jag har redan en huv som jag monterade då pannan stängdes av för undvikande av vatten i rökgången.

Där pumpen ska stå finns betongplattor så det ska nog inte vara några probs att ställa pumpen på dem.
 
Kondensproblemet blir nog samma som luft/luft pumpen jag har som säljs då LVP:n är igång. Har redan en köpare.
I nu läget så får vattnet rinna fritt, lutningen blir så att det rinner ner i gräsmattan och man får bara se till så man inte halkar ihjäl sig när det fryser på.... :(

Man passerar vattnet när man går ner i källaren... huvuddunk

Jag kommer att använda avtappningspluggen på framsidan, sätter dit en T-moj så att det går att tappa av i framtiden också. Pluggen därbak kommer jag ej åt. fiR:

Mmm då har du betalt pumpen på fem år, månne pumpen hålla i 15 år så man kan åka till Mallorca på semester... :D

Nu pirrar det av spänning.....










« Senast ändrad: 12 november 2009, 10:29:54 av hulta »

Utloggad Schnyggve

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tokstan
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bor i ett NOLLhus byggt 1947
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #27 skrivet: 12 november 2009, 17:35:31 »
::)Schnyggve: Tihi lite retsamhet nu, om du läser hela tråden har du svaren på dina frågor om brännare och isolering av rökgång...Samt jag har redan en huv som jag monterade då pannan stängdes av för undvikande av vatten i rökgången.

Där pumpen ska stå finns betongplattor så det ska nog inte vara några probs att ställa pumpen på dem.
 
Kondensproblemet blir nog samma som luft/luft pumpen jag har som säljs då LVP:n är igång. Har redan en köpare.
I nu läget så får vattnet rinna fritt, lutningen blir så att det rinner ner i gräsmattan och man får bara se till så man inte halkar ihjäl sig när det fryser på.... :(

Man passerar vattnet när man går ner i källaren... huvuddunk

Jag kommer att använda avtappningspluggen på framsidan, sätter dit en T-moj så att det går att tappa av i framtiden också. Pluggen därbak kommer jag ej åt. fiR:

Mmm då har du betalt pumpen på fem år, månne pumpen hålla i 15 år så man kan åka till Mallorca på semester... :D

Nu pirrar det av spänning.....

Låter lovande  Thumbsup

Tror dock att det går betydligt snabbare än 5 år att gå jämnt ut. När jag införskaffade pumpen räknade jag med 20-22 månader. vi får se hur det går :D, men jag tror det blir tufft blir nog nån månad till
« Senast ändrad: 12 november 2009, 17:39:23 av Schnyggve »
2008 19222 kWh (tilläggsisolerad vind)
2009 12556 kWh (VP installerad i April)
2010 11233 kWh (kompressorhaveri Jan och Feb)
2011 5907 kWh (3 glasfönster och energikartläggning av hela huset)
2012 4712 kWh (6kWp Solcellsanläggning, driftsatt 1a sep)
2013 2489 kWh (Ingen energiförbättrande åtgärd öht)
2014 6062 kWh (sol anläggning nedplockad 1/6-12/12, huset utbyggt till 157m2, omfattande vattenskada, sol anläggningen utbyggd till 10,6 kWp)
2015 15 kWh
2016 987 kWh
2017 1111 kWh
2018 531 kWh
2019 1310 kWh
2020 11 kWh
2021 795 kWh + 1395 kWh till EL-bilen
2022 XXX

NIBE 2025-6 dockat mot CTC 1100 på radiator returen. styrs mot innertempen med en JULA givare. Villa i södra nållåtta byggd 1947 157+85m2, påbyggd mycket välisolerade övervåning om 72m2, 3glas energifönster i boendeplan.
10.6kWp SOLCELLER.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1454
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #28 skrivet: 12 november 2009, 19:40:59 »
min blir betald nu under 3 året
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 549
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Lite tips önskas pga olika svar från proffsen.
« Svar #29 skrivet: 12 november 2009, 21:22:26 »
 Thumbsup Det låter jättebra för er.
Jag tror nog det tar längre tid för min del pga LVP:n bara ska värma huset och huset har inte så stort värmebehov som i ert fall. sommartid är pumpen avstängd, ja tanken är sådan vi får se hur det blir framöver.

Varmvattnet bereds i 35 liters VVs helt avskilt ifrån pannan. Blev tvungen att installera en sådan när pannan stängdes av och har märkt att energiförbrukningen är försumbar, LL pumpen förbrukar lagom mycket men klarar inte att försörja alla rum med värme så där finns elradiatorer trots befintliga vattenradiatorer.

Nu ska vattenradiatorerna komma till bruks igen och elradiatorerna ställas på hyllan..... 8)

 

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!