0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
om du inte har läst min installationstråd gör det, den är om inte annat underhållande http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24929.0Skillnaden mot det du hade tänkt att göra är att jag har kopplat på radiator returen. Kan tillägga att jag är mycket nöjd med min installation, och fördelen med att sätta på radiatorreturen är att installationen blir busenkel. En VVB kommer du att behöva oavsett.Jag har nu +5-6 grader ute och ungefär 8 starter/dygn och pumpen går 8h/dygn. Om du sätter pumpen på pannan kommer två saker att hända. 1. Du kommer att få fler kompressorstarter, pga mindre vattenvolym. Men jag hade gammla radiatorer som slukar massor med vatten, har du nya så kommer det självklart att göra en mindre skillnad.2. Shunten kommer att fungera om du har styrning på denna. Har du inte det kan du lika gärna sätta pumpen på radiator returen.Men sätter du in en acctank på 500l att köra emot så minskar ju starterna avsevärt, och du kan pula med styrning så att du kör pumpen på dagtid när det är som varmast och massa annat kul. Saknar du dessa ambitioner, kommer självklart besparingen att bli störst om du utnyttjar bef panna.
Vad har du för temp diff på inomhus termostaten du styr vp med? Jag testade en höst på det sättet men hade nog lite hög hysteres på termostaten så det blev att den stod still ett dygn och sedan när den startade gick den till returtempen var hög startade om och höll på så i tolv timmar sen stod still 24 timmar.................. ock så fortsatte det. Jag kör mot 190L + den inbygda beredarn på 110L trots överdim pump så har jag 2600 timmars driftid på 2800 starter
mindre vp var jag inte intresserad av. Min gamla vp klarade -6 grader och stannade helt vid -10. Kalla perider gick elpatronerna hela tiden och kwh rusade i väg. De sista två åren har enbart behövt tillskott 2 dygn och då har det räckt med en brasa i kaminen.jag klarar nu -15 ºC kontinuerligt utan spets,om man undviker tappa upp badkar då blir det något tufft för den
vart i landet ligger fastigheten?det finns en billig och bra lösning om du ligger i zon 1c-c
Schnyggwe: Förstår inte riktigt ditt resonemang om vattenmängden och jag har läst ditt projekt men förstod inte det hela fullt ut därför frågeställningen här.Men men vattenvolymen i mina moderna element måste vara långt mindre än vattenvolymen i pannan. Därför är tanken att både panna och elementsvattnet ska ingå i pumpens uppvärmningskrets. Elementsvatten mängden varierar ju också med shuntens läge. Pannans mängd är fast.Inkopplingen till pannan är lika busenkel som inkopplingen till radiatorerna i mitt fall så det är inga problem. Och skulle det behövas mer vatten så får jag fixa till någon extra ack-behållare. Intressant är att NIBE ville jag skulle ha en 100liters VPA istället för pannan...Pannan har 145 liter vatten....VPA:n kostar 10000:- hmmm nej tack.Ps Ambitionen att justera så COP blir så bra som möjligt är ENORM, ekonomin är MINIMAL så ambitionen får vänta till lite till.... Men som en före detta tv-tekniker så har jag teknik intresset så finlir framöver är intressant!
::)Schnyggve: Tihi lite retsamhet nu, om du läser hela tråden har du svaren på dina frågor om brännare och isolering av rökgång...Samt jag har redan en huv som jag monterade då pannan stängdes av för undvikande av vatten i rökgången.Där pumpen ska stå finns betongplattor så det ska nog inte vara några probs att ställa pumpen på dem. Kondensproblemet blir nog samma som luft/luft pumpen jag har som säljs då LVP:n är igång. Har redan en köpare.I nu läget så får vattnet rinna fritt, lutningen blir så att det rinner ner i gräsmattan och man får bara se till så man inte halkar ihjäl sig när det fryser på.... Man passerar vattnet när man går ner i källaren... Jag kommer att använda avtappningspluggen på framsidan, sätter dit en T-moj så att det går att tappa av i framtiden också. Pluggen därbak kommer jag ej åt. Mmm då har du betalt pumpen på fem år, månne pumpen hålla i 15 år så man kan åka till Mallorca på semester... Nu pirrar det av spänning.....