0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Även om det är off-topic med vibrationsdämpare i denna tråd vill jag kommentera era påståenden.De vibrationsdämpare jag säljer tillverkas i Sverige.De består av naturgummi, som så vitt jag vet INTE är en petroleumprodukt, utan kommer från gummiträd (om de nu heter så...)Kanske påverkas de ändå av solljus, det har jag ingen uppfattning om, men som sagt, det är ingen petroleumprodukt rent generellt.Man kan väl dra paralellen till en matta på en snöskoter, de står många gånger ute året runt i tiotals år utan att mattorna förstörs, i vart fall de som innehåller en hög andel naturgummi.Ju mer plast, desto kortare livslängd.De övriga vibrationsdämpare som säljs till olika priser och med olika utseende har jag ingen uppfattning om, har väl testat 4 olika och anser att de jag nu säljer är bäst utav de jag provat, men som sagt, jag vet inte exakt vilka dämpare som de olika grossisterna säljer, och det kan dessutom säkert skilja mellan olika partier även från samma grossist - om fokus ligger på att sälja så billigt som möjligt eller tjäna så mycket som möjligt.Det viktiga med vibrationsdämpare är ju trots allt att de fungerar, och inte huruvida de kostar 45 kr eller 139 kr.
När det gäller quick connectkopplingar så tänker jag så här.Jag jämför dem med presskopplingar inom VVS-branschen, de är testade och godkända, men tätningen i dessa består av en o-ring, och jag är tveksam till livslängden på dessa kopplingar.Trots allt har jag genomgående använt dem i min egen installation, och hoppas att de skall hålla tillräckligt länge för att i vart fall inte ge mig problem. (= typ 30 år eller mer).När det gäller värmepumpar så har jag nog samma känsla, blir det bara tätt när man kopplar ihop dem så tror jag nog de håller under värmepumpens förväntade livslängd, men däremot tror jag inte att det är nåt man skall hålla på att koppla ihop/isär flera gånger/år - även om det rent teoretiskt skall kunna fungera.Jag tror dessutom inte att flarekopplingar är helt säkra, bäst vore nog trots allt att löda...
Citat från: Rickard skrivet 15 mars 2010, 09:26:28När det gäller quick connectkopplingar så tänker jag så här.Jag jämför dem med presskopplingar inom VVS-branschen, de är testade och godkända, men tätningen i dessa består av en o-ring, och jag är tveksam till livslängden på dessa kopplingar.Trots allt har jag genomgående använt dem i min egen installation, och hoppas att de skall hålla tillräckligt länge för att i vart fall inte ge mig problem. (= typ 30 år eller mer).När det gäller värmepumpar så har jag nog samma känsla, blir det bara tätt när man kopplar ihop dem så tror jag nog de håller under värmepumpens förväntade livslängd, men däremot tror jag inte att det är nåt man skall hålla på att koppla ihop/isär flera gånger/år - även om det rent teoretiskt skall kunna fungera.Jag tror dessutom inte att flarekopplingar är helt säkra, bäst vore nog trots allt att löda...Jag ska snart i dagarna koppla in en till pump med QC och ska då undersöka kopplingen och kolla hur dom ser ut på riktigt.Livslängden kanske inte är den längsta på o-ringarna. Min erfarenhet av produkter nu för tiden är INTE att dom håller speciellt länge. Konsumtionssamhälle.....Om man nu tror att en pump för t.ex. 4000kr skulle hålla lika länge som en pump för 15000-20000kr så är man nog ute i en drömvärld kanske eller så har dyrpumps-tillverkarna något att se upp för och anpassa pris därefter.För kanske är det så att dyrpumparna är onödigt dyra eller? Vem vet det? Finns det någon med insyn i tillverkningskostnader?
Efter som det inte är någon större ordning på trådarna, och brist på förklaringar från vissa.. ang QC.. Så passar jag på att undra, om Coolixen är gjord i Kina överhuvudtaget? Eller är det bara ett antagande?Finns det någon som vet?
HejHar fått ett certifikat på testningen av den QC som sitter monterad på Zibro värmepumpar.Borde vara samma som sitter på Coolix med flera.Kul att de även uppmanar till användaren själv att koppla ihop QC och att det kan göras utan risk för miljön. Är väl det starkaste bevis för QC änsålänge. Något om att de skulle vara dåliga har ännu inte framkommit.
Citat från: hokanp skrivet 16 mars 2010, 11:32:46HejHar fått ett certifikat på testningen av den QC som sitter monterad på Zibro värmepumpar.Borde vara samma som sitter på Coolix med flera.Kul att de även uppmanar till användaren själv att koppla ihop QC och att det kan göras utan risk för miljön. Är väl det starkaste bevis för QC änsålänge. Något om att de skulle vara dåliga har ännu inte framkommit.nja det där måste ju vara fel, kopplingarna måste ju vara tillverkade i Kina för att vara skit tydligen för det säger ju så många här...... Dom där kommer ju från ett amerikanskt företag....(obs offtopic-ironi)Nej men det där ser ju seriöst och bra ut!
Tyckte mig läsa någonstans här att någon hade fakta om vad som är dåligt med QC.Lovade att berätta detta. Jag tolkar tystnaden som det var någon som bara pratade?Eller?Vad tror ni?
Citat från: BosseBus skrivet 16 mars 2010, 12:16:51Tyckte mig läsa någonstans här att någon hade fakta om vad som är dåligt med QC.Lovade att berätta detta. Jag tolkar tystnaden som det var någon som bara pratade?Eller?Vad tror ni?Fiskar du? Är det inte bättre du PM:ar den du tänker på?