0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
erp!Mitt problem är att jag så här års har en låg framledning, ca. 35 grader. Om man tappar mycket varmvatten och det har varit ett tag sedan den senaste 55-graderskörningen så börjar även vattnet i pannans övre del närma sig 35 grader vilket, i alla fall för min dotter, upplevs som att vattnet är för kallt. Om jag sätter VPs minimitemp till 40 grader och jag har en tempdiff på 5 grader kommer VPs gångtid att bli alldeles för kort med väldigt frekventa start/stopp. Om jag å andra sidan låter VPs temp sjunka till 35 grader och startar en extra varmvattenkörning när det behövs tror jag att jag kan få färre start/stopp med bibehållen varmvattenkomfort.
..en extra temperaturkännare som får trigga en 55-graderskörning. Om det fungerar bra ska jag återkomma med an rapport här på forumet.
drjukebox!Jag tror säkert att du får bättre varmvattenkomfort med en spetsberedare men jag tvivlar på att du får bättre ekonomi jämfört med att göra varmvattenkörningar i CTC. Enligt CTCs datablad är COP 4,3 vid värmebärartemp. på 35 grader jämfört med 3,0 vid 50 grader. Skillnaden är alltså inte så stor. Jämför detta med en spetsberedare som har ett COP på 1!