Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dra frÃ¥nluftskanaler i grunden  (läst 1204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Plura

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Dra frånluftskanaler i grunden
« skrivet: 23 oktober 2009, 17:56:46 »
Hej

Detta får bli mitt första inlägg här!

Jag och sambon funderar på att bygga ut huset. Tanken är att bygga en fristående huskropp och binda ihop denna med det befintliga med en enplas byggnad som entrén även förläggs till. Alltså två 1,5 plans hus (den nya med källare där ev frånluftsvärmepump kommer stå) som har en enplans ihopbyggnad mellan sig.

Smidigast att få ut luften ur toaletten och tvättstugan som ligger i den gamla delen är att dra frånluftskanalerna i grunden i ihopbyggnaden och ner i källaren på det nya. Är det OK att dra frånluftskanalerna i grunden? Grunden är i detta fall platta på mark. Antar att det finns svar på frågan någonstans men har inte hittat något när jag sökt.
En följdfråga, hur långa kan kanalerna vara?

Mvh
Pär

Utloggad gunnar_holm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Försöker förstÃ¥ fysiken !
SV: Dra frånluftskanaler i grunden
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2009, 20:29:48 »
Jag ser inga speciella problem med det sättet,  man ska tänka pÃ¥ är att luftkanalerna ska vara ordentligt isolerade eftersom du ju inte vill tappa värme innan luften kommer till flvp. Jag har varit med och hjälpt till att installera i ett hus där kanalerna var ca 10 meter pÃ¥ kallvind, det blir ju ungefär samma sak. En annan sak att beakta är strömningsmotstÃ¥ndet om luftens väg är lÃ¥ng. Det kostar inte sÃ¥ mycket att gÃ¥ frÃ¥n 100 till 125 eller 160 mm i diameter, men om man ser till att strömningsmotstÃ¥ndet är lÃ¥gt slipper man ju dra pÃ¥ fläkten i flvp sÃ¥ mycket, och det sparar man del el och oljud pÃ¥.
Villa i Stockholm byggd 1939 66m2 + 66 biyta, tilläggsisolerad och  tillbyggd 1992 till totalt 182m2, varav 138m2 uppvärmt. Elektrostandard ES470 installerad 1990 och utbytt maj 2009 till en Comfortzone CE50L frÃ¥nluftsvärmepump. Elförbrukning:
2009 14800 kWh varav vp 4300 kWh tillskott 4300 kWh
2008 15000 kWh varav vp 4500 kWh tillskott 4800 kWh
Loggar VP med separat elmätare samt Actaris Cf Echo II värmemätare.

Elektronikingenjör, jobbat med mätteknik,elektroniktest,hård- och mjukvarutveckling och numera med värmekameror.

Utloggad Plura

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Dra frånluftskanaler i grunden
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2009, 13:40:59 »
Tack för det! Får bli i grunden då.
/Pär

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!