Som ni alla vet så är det en resa att få in offerter, ha dialog och förhandlingar med installatörer.
Här är en liten kort reflektion.
Många offerter har varit väldigt fåordiga och förenklade. Det jag har saknat är en komplett projektering som innehåller det som skall installeras. Radiatorer är ett typexempel. Många har sagt att "det räknar jag ut när vi har skrivit på". En hade offererat 15 radiatorer men att jag kanske behövde 13, men sade också att "det märker vi när vi börjar räkna". Var noga med att du får ett lågtempererat system.
Jag skall konvertera och då har jag tyckt det varit viktigt att få ett snyggt och osynligt arbete. Många har inte bemödat sig att fundera över en bra lösning. Det är viktigt att få ner en någorlunda skiss samt om det skall vara pressat, lödat, ev. krom i badrum mm.
Har ett flertal gånger stött på "det kan jag lova dig utan att vi behöver skriva ner det". Glöm det, skriv ner allt i offerten som överenskommit. Det kan vara en person som är känd för att hålla vad han lovar, men kan han lova att han är kvar i företaget (eller i livet, otäck tanke)? :,v(
Har haft olika bud gällande utjämningskärl eller ej. Vissa har sagt att det krävs max 10L per VP kw och en del installatörer har aldrig hört något klagomål från deras kunder mm. Nibe's support rekommenderar minimum 20L per VP kw. Be installatören att verkligen räkna ut antalet litrar i ditt system för då måste de också räkna ut storlek på radiatorerna. Om de nu är "kaxiga" att ni inte kommer att ha knäppningar, få med i offerten att om det uppstår problem skall ett utjämningskärl installeras utan kostnad (be dem förbereda i rördragningarna och vart den skall sitta så att ni verkligen har plats, återigen är projektering ett bra ledord). Jag skall ha 100L för att minska risken för knäppningar samt att jag får färre start/stopp.
Be alltid om referenser. Om möjligt fråga runt i ditt område eller bekantskapskrets för att få tag på någon som inte finns på installatörens referenslista, då kanske ni får reda på sanningar som annars ej skulle komma fram. Det viktigaste är installatören och det har nog poängterats i detta forum vid ett flertal tillfällen. Kontrollera hur snabb de är att höra av sig när problem uppstår och hur de sköter sig i dessa situationer.
Få dem att installera inomhusgivare och effektvakt. I nibe 1245 är detta med och varför orkar inte många installatörer att bemöda sig att installera dem också, jag har ju köpt prylarna och de gör nytta.
Firmor som ej behöver kontraktera någon annan för borrning är enklare att diskutera slutpris med. Det är dock inte lika med att de har högre kvalitet än andra, utan att de har bättre möjlighet att finlira med vinstmarginalen.
Kontrollera antalet anställda och ev. hur företaget går. Det är en enkel kontroll. Jag har stött på en äldre herre som jobbade halvtid och hade en lärling som han hoppades kunna ta över. Intet ont om äldre (stor fördel med erfarenhet) Frågan är hur företaget ser ut om 1 år när du får problem?
Hur många installationer gör de per år och har de gjort liknande installationer? Erfarenhet är guld värd i alla branscher.
Se till att få tillräckligt långt borrhål, gardera med någon extra meter eftersom det inte är så kostsamt med ack så värdefullt.
Pressa inte för mycket i offerten, ni vill ju inte ha ett dåligt utfört arbete. Försök istället att vända på det och hitta incitament att de gör ett bra jobb. I min offert får jag borrgaranti, d v s jag betalar bara för ett hål även om det blir fler. Den försäljaren var noga att poängtera att de var certifierade borrare och någonstans tyckte jag att; "vilken fördel i slutändan är det för mig som kund", och det utmynnade i min borrgaranti. Därmed har de ett incitament att vara noga med att borra, annars blir det dyrare för dem. Detta var bara ett exempel på hur man kan försöka hitta incitament till bra utförda arbeten istället för att pressa pris.
Ställ kontrollfrågor här på forumet så att inte säljarna "ljuger". Jag har fått mycket hjälp på vägen att finjustera mitt offertinnehåll eftersom jag varit helt novis. Ett tips är att om ni skriver ut hela offerten, se till att gömma vissa ord och ändra lite grann eftersom en hel del säljare skannar av detta forum.
Ja, det var lite reflektioner. Jag återkommer med mer reflektioner efter vecka 48-49 när allt är installerat. Vi får se om jag gjort rätt i min offertresa, men jag har i alla fall täppt till några "hål" och oklarheter genom att se till att få saker på pränt.
/frega