Hej,
Vill med detta inlägg visa på hur det kan gå till i denna bransch. Bakgrunden är en felsölkning på en havererad ElektroStandard 350 och debitering av detta, samt en "prisvärd" offert på en ny panna av märket IVT 550
. Jag bifogar mailen rörande detta i sin helhet med fiman xxx. Ni får själva ta ställning till kundinställning, kundbemötande, prissättning och om ni skulle vilja anlita en sådan här firma för ett större arbete. Som tur är handlar det bara om ca 1700 kr för mig, vilket jag är glad över. Jag tycker att korrespondensen är informativ och visar på vikten av att vara mycket noga med att välja leverantör/installatör och att man bör avtala allt i detalj. Om vi hade lagt på två nollor på debiteringen hade detta inte varit kul! Ni skall också veta att en IVT 550 och alternativet NIBE Fighter 100P går att köpa på nätet för ca 20 000 kr.
Börja längst ned och gå uppåt för läsa det i rätt ordning. OCH SKRIV AVTAL i DETALJ OCH TA IN OFFERTER!
"--------------------------------------------------------------------------------
XXXXXXX@telia.com
Subject: Re: Faktura 994582 samt Offert frånluftsvärmepump + installation IVT 550
Date: Fri, 16 Oct 2009 19:14:12 +0200
Hej Jörgen,detta var ett tråkigt mail att motaga. Jag har arbetat i denna bransch i snart 35 år och som egen företagare i 25, och har väldigt sällan klagomål från mina kunder utan vill påstå att 99,9)% av dom är väldigt nöjda och glada med oss som service kontakt.
Jag vill på detta sätt förklara våra debiteringsrutiner och kostnadsunderlag. Vad gäller "hotet" om ARN så lämnar jag det utan kommentar!!!
Enl. vår hemsida
Vilken tid är det jag som kund blir debiterad för?
I enlighet med praxis i branschen debiteras kunden:
för tiden att plocka ihop materiel på lagret
för restid och bilkostnad till kunden
för tiden vi utför arbetet hos kunden
för förbrukat materiel
för restid och bilkostnad om vi hämtar ytterligare materiel
för restid och bilkostnad från kunden efter avslutat arbete
Vissa arbeten har fast besökskostnad.
I fallet med faktura 994582 gäller följande:
Våra fakturor specificeras med arbetstid inkl. restid samt bilkostnad. Alla arbetstider samt restider debiteras per påbörjad halvtimme. Bilkostnaden debiteras per mil, avrundat uppåt till närmaste 0,5 mil. I arbetstiden inkluderas även tid på kontoret, innan samt efter besök, för att gå igenom arbetsordern, lokalisera adressen på karta samt att lasta servicebil.
Tyvärr så blev vår servicetekniker försenad på fredagen på grund av andra akuta serviceuppdrag vilket resulterade i att vi inte hann med Ert besök som planerat, vilket vi även meddelat Er under dagen. Detta beklagar vi självklart men har svårt att råda över! (Det är svårt att avgöra tidsåtgång på servicearbeten). På måndagen 20091012 hade vi inga andra uppdrag i Enköping vilket gjorde att vi inte kunde rabattera bilkostnaden mer än vi gjorde enl. följande:
Bilkostnad (baserad på avstånd enligt eniro.se 40,4 km/ enkel resa) =9 x 75 kr = 675 kr ex. moms (I faktura 994582 har vi med god vilja enbart debiterat 8 mil)
Timmar restid (baserad på restid enligt eniro.se 0:31 tim./ enkel resa) =1 x 525 kr = 525 kr ex. moms.
Timmar arbete (en påbörjad halvtimme): 0,5 x 525 = 262,5 kr ex. moms
Med bilkostnad enl. fakt.nr. 994582 blir detta (avrundat till närmaste krona):
(525 + 262,5 + 600) x 25 % moms = 1.734 kronor inkl. 25 % moms
Vad gäller din synpunkt att bilkostnaden med 75 kronor milen är ocker så kan jag informera att det är samma debitering som våra storkunder betalar och accepterar. En enkel förklaring hur det kan kosta så mycket har att göra med den utrustning och reservdelsmängd vi har med oss för att kunna serva våra kunder och lösa problemen vid besöket utan att behöva ytterligare ett besök med dom saknade reservdelarna. Ett räkneexempel: våra servicbilar kostar i inköp ca. 450-500.000 kronor, går alltid fullastade och väger 3-3500 kg, håller därför ej mer än ca 10-15000 mil (däcken ca 4000 mil, byteskostnad ca 10.000kronor), förbrukar 1,5-2,0 liter diesel per mil, kostar i fordonskatt/år 7.700 kronor/år, Försäkring ca.8-10.000 kronor/år, service och reparationer därtill samt bilen innehåller reserdelar och servicutrustning för ca.100-150.000 kronor. Tyvärr så täcker inte 75 kronor milen dessa kostnader utan timpenningen får ta resterande.
vad gäller offerten:
Vi räknar med att ett utbyte av den havererade värmepumpen tar totalt 13 timmar vilket innefattar lastning av maskinen på vårt lager, transport till er adress och avlastning.Tömmning av den gamla värmepumpen losskoppling och uttagning samt lastning av densamma.Intagning av den nya värmepumpen, inkoppling av densamma, uppmätning och injustering av luftflödena och dokumentation av detta samt instruktion om handhavande med brukare. Transport av den utbytta värmepumpen till vår verkstad där den töms på kvarvarande köldmedia och kompressorolja som skickas till destruktion varefter värmepumpen skrotas.
Utbytet av värmepumpen utförs av 2 stycken montörer, detta för att minimera risken för skador på egendom, personal samt uppfylla arbetsskyddskrav (värmepumparna väger mellan 175-200 kg samt har hög tyngdpunkt). Självklart är även tiden för felsökningen med i den totala arbetskostnaden. Vi tycker att det är förmånligare för våra kunder att vi specificerar och tar betalt för vad vi anser att det kostar för att utföra arbetet på ett fackmannamässigt sätt och med hög kvalitet. Med dagens möjlighet till rotavdrag är det ytterligare viktigt att arbetskostnadsdelen är korrekt och ej nedprutad eftersom den är avdragsgrundande.
Vid genomläsning av offerten så upptäcker vi däremot att det smugit in ett antal fel vilket vi beklagar, (får ursäktas av att vi använder klippa och klistra lite för mycket vid offertering). Ny rättad offert bifogas, ersätter den gamla. Har du ytterligare frågor är du välkommen att ringa mig för ett personligt samtal. Hoppas på återhörande .
Sent: Thursday, October 15, 2009 7:32 PM
Subject: FW: Faktura 994582 samt Offert frånluftsvärmepump + installation IVT 550
För att förtydliga ytterligare.
1. Enligt er egen utsago var teknikern i Enköping den 12 oktober för att göra en installation. Det passade därför bra att komma till oss samma dag. Detta borde rimligen ha inneburit att jag INTE skulle ha behövt betala era minst sagt saftiga arvoden för resor, åtminstone inte själv!
Som tack för att jag stått ut med er pissiga planering tycker ni dessutom att det är rimligt att jag betalar för ERT misstag!
2.Se till att jag för en tillrättalagd faktura och besked om detta imorgon fredag, annars går en anmälan iväg till Allmänna reklamationsnämnden.
/Jörgen
--------------------------------------------------------------------------------
To: Subject: Faktura 994582 samt Offert frånluftsvärmepump + installation IVT 550
Date: Thu, 15 Oct 2009 17:43:49 +0200
Hej,
Med anledning av att jag idag har fått offert på frånluftsvärmepump IVT 550 och faktura (994582) från er angående felsökning vill jag framföra följande:
Det tog knappt 20 minuter för er tekniker att göra den sk felsökningen. För det skall ni ha 1 734 kr inkl moms. Man tror först att det måste vara ett misstag, men det verkar tyvärr inte vara så!
Som bakgrund kan sägas att ni lovade att denna tekniker skulle komma på fredag 9 oktober ca kl 12.00. Jag lät er förstå att jag måste lämna hemmet kl 14.00 för ett jag i min tur måste göra ett kundbesök. Teknikern låter under dagen meddela ett antal gånger att han blir försenad. Jag försöker var tillmötesgående och arrangerar om mina åtaganden. Till slut låter teknikern meddela att han inte kan komma överhuvudtaget! Det blir istället bestämt att han skall komma på måndag 12 oktober kl 07.30, vilket jag avsätter tid för.
Med detta som bagrund tar ni sedan betalt för 1,5 tim (525 kr/tim exkl moms även för restid) samt 8 mil a 75 kr/mil (vilket ocker!).
Jag får samtidigt en offert från er. Ni skall ha 41.250 kr inklusive installation för en IVT 550.
Installationskostnaden är 10.312 kr inkl. moms.
Om man använder sig av den faktura som ni skickat till mig där ni har fakturerat en timkostnad på 660 kr inkl moms så skulle det omräknat i arbetstid bli knappt 16 timmars arbete, två hela arbetsdagar. Materialkostnaden måste vara ytterst begränsad eftersom allting är framdraget. Vem som helst inser det orimliga.
Jag har pratat med en återförsäljare av NIBE. Han uppsakattade att det skulle ta en halv dag att installera en NIBE Fighter 100P.
Ni framstår som oseriösa, vilket även spiller över på xxxxx AB som hade den dåliga smaken att rekommendera er. Sådant här sprider sig med rasande fart, tro mig!
På kort sikt, med ert förfarande har ni åtminstone gått miste om två värmepumpsaffärer bara i det här området. Det glädjer mig.
Jag överväger att kontakta ARN för att reda ut detta, med syfte att varna andra konsumenter för att ha affärer med er.