Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bättre effekt  (läst 3952 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tomas67

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
Bättre effekt
« skrivet: 15 oktober 2009, 03:25:59 »
En bekant till mig berättade att när han skaffade luftvärmepump så berättade installatören för honom  att effekten på pumpen blev bättre om det var ett kort avstånd mellan inne och utedelen, stämmer detta tros :P
Mvh Tomas

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Bättre effekt
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2009, 07:55:09 »
En bekant till mig berättade att när han skaffade luftvärmepump så berättade installatören för honom  att effekten på pumpen blev bättre om det var ett kort avstånd mellan inne och utedelen, stämmer detta tros :P
Mvh Tomas

Effekten kan ju inte bli bättre än vad den är konstruerad till. Däremot kanske verkningsgraden blir lite bättre.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Plutus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bättre effekt
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2009, 08:05:03 »
Det stämmer, både effekten och verkningsgraden blir bättre med kortare rör. Rören har ett strömningsmotstånd som ger en lägre förångning. Skillnaden mellan 5 meter och 20 meter är tydlig. Max rörlängd är ofta angiven i installationsmanualen.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Bättre effekt
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2009, 10:38:09 »
Det stämmer, både effekten och verkningsgraden blir bättre med kortare rör. Rören har ett strömningsmotstånd som ger en lägre förångning. Skillnaden mellan 5 meter och 20 meter är tydlig. Max rörlängd är ofta angiven i installationsmanualen.

Om vi säger att 0 meter rör är 100% pumpeffekt. Det kan ju aldrig mer än 100%. Ju fler meter rör desto sämmre verkningsgrad på värmen som kan komma ifrån innerdelen.

Ungefär som effekten på en bilmotor vs effekt på drivhjulen....
« Senast ändrad: 15 oktober 2009, 10:55:10 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bättre effekt
« Svar #4 skrivet: 15 oktober 2009, 11:26:40 »
En bekant till mig berättade att när han skaffade luftvärmepump så berättade installatören för honom  att effekten på pumpen blev bättre om det var ett kort avstånd mellan inne och utedelen, stämmer detta tros :P
Mvh Tomas

Hej Tomas!  Ja det stämmer självklart om vi pratar om längre anslutningslängder, men man får för den skull inte tro att man skall sätta inner och utedel alldeles intill varandra utanför väggen med knappt någon anslutning alls för då får man andra negativa effekter istället. Så därför kan man säga att mellan ca 3-5 meters anslutningslängd är fullt normalt och mer eller mindre regel, och man skall helst under inga omständigheter understiga ca 3 meters anslutningslängd om man vill ha en bra funktion på pumpen och samtidigt undvika en del andra negativa effekter som t.ex oljud mm vid pumpens avfrostningar. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Tomas67

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Bättre effekt
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2009, 11:58:32 »
Så det bör man ju också räkna in i valet utav platsen för innedel då  :), på mitt ena tänkta ställe för innedelen har jag ungefär 6-7 meter mellan innerdel och utedel  och på det andra stället har jag 3-4 meter, lite konstigt är det ju för när försäljaren var här så nämde jag detta lite för honom om avstånden med pumparna om det var viktigt eller inte, men det menade han på att det var det inte  ???, hans sa att så säger bara många installatörer till sina kunder för att installatörerna ska slippa långa rördragningar ::) , dom där jävla försäljarna är ett släkte för sig knUp
Mvh Tomas

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bättre effekt
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2009, 12:05:13 »
Hej Tomas!  Nja det är ju ibland lika många olika värderingar som antal personer man pratar med och folk värderar ju olika saker på olika sätt. Toshibas pumpar är ju dessutom förfyllda med gas för upp till 15 meters anslutningslängd så det finns säkert en hel del folk som har synpunkter på det rent estetiska när det gäller val av plats för utedelen.
Men ingen seriös installatör sätter däremot upp en pump med en kortare anslutningslängd än ca 2,5-3 meters längd för att säkerställa att man får en bra funktion på pumpen det kan jag försäkra dig. ;)
Så välj du gärna den placering som du har 3-4 meter till, även om du inte kommer att märka någon spec skillnad alls heller även om du nu sätter den på ca 6-7 meters avstånd. ;) :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 15 oktober 2009, 12:17:36 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Bättre effekt
« Svar #7 skrivet: 15 oktober 2009, 12:44:05 »
Toshibas pumpar är ju dessutom förfyllda med gas för upp till 15 meters anslutningslängd så det finns säkert en hel del folk som har synpunkter på det rent estetiska när det gäller val av plats för utedelen.

Aha, så det är pga det estetiska (eller snarare avsaknaden då...) som deras VP är förfyllda med så pass mycket gas alltså. ;)
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Bättre effekt
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2009, 12:47:49 »
Hej Ubbe!  Nej då inte alls vet du väl Ubbe, utan det är enbart för att det är rekorderliga pumpar rent allmänt alltså, och sen får man ju därmed också en större flexibilitet om man så skulle önska med anslutningslängden utan att behöva fjanta omkring med lite extra gasfyllningar mm. ;) :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Plutus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bättre effekt
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2009, 17:11:53 »
Man kan ha 20 meter rör utan att användaren märker något, men han undrade om effekten avtar med längden, och det gör den. Speciellt med köldmediumet 407C (som man för övrigt ska undvika överhuvud taget i luftvärmepumpar) 3-4 meter räknar jag som kort rördragning, Normalt kan man kompensera långa rör med ökad dimension, men köldmedisystem innehåller olja som ska med runt, så med långa rör ökar svårigheterna.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad uruguru

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Bättre effekt
« Svar #10 skrivet: 03 november 2009, 13:38:10 »
Det borde väl bli både strömnings- och värmeförluster med längre rör.
På min stuga kan jag ha utedelen mitt på altanen på långväggen (Inget bra) med 2 m rör,
eller på gaveln utom syn och hörhåll med 8m rör.
Kan och bör man isolera 8m rör, eller behövs det inte? Sc:,h

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bättre effekt
« Svar #11 skrivet: 03 november 2009, 14:34:21 »
Hej

Rör ska alltid isoleras. Noggrant. Även kopplingarna under huven på utedelen ska ha isolering. Själv har jag dubbelisolerat, men det är og mer för att dämpa min egen noja... :D
MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Bättre effekt
« Svar #12 skrivet: 03 november 2009, 15:03:57 »
Hej

Rör ska alltid isoleras. Noggrant. Även kopplingarna under huven på utedelen ska ha isolering. Själv har jag dubbelisolerat, men det är og mer för att dämpa min egen noja... :D
MVH/Gano
Har du tryckt dit cellplast på kopplingarna i utedelen?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Bättre effekt
« Svar #13 skrivet: 03 november 2009, 18:05:44 »
Hej

Rör ska alltid isoleras. Noggrant. Även kopplingarna under huven på utedelen ska ha isolering. Själv har jag dubbelisolerat, men det är og mer för att dämpa min egen noja... :D
MVH/Gano
Har du tryckt dit cellplast på kopplingarna i utedelen?

Nej, fyllde utrymmet under bulan med glasull, förseglade sedan med väderbeständig tejp. Drog några varv runt hetgasrören innanför höljet också.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!