0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En bekant till mig berättade att när han skaffade luftvärmepump så berättade installatören för honom att effekten på pumpen blev bättre om det var ett kort avstånd mellan inne och utedelen, stämmer detta tros Mvh Tomas
Det stämmer, både effekten och verkningsgraden blir bättre med kortare rör. Rören har ett strömningsmotstånd som ger en lägre förångning. Skillnaden mellan 5 meter och 20 meter är tydlig. Max rörlängd är ofta angiven i installationsmanualen.
Toshibas pumpar är ju dessutom förfyllda med gas för upp till 15 meters anslutningslängd så det finns säkert en hel del folk som har synpunkter på det rent estetiska när det gäller val av plats för utedelen.
HejRör ska alltid isoleras. Noggrant. Även kopplingarna under huven på utedelen ska ha isolering. Själv har jag dubbelisolerat, men det är og mer för att dämpa min egen noja... MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 03 november 2009, 14:34:21HejRör ska alltid isoleras. Noggrant. Även kopplingarna under huven på utedelen ska ha isolering. Själv har jag dubbelisolerat, men det är og mer för att dämpa min egen noja... MVH/GanoHar du tryckt dit cellplast på kopplingarna i utedelen?