0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Nu måste jag bara fråga en sak Raffen....har du någonsin sett en fd 25 i drift?
eftersom min teori enligt Raffen inte stämmer, skall jag det första imorgonbitti reklamera min testo 560 med alla dess tillbehör......för dom visar helt fel.........
såklart är inte alla värmepumpar felkonstruerade....men det är väldigt få pumpar som behöver gå på max vid 7 ºC utetemp & 20 ºC innetemp sänk innetempen till 16 under samma utetemp så skall du se att effekten ökar drastiskt, ungefär som att luftvattenpumparna ökar i effekt & cop desto kallare vatten dom växlar emot......sen är det faktiskt såhär att till 90% så används dessa pumpar enbart som kylmaskiner & inte värmepumpar & då är det tvärtom.......Sveriges marknad är en piss i missisippi för dessa fabriker så glöm att dom utvecklas för bara oss.......
Tack för ytterligare superb info. Ser du någon anledning att välja FD25 istället för FD35 (om man accepterar/bortser ifrån att FD35 är något dyrare i inköp)? Det jag menar är om man sätter in en FD35 där kanske en FD25 till största delen (tiden på året) skulle räcka till för ytan?
Hej Pi.r! Ja du, alla lever lyckliga i sin egen tro, så även du Pi.r såvitt jag förstår. Mvh Raffen.
Lyftet vid +7°C beror på att pumparna inte behöver avfrosta.
Först blev jag förvirrad när du sa att ME har lägre COP. Kurvorna för ME ligger ju över Toshiba i effekt-COP-diagrammet. Men jag antar att du menar värdena i dom uppmätta punkterna för respektive %, där ju ME samtidigt har betydligt högre effekt, och då ligger ME något under Toshiba i COP.
Har jag missuppfattad din COP-graf?ME ligger ju under Toshiba i COP hela vägen, även om det är lite.Eller är grafen nåt annat än COP?