Hej gott folk!

Har nyligen hittat hit till detta eminenta forum, råd o rön live online - fantastiskt!!
Denna typ av tråd har ju tagits upp tidigare, men alla fall är ju unika.. Hoppas ingen misstycker!
Ska precis till att byta uppvärmningssystem, men håller på att gå vilse i bergvärmedjungeln och behöver lite hjälp.
Förutsättningar:
Jag bor i en liten 1,5-plansvilla med källare i sydsverige, bostadsyta ca 90kvm + källare på ca 35kvm. Huset är byggt på 30-talet och relativt dåligt isolerat. Klimatet i huset är dock bra, (naturlig ventilation..) och jag vill inte tilläggsisolera för mycket och orsaka fuktproblem.
Uppvärmningen är i dag en gammal (70-tals) oljepanna med elpatron kopplat till vattenburet system med "gamla" sortens stora radiatorer.
Totalårsförbrukningen har under de två åren jag bott här legat på 20twh/år.
Under nästa år kommer huset byggas till med ca 70kvm totalt i två plan, där jag avser lägga in golvvärme, och jag kommer installera ett ute-bubbelbadkar som jag också avser koppla till bergvärmepumpen. Tanken är att ha detta uppvärmt året runt.
Vilken storlek bör jag ha på pumpen, 6/8/10kw? och bör jag koppla på en extra vv-beredare för badkaret? (vi är just nu bara 2 pers, men räknar ju med att bli fler.., desutom lär ju årsförbrukningen höjas med tillbyggnaden och badkaret)
Blir det komplicerat att styra både den gamla delen och den nya delen av huset + bubbelbadet? (läste om Nibe 1250 som klarade 2 olika system + pool - räknas det här som 2 olika system?)
följdfrågan blir då vilka fler märken/pumpar som erbjuder en sån lösning?
Varvtalsstyrd eller inte verkar ju vara en het potatis... Finns det några konkreta siffror på hur mycket snålare de är? (känns svårt att motivera kostnaden mot den besparing på 5-700kwh/år som uppgivits på detta forum..)
Jag har inte börjat ta in offerter än, känns som att det är bra att begränsa sig lite innan så att de får konkreta uppgifter att ta ställning till. Kostnaden verkar ju onekligen variera en hel del beroende på installatör och var i landet man bor.
Tacksam för hjälp!