0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 29 september 2009, 13:24:08På vilket sätt då, menar du? Det skulle jag vilja påstå är en ren myt.Tänk på vilka mängder oförbränd etanol vilken bil som helst släpper ut i form av spolarvätska! Se dig omkring i naturen så här på höstkanten och ta en funderare på hur stora mängder etanol som bildas i alla naturliga jäsningsprocesser som pågår där saker ligger och ruttnar.Ibland har man oroat sig för utsläpp av organiska syror och aldehyder från etanoldrivna motorer, men det har aldrig varit något problem för gnisttända motorer (som i personbilar), däremot var det ett stort bekymmer på de ganska misslyckade etanoldrivna dieslar som t ex SL använde i bussar på 90-talet. Men, som sagt, det är inget bekymmer med den etanoldriftteknik som tillämpas idag.Det var väl inte OFÖRBRÄND etanol som jag diskuterade, utan de avgaser som bildas när man förbränner etanolen i DAGENS bilmotorer (och inget som har med SL-bussar att göra). Det är sedan länge välkänt att etanol som fordonsbränsle ger större mängd cancerframkallande ämnen än vid användninga av bensin. Etanolen ger hela tiden större mängd cancerframkallande ämnen, men speciellt vid kallare väderlek och kallstarter så är denna ökning enorm. Det har inget att göra med att ALLA fordon avger mer avgaser vid kallstart, utan att etanolen har speciellt dåliga egenskaper ur hälsosynpunkt vid kall väderlek och kallstart jämfört med bensinmotorer som också kallstartas under motsvarande förhållanden. Dock är etanolen under hela körcykeln sämre ur hälsosynpunkt än till och med bensin.
På vilket sätt då, menar du? Det skulle jag vilja påstå är en ren myt.Tänk på vilka mängder oförbränd etanol vilken bil som helst släpper ut i form av spolarvätska! Se dig omkring i naturen så här på höstkanten och ta en funderare på hur stora mängder etanol som bildas i alla naturliga jäsningsprocesser som pågår där saker ligger och ruttnar.Ibland har man oroat sig för utsläpp av organiska syror och aldehyder från etanoldrivna motorer, men det har aldrig varit något problem för gnisttända motorer (som i personbilar), däremot var det ett stort bekymmer på de ganska misslyckade etanoldrivna dieslar som t ex SL använde i bussar på 90-talet. Men, som sagt, det är inget bekymmer med den etanoldriftteknik som tillämpas idag.
Förstår inte varför man bygger Prius med bensinmotor! Skulle vart en supersnål diesel, typ Lupo 3L./A.
Citat från: Apan skrivet 30 september 2009, 15:41:30Förstår inte varför man bygger Prius med bensinmotor! Skulle vart en supersnål diesel, typ Lupo 3L./A.Det beror nog mest på att Priusen har en Atkinsonmotor som tydligen är tämligen effektiv och enklare att starta/stoppa on the fly än en diesel som kanske är bättre att köra kontinuerligt.
Dagens bensin där man tar vara på även tyngre kolväten genom crackning har betydligt större halter av cykliska kolväten än vad bensinen hade på den tiden då man enbart utgick från obehandlad råolja. Crackningsprocesserna slog igenom gradvis under 80-talet.
Låt oss bara konstatera att det pågår en kraftig lobbyverksamhet till förmån för de traditionella fossila bränslena, och en av den lobbyns viktigaste arbetsmetoder är att verka för publicering av vinklade forskningsrapporter som ändå vid en första anblick verkar seriösa. Allt som publiceras på det här området måste läsas mycket kritiskt.
För några år sedan tittade jag på etanolfabrikens i Linköping hemsida. Där presenterades bra värden på energiutbytet. Läste man noga och tittade i länken visade sig att värdena avsåg en process under utvecklig, inte den som användes i fabriken. För den process som användes presenterades inga värden. Vet inte hur hemsidan ser ut idag.
Eftersom det inte går att tilgodogöra sig vattnets kondenseringsvärme i en bilmotor var det ju helt fel.
Vad jag vet så finns det ingen etanolfabrik i Linköping. Om du syftar på Norrköpingsfabriken,
Citat från: torbjorn_forsman skrivet 01 oktober 2009, 10:21:14Vad jag vet så finns det ingen etanolfabrik i Linköping. Om du syftar på Norrköpingsfabriken, Norrköping var det nog, måste ha rört ihop det med den i Lidköping som fanns en gång i tiden. Där gick det åt 135 kWh fossil energi för odling och produktion för att göra 100 kWh i form av etanol. Men det var länge sedan och en dålig process.