Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Foma/Anslut/EC/Pioneer/Invest "6kW"
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Julas värmepump!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Julas värmepump! (läst 10754 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
cigarren
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Rättvik
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
cigarren
Julas värmepump!
«
skrivet:
26 september 2009, 16:33:27 »
Citera
Är det bara skrot och båg? Priset är ju lockande men köper man billigt kanske kvaliten är billig och funktionen undermålig! Är det någon som har erfarenhet?
Loggat
Trähus 2 vånings 160 kvadrat ytjordvärme m kopparslinga (supertherm pump) + pellets + elpatron huset byggt 1908 m källare + 3 kaminer varav en onzza pelletskamin, bor i Rättvik Dalarna!!!!
Luring2
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 191
Karma +0/-0
Kön:
Luring2
SV: Julas värmepump!
«
Svar #1 skrivet:
27 september 2009, 09:36:58 »
Citera
hej, angående julas l-v pump
Se tråden om Enegicentrapumpen, i princip samma pump, Jula använder snabbkoplingar till mediarören, annars samma som jag förstått det. Själv har jag en enegicentra, Dock har denna pumpen inte allt som grävs för att vara bra i vårt klimat, ålderdomligt förångnings"munstycke", för tätt mellan förångar lammelerna, lite väl billig kondensor, mm Sammantaget så funkar min pump ganska bra när ute-temperature över 3-4 grader, då avfrostning ej behövs. Vid kallare väderlek är effekten blygsam, speciellt om det är fuktigt. Kvaliten är ju inte speciellt hög heller, många har haft problem med läckage på givare och annat, Julas lev av denna pump har gått i konken, nuvarande firma som skall sköta servic och så tror jag är ett oprövat kort.
Slutsats, har du normala effektbehov, köp en mer stabil pump typ CTC Nibe eller några av de andra stora aktörerna, Har du ovanligt lågt effektbehov, och inte oroar dig för att fixa ev problem själv, så kan du ju chansa. Men jag skulle nog kolla med greven (Ägaern av energicentra) om han inte har någon kvar, så är garanti och service nog säkrare än genom Jula (min första E-centra pump krånglade, fick dock en ny utan problem av Greven)
Mvh
/Svante
Loggat
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)
cigarren
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
cigarren
«
Svar #2 skrivet:
27 september 2009, 21:51:06 »
Citera
:)Tack för svaret. Jag uttryckte inte min fråga till fullo, skall bara ha jula pumpen som komplement till ytjordvärmen + pelletsen detta för att spara markenergin tills snön kommer och isolerar marken vilket gör att ytjordvärmens effekt blir bättre alltså var tanken att jula pumpen bara skall användas för att producera varmvatten + tills snön kommer och på våren kan inte tänka mig att det skulle röra sig om mer än 3 - 4 månader då det ej är alltför kallt.
Detta var min teori!!! Priset var rätt 22000:- och utförliga garantivillkor 5år på kompressorn, så jula måste ju ändå svara upp mot detta om de säljer pumpen, antar jag
Loggat
Trähus 2 vånings 160 kvadrat ytjordvärme m kopparslinga (supertherm pump) + pellets + elpatron huset byggt 1908 m källare + 3 kaminer varav en onzza pelletskamin, bor i Rättvik Dalarna!!!!
Luring2
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 191
Karma +0/-0
Kön:
Luring2
«
Svar #3 skrivet:
28 september 2009, 07:06:40 »
Citera
Hi cigarren
Då kan det nog funka bra, dock har denna pump ingen funktionalitet för legionellakörning, så du måste nog ha en VV för att toppa värmen, eller patroner på återkommande timerfunktion. Men 22 ksek för att värma "bara" vattnen, det tar säkert rätt många år för återbetalning (om du inte har ovanligt hög förbrukning). Det kan nog funka med Jula, men läser man energicentratråden, så ser man att många har haft problem och mycket långsam hjälp av jula med dessa pumpar (fast det var under tiden då Foma var på konkurskanten, kanske bättre nu).
Jag såg att någon sålde en energicentra på blocket i går för 13 ksek, kanske kan vara något?
mvh
/Svante
Loggat
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)
cigarren
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
cigarren
«
Svar #4 skrivet:
28 september 2009, 10:33:00 »
Citera
Tack för alla goda råd. Har nu avbokat pumpen hos Jula. Hittade något annat i lågprissegmentet Sfinx Solar är det någon som vet något om deras pumpar, de annonserar ju på den här sidan, priset är iallafall lågt kanske kvaliten är likvärdig.
Jag är intresserad av ett komplement + vv beredning ej fullvärme!
Loggat
cigarren
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
cigarren
«
Svar #5 skrivet:
29 september 2009, 21:23:06 »
Citera
Jag bor i Rättvik Dalarna
Loggat
intrestin
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 18
Karma +0/-0
intrestin
«
Svar #6 skrivet:
02 oktober 2009, 09:55:05 »
Citera
Hej,
Jula har nu en pump som heter ANSLUT de har ju slutat sälja Foma. Är det inte så att den pump som här åberopas INTE är likvärdig med Energicentrapumpen då den är ny enligt personal ?
Har inte sett nån här på forumet som kommenterat det nya namnet eller pumpen.
Inressant att veta något om den...
Mvh
intrestin
Loggat
cigarren
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
cigarren
«
Svar #7 skrivet:
02 oktober 2009, 11:59:55 »
Citera
Hej! Har du kollat pumpen på sfinx solar? Den är billigare men vet inte något om kvaliten och garantier.
Upplever just nu som att det finns mycket att välja på,man vill ju försöka hamna rätt om man slår till och köper något
Loggat
Loggan
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ludvika
Antal inlägg: 35
Karma +0/-0
Kön:
Loggan
«
Svar #8 skrivet:
08 november 2009, 20:16:25 »
Citera
Jag har nydligen installerat sfinx värmepump så har du vägarna förbi ludvika är du välkommen och kolla på pumpen osv.Mvh Loggan
Loggat
taiga
Hem pulare utan vidare kunnskaper om nånting
Kan värmepumpar
Stad/land: västerbottens inland
Antal inlägg: 116
Karma +0/-0
Kön:
Kan inget om nånting igentligen
taiga
«
Svar #9 skrivet:
09 november 2009, 00:01:02 »
Citera
Ja jag är en till som installerat en pump från sfinxen.
om du undrar över garantier och dylikt slå dom en signal javascript:void(0);
Loggat
claese
Expert på värmepump
Antal inlägg: 458
Karma +0/-0
claese
«
Svar #10 skrivet:
09 november 2009, 07:49:22 »
Citera
citat: :)Tack för svaret. Jag uttryckte inte min fråga till fullo, skall bara ha jula pumpen som komplement till ytjordvärmen + pelletsen detta för att spara markenergin tills snön kommer och isolerar marken vilket gör att ytjordvärmens effekt blir bättre alltså var tanken att jula pumpen bara skall användas för att producera varmvatten + tills snön kommer och på våren kan inte tänka mig att det skulle röra sig om mer än 3 - 4 månader då det ej är alltför kallt.
Själv har jag ett luftbatteri med fläkt inkopplat parallellt med jordvärmen och som går vid +-grader och sedan shuntas det till jordvärmen när det blir kallare.Det verkar inte särskilt vettigt att sätta in ytterligare en v-pump när det redan finns en.
Loggat
cigarren
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
cigarren
«
Svar #11 skrivet:
11 november 2009, 12:49:57 »
Citera
Hej! Jag bor själv i rättvik så vägen till Ludvika är inte så lång.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Foma/Anslut/EC/Pioneer/Invest "6kW"
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Julas värmepump!
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1083
dolda: 0
användare: 24
Användare online
:
Alara
tyke
sigge01
mikael_norberg
Carl N
Josth
Raketost
EvertL
Börje__
Jisse
Kvarn
hebbe_s
RoggaJ74
Frazze62
VictorHus13
TS Comfort AB
wofflan
Smurfen.
ghupost
vålericå
pirolen
jewe
Loket337
nmn
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info