Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Julas värmepump!  (läst 10592 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cigarren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rättvik
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Julas värmepump!
« skrivet: 26 september 2009, 16:33:27 »
 :o Är det bara skrot och bÃ¥g? Priset är ju lockande men köper man billigt kanske kvaliten är billig och funktionen undermÃ¥lig! Är det nÃ¥gon som har erfarenhet? ::)
Trähus 2 vånings 160 kvadrat ytjordvärme m kopparslinga (supertherm pump) + pellets + elpatron huset byggt 1908 m källare + 3 kaminer varav en onzza pelletskamin, bor i Rättvik Dalarna!!!!

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Julas värmepump!
« Svar #1 skrivet: 27 september 2009, 09:36:58 »
hej, angående julas l-v pump

Se tråden om Enegicentrapumpen, i princip samma pump, Jula använder snabbkoplingar till mediarören, annars samma som jag förstått det. Själv har jag en enegicentra, Dock har denna pumpen inte allt som grävs för att vara bra i vårt klimat, ålderdomligt förångnings"munstycke", för tätt mellan förångar lammelerna, lite väl billig kondensor, mm Sammantaget så funkar min pump ganska bra när ute-temperature över 3-4 grader, då avfrostning ej behövs. Vid kallare väderlek är effekten blygsam, speciellt om det är fuktigt. Kvaliten är ju inte speciellt hög heller, många har haft problem med läckage på givare och annat, Julas lev av denna pump har gått i konken, nuvarande firma som skall sköta servic och så tror jag är ett oprövat kort.
Slutsats, har du normala effektbehov, köp en mer stabil pump typ CTC Nibe eller några av de andra stora aktörerna, Har du ovanligt lågt effektbehov, och inte oroar dig för att fixa ev problem själv, så kan du ju chansa. Men jag skulle nog kolla med greven (Ägaern av energicentra) om han inte har någon kvar, så är garanti och service nog säkrare än genom Jula (min första E-centra pump krånglade, fick dock en ny utan problem av Greven)

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad cigarren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rättvik
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Julas värmepump!
« Svar #2 skrivet: 27 september 2009, 21:51:06 »
 :)Tack för svaret. Jag uttryckte inte min frÃ¥ga till fullo, skall bara ha jula pumpen som komplement till ytjordvärmen + pelletsen detta för att spara markenergin tills snön kommer och isolerar marken vilket gör att ytjordvärmens effekt blir bättre alltsÃ¥ var tanken att jula pumpen bara skall användas för att producera varmvatten + tills snön kommer och pÃ¥ vÃ¥ren kan inte tänka mig att det skulle röra sig om mer än 3 - 4 mÃ¥nader dÃ¥ det ej är alltför kallt.
Detta var min teori!!! Priset var rätt 22000:- och utförliga garantivillkor 5år på kompressorn, så jula måste ju ändå svara upp mot detta om de säljer pumpen, antar jag :o
Trähus 2 vånings 160 kvadrat ytjordvärme m kopparslinga (supertherm pump) + pellets + elpatron huset byggt 1908 m källare + 3 kaminer varav en onzza pelletskamin, bor i Rättvik Dalarna!!!!

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Julas värmepump!
« Svar #3 skrivet: 28 september 2009, 07:06:40 »
Hi cigarren

DÃ¥ kan det nog funka bra, dock har denna pump ingen funktionalitet för legionellakörning, sÃ¥ du mÃ¥ste nog ha en VV för att toppa värmen, eller patroner pÃ¥ Ã¥terkommande timerfunktion. Men 22 ksek för att värma "bara"  vattnen, det tar säkert rätt mÃ¥nga Ã¥r för Ã¥terbetalning (om du inte har ovanligt hög förbrukning). Det kan nog funka med Jula, men läser man energicentratrÃ¥den, sÃ¥ ser man att mÃ¥nga har haft problem och mycket lÃ¥ngsam hjälp av jula med dessa pumpar (fast det var under tiden dÃ¥ Foma var pÃ¥ konkurskanten, kanske bättre nu).
Jag såg att någon sålde en energicentra på blocket i går för 13 ksek, kanske kan vara något?

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad cigarren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rättvik
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Julas värmepump!
« Svar #4 skrivet: 28 september 2009, 10:33:00 »
 ??? Tack för alla goda rÃ¥d. Har nu avbokat pumpen hos Jula. Hittade nÃ¥got annat i lÃ¥gprissegmentet Sfinx Solar är det nÃ¥gon som vet nÃ¥got om deras pumpar, de annonserar ju pÃ¥ den här sidan, priset är iallafall lÃ¥gt kanske kvaliten är likvärdig.
Jag är intresserad av ett komplement + vv beredning ej fullvärme!   ???
Trähus 2 vånings 160 kvadrat ytjordvärme m kopparslinga (supertherm pump) + pellets + elpatron huset byggt 1908 m källare + 3 kaminer varav en onzza pelletskamin, bor i Rättvik Dalarna!!!!

Utloggad cigarren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rättvik
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Julas värmepump!
« Svar #5 skrivet: 29 september 2009, 21:23:06 »
Jag bor i Rättvik Dalarna
Trähus 2 vånings 160 kvadrat ytjordvärme m kopparslinga (supertherm pump) + pellets + elpatron huset byggt 1908 m källare + 3 kaminer varav en onzza pelletskamin, bor i Rättvik Dalarna!!!!

Utloggad intrestin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Julas värmepump!
« Svar #6 skrivet: 02 oktober 2009, 09:55:05 »
Hej,
Jula har nu en pump som heter ANSLUT de har ju slutat sälja Foma. Är det inte sÃ¥ att den pump som här Ã¥beropas INTE är likvärdig med Energicentrapumpen dÃ¥ den är ny enligt personal ?  Sc:,h

Har inte sett nån här på forumet som kommenterat det nya namnet eller pumpen.

Inressant att veta något om den...

Mvh
intrestin

Utloggad cigarren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rättvik
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Julas värmepump!
« Svar #7 skrivet: 02 oktober 2009, 11:59:55 »
Hej! Har du kollat pumpen på sfinx solar? Den är billigare men vet inte något om kvaliten och garantier.
Upplever just nu som att det finns mycket att välja på,man vill ju försöka hamna rätt om man slår till och köper något ::)
Trähus 2 vånings 160 kvadrat ytjordvärme m kopparslinga (supertherm pump) + pellets + elpatron huset byggt 1908 m källare + 3 kaminer varav en onzza pelletskamin, bor i Rättvik Dalarna!!!!

Utloggad Loggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ludvika
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Julas värmepump!
« Svar #8 skrivet: 08 november 2009, 20:16:25 »
Jag har nydligen installerat sfinx värmepump så har du vägarna förbi ludvika är du välkommen och kolla på pumpen osv.Mvh Loggan

Utloggad taiga

  • Hem pulare utan vidare kunnskaper om nÃ¥nting
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västerbottens inland
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan inget om nÃ¥nting igentligen
SV: Julas värmepump!
« Svar #9 skrivet: 09 november 2009, 00:01:02 »
Ja jag är en till som installerat en pump från sfinxen.
om du undrar över garantier och dylikt slå dom en signal javascript:void(0);

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Julas värmepump!
« Svar #10 skrivet: 09 november 2009, 07:49:22 »
citat: :)Tack för svaret. Jag uttryckte inte min fråga till fullo, skall bara ha jula pumpen som komplement till ytjordvärmen + pelletsen detta för att spara markenergin tills snön kommer och isolerar marken vilket gör att ytjordvärmens effekt blir bättre alltså var tanken att jula pumpen bara skall användas för att producera varmvatten + tills snön kommer och på våren kan inte tänka mig att det skulle röra sig om mer än 3 - 4 månader då det ej är alltför kallt.
 
Själv har jag ett luftbatteri med fläkt inkopplat parallellt med jordvärmen och som går vid +-grader och sedan shuntas det till jordvärmen när det blir kallare.Det verkar inte särskilt vettigt att sätta in ytterligare en v-pump när det redan finns en.

Utloggad cigarren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rättvik
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Julas värmepump!
« Svar #11 skrivet: 11 november 2009, 12:49:57 »
Hej! Jag bor själv i rättvik sÃ¥ vägen till Ludvika är inte sÃ¥ lÃ¥ng.  *vinkar*
Trähus 2 vånings 160 kvadrat ytjordvärme m kopparslinga (supertherm pump) + pellets + elpatron huset byggt 1908 m källare + 3 kaminer varav en onzza pelletskamin, bor i Rättvik Dalarna!!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 356
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!