0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Han sa att det kanske inte behövdes. Det skulle jag märka när det blir kallare sa han. Nu värmer den bra, men om man nu ska göra det som du säger så ska jag ringa till dem och be att de fyller på.Någon dekal hur mycket de har fyllt finns inte.MVHCantona
Hej Cantona! Toshibapumparna är förfyllda med gas för en max anslutningslängd på 15 meter om jag inte missminner mig, hur många meters rörlängd har du mellan innerdelen och utedelen?? Mvh Raffen.
Tycker det var dyra rör, måste ha gjort bra påslag på dessa, gav 490:- för 5m rör till min pump, av installatören, och inga skitrör heller./A.
Citat från: Raffen skrivet 24 september 2009, 18:57:47Hej Cantona! Toshibapumparna är förfyllda med gas för en max anslutningslängd på 15 meter om jag inte missminner mig, hur många meters rörlängd har du mellan innerdelen och utedelen?? Mvh Raffen.nej det är dom inte! alla pumpar är fyllda för 5 meter rör, men de flesta pumpar klarar en rörlängd på 3-15 meter,man kan gå ner till en meter med om man vill och även gå upp till 18-20 meter, men pumpen (och garantin) fungerar bäst om man håller sig inom ramarna.om man bara har en halv till en meter extra rör är väl inte extrafyllningen så kinkig, men 3 meter extra blir 60 gram och det kan påverka en aning, den kan isa igen lättare och ger inte lika bra COP och uteffekt.det var inte så seriöst av installatören att säga att du "får se när det blir kallare" utan man gör färdigt installationen på en gång!