Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Den eviga frÃ¥gan, vad ska man välja för L/L pump.  (läst 1705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad x-amin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Den eviga frågan, vad ska man välja för L/L pump.
« skrivet: 24 september 2009, 13:07:46 »
Har varit helt klar sen jag köpte mitt hus att de ska vara en L/L pump som ska stå för värmen i huset.

Dock har jag inte kommit till skott än, men nu drar det ihop sig. Behöver en pump som kan förse mina 110kvm med värme där det står i gränna. Nästan norraste norr i småland.

Pumpen installerar jag själv och tillskottsvärme finns i form av öppen spis och något el-element som hjälper till om de blir alldeles för kallt.

Vilken pump hade ni valt om plånboken max vill lägga ut 10t?

De jag kollar mest på är

Toshiba Daiseikai Design 13 9000kr
Toshiba Super Daiseikai 13 10500kr

Panasonic E12HKE 8500kr
Panasonic inverter E9JKE-3 7500kr

Vad är era rekomendationer? Nåt annat märke jag bör kolla på tex: Invest värsta som kostar runt 10000kr?

Mvh Micke. 


Utloggad Meanstreak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Övertygad monsterdiggare
SV: Den eviga frågan, vad ska man välja för L/L pump.
« Svar #1 skrivet: 25 september 2009, 12:47:55 »
Är det i ett plan eller?
vilken ålder är det på fastigheten och status på isolering och fönster. *vinkar*
Meanstreak ägare , AWYZ18LB nocria, Hus 1 1/2 plan 145m2 boyta +källare 75m2  bygg Ã¥r -28, timmer stomme, tilläggsisolerat, vatten buren el 25000kw total. tulikivi kamin 6-8m3 ved, ort Sundsvall. numer under 20000kw, 2007 förbrukning 17300Kw. 2008 förbrukning 17000kw.2009= 16000kw

Utloggad x-amin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Den eviga frågan, vad ska man välja för L/L pump.
« Svar #2 skrivet: 27 september 2009, 07:42:30 »
TvÃ¥ plan, väldigt öppen planlösning, allt nyrenoverat och tilläggsisolerat.  :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den eviga frågan, vad ska man välja för L/L pump.
« Svar #3 skrivet: 27 september 2009, 11:22:58 »
E12 HKE ger dig nog mest för pengarna, en trotjänare där alla barnsjukdomar rimligen byggts bort. (H16, dåliga lager i fläktmotorn, mm är åtgärdat)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8508
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Den eviga frågan, vad ska man välja för L/L pump.
« Svar #4 skrivet: 27 september 2009, 12:12:59 »
E12HKE utan -3 eller -5 efter har troligtvis inte keramiska lager i fläktmotorn  ;)
Har inte kollat om något mer skiljer dom åt men det kanske någon annan har kollat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad x-amin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Den eviga frågan, vad ska man välja för L/L pump.
« Svar #5 skrivet: 27 september 2009, 13:45:52 »
Att de inte görs fler tester på pumpar både i sverige och utomlands.

När tex jag köpte färg till mitt hus hade jag inga problem att hitta oberoende färgtester så jag hittad i mitt tycke den bästa/billigaste färgen..

Jag tycker detta är skitsvårt med alla olika modellbeteckningar.
De är ingen som skulle kunna göra en klistrad trÃ¥d man uppdatterar när ny info kommer om vad bokstavkombinationerna hos de olika tillverkarna stÃ¥r för? Tex E12HKE E=Electrified 12=rpm H=high K=kilowatt E=Enormus..  ???

Mvh Micke  *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!