Hej på Er alla igen!
TACK så mycket för svaren!
Jag noterar direkt att Er nya listning baseras på den maximala effekten.
Jag har i detta forum snabbt förstått att Mitsubishis pumpar är riktigt bra och de som har
valt Fujitsu är också väldigt nöjda, om än är de ägarna klart underrepresenterade i den avdelningen
kontra flera andra ledande märken. Toshiba är ett mer inarbetat namn på marknanden
i jämförelse med just Fujitsu. Den springande tråden är ju att samtliga är japaner.
Jag ser i detta nu ett minus för Mitsubishi, och det är att de erbjuder 5+2 år i garanti (kompressorn den
längre löptiden), vilket jag i förhållande till flera andra fabrikat tycker är klart i underkant!
IVT, om ej på min lista, är väl ledande! Heder åt de!
Minns jag rätt så är det Folksam som under flera år har sammanställt en lista över de fel som luftvärmepumpsägare har drabbats av, och de är inte få, så att notera garantitiden och hur den eventuellt är fördelad är av vikt anser jag.
Toshibas Polar2-serie verkar mycket intressant - men den är helfärsk...
Med ett förflutet inom tillverkningsindustrin (fordon) så vet jag att köp sällan eller aldrig skall ske inom åtminstone
de första 6, helst de första 12 månaderna för att man själv skall kunna slippa de missar som så ofta dyker upp
såsom underdimensionering och materialval, att de väljer tillförlitligare leverantörer, att den tänkta marknandens väderlek
verkligen passar i detta fall pumpen etc.
Ett val kan ju tillika inte bara baseras på hur bra produkten är: ett litet märke (eller ett nytt), i topp i ett test, kan erbjuda problem vad avser att få fram komponenter eller bara för att kunna nå en "lokal", kanske 50 mil bort, representant!
Jag bugar mig för ALLA tankegångar!
Vänligen Tony