Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: För/nackdelar FD25VABH - SRC-20ZGX-SA  (läst 10265 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dsb82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
För/nackdelar FD25VABH - SRC-20ZGX-SA
« skrivet: 22 september 2009, 21:17:38 »
Två pumpar från samma tillverkare men den ena är för vanligt folk och den andra är "heavy" vad skiljer dom åt? SRC klarar ju att ge ut 0,5kw vid lägsta varvtal FD25 går ju inte lägre än 1,3kw?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: För/nackdelar FD25VABH - SRC-20ZGX-SA
« Svar #1 skrivet: 22 september 2009, 21:26:53 »
Hej dsb82!  Mitsubishi Electric och Mitsubishi Heavy är faktiskt 2 st olika företag, och när det gäller Elecrics pumpar så verkar samtliga ha en ganska hög lägsta värmeavgivning varav FD25 f.ö har 1500 watt, medans mig veterligen samtliga Heavys pumpar då har en låg lägsta värmeavgivning på ca 500-600 watt. :)
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=8372&grp=207396
http://www.nettovarmepumpar.se/mitsubishi_heavy_industries.htm
Sen finns ju också Electrics GA-modeller som ett mellanting med en lägsta värmeeffekt på ca 900 watt: http://www.vpgr.se/Exego.aspx?p_id=273&c_id=162

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 22 september 2009, 23:35:57 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8971
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: För/nackdelar FD25VABH - SRC-20ZGX-SA
« Svar #2 skrivet: 22 september 2009, 21:47:55 »
Det är effektskillnad på maskinerna så det lämpligaste vore kanske att kolla vilken av dom 2 maskinerna som passar ert effektbehov istället för att lista ut vilken som går ner lägst i förbrukning lite höst och vårdagar  Sc:,h

Drar ni ut sladden från båda så drar dom ingenting och då måste det vara jättebra maskiner eftersom lägsta förbrukning är viktigast  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: För/nackdelar FD25VABH - SRC-20ZGX-SA
« Svar #3 skrivet: 26 september 2009, 17:47:35 »
Det är effektskillnad på maskinerna så det lämpligaste vore kanske att kolla vilken av dom 2 maskinerna som passar ert effektbehov istället för att lista ut vilken som går ner lägst i förbrukning lite höst och vårdagar  Sc:,h

Drar ni ut sladden från båda så drar dom ingenting och då måste det vara jättebra maskiner eftersom lägsta förbrukning är viktigast  ;)


Håller med!

Lästa effekt!
1000watt är ju inte speciellt mycket i en villa, det tar lång tid för start stopp för ett vanligt element som är på 1000watt.

Man behöver därför inte kika alls på detta enligt mig!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: För/nackdelar FD25VABH - SRC-20ZGX-SA
« Svar #4 skrivet: 27 september 2009, 19:40:46 »
Inte helt ointressant med lägsta effekt...

Jag överväger allvarligt att byta ut min Mitsubishi Heavy SRK25. Ev. till en Toshiba Polar2. Mest pga. att Mitsubishin inte jobbade så bra när det blev lite varmare på vårkanten (Mars-April).

Problemet är att när pumpen inte kan sänka varvtalet på kompressorn längre för att sänka effekten, så börjar den dra ner fläkthastigheten på innedelen istället (oavsett vilken fläkthastighet jag valt). Min innedel sitter centralt placerad, men i en liten hall i ett litet hus (tot. 68 m2). När fläkthastigheten går ner blir det rundgång. Värmen stiger direkt mot taket där innedelen sitter, varpå pumpen tycker det blir varmare, så den sänker fläkten ytterligare, till "pys-fart", innan den slår av helt. Då faller temperaturen snabbt flera grader, eftersom det bara är hallen som är varm. Så pumpen rycker igång igen så fort den får (10 min.) med full fart.

Som jag ser det kan man komma runt problemet om man kan hålla uppe fläkthastigheten så att man sprider värmen vidare ut i huset, och/eller kan sänka pumpens effekt. Toshiba Polar2 verkar kunna göra både och... men den är helt ny o "oprövad"... Är det någon som känner till andra pumpar som kan köra på lägre effekt än min Mitsubishi eller men "tvingad" minsta hastighet på fläkten. Mitsubishi anger lägsta värmeeffekt till 500 W, men jag har aldrig sett min pump dra mindre ström än 280W (simpel elmätare). Jag tror ju inte att COP är så dålig eller att elmätaren visar så mycke fel...

Jag tänker skaffa en till pump, till källaren. Så jag funderar på att flytta Mitsubishin dit, om jag hittar nåt som kan funka bättre.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: För/nackdelar FD25VABH - SRC-20ZGX-SA
« Svar #5 skrivet: 27 september 2009, 20:02:32 »
Citera
Inte helt ointressant med lägsta effekt...

Nä, men ganska i ditt fall  ;)

Tycker det låter klockrent som att det du behöver är en "tvingande" fläkt som Toshibas (vilket du också är inne på). Om pumpen bara går ner i effekt så kommer du ju bara få mindre nytta av pumpen.

Ett cirkulationsproblem mao. (En göörsnygg fläkt som trycker ut värmen kanske också kan vara ett alternativ?)

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: För/nackdelar FD25VABH - SRC-20ZGX-SA
« Svar #6 skrivet: 27 september 2009, 20:16:35 »
Citera
Inte helt ointressant med lägsta effekt...

Om pumpen bara går ner i effekt så kommer du ju bara få mindre nytta av pumpen.


Pumpen Behöver gå ner i effekt - för mitt lilla hus inte behöver så mycke. Det är ju därför den drar ner fläkten o går i on/off-reglering.

En fläkt till... Nja...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: För/nackdelar FD25VABH - SRC-20ZGX-SA
« Svar #7 skrivet: 27 september 2009, 20:53:15 »
Citera
När fläkthastigheten går ner blir det rundgång. Värmen stiger direkt mot taket där innedelen sitter, varpå pumpen tycker det blir varmare, så den sänker fläkten ytterligare, till "pys-fart", innan den slår av helt. Då faller temperaturen snabbt flera grader, eftersom det bara är hallen som är varm.

Inte riktigt det du beskriver här va? Det är ju ett cirkulationsproblem vid låg fläkt...

Du kan ju dessutom ha ett litet effektbehov och därmed ha behov av lågeffekt, vad vet jag?

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: För/nackdelar FD25VABH - SRC-20ZGX-SA
« Svar #8 skrivet: 27 september 2009, 21:15:18 »
Det är precis det jag försöker beskriva...
Det blir ett cirkulationproblem när pumpen inte kan varva ner kompressorn mer - då sänker den inne-fläkten istället... o så blir det rundgång...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: För/nackdelar FD25VABH - SRC-20ZGX-SA
« Svar #9 skrivet: 27 september 2009, 21:22:02 »
Hej Pir!  Det är inget spec konstigt med just din pump här alltså, detta eftersom nästan alla pumpar reagerar i princip på liknande sätt, och det beror på att det finns inprogrammerade styrparametrar i pumparnas program som då styr innerdelsfläkthastigheterna upp och ned beroende på bl.a pumpens (innerdelens) värmeavgivning, innetemperatur i huset, tempinställning på pumpen mm. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 27 september 2009, 21:41:30 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: För/nackdelar FD25VABH - SRC-20ZGX-SA
« Svar #10 skrivet: 27 september 2009, 23:39:16 »
Hej Raffen..!

Det är ju därför jag söker med ljus o lykta efter en pump som inte beter sej som min Mitsubishi Heavy (som jag för övrigt är väldigt nöjd med i alla andra avseenden).
Jag hade fått uppfattningen att Toshiba inte beter sej så. Har jag gjort en feltolkning här?

Har just läst igenom  servicemanualen för Toshiba Polar2. Det enda relevanta jag såg om fläktstyrningen var en begränsning av lägsta hastighet (ökning av hastigheten), om kondensor-tempen är över 42°C. Inget problem i det här sammanhanget.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: För/nackdelar FD25VABH - SRC-20ZGX-SA
« Svar #11 skrivet: 28 september 2009, 00:00:13 »
Hej Pir!  Ja ok jag förstår, jo jag tror alldeles säkert att du är helt nöjd med din Mitsubishi Heavy-pump om den f.ö räcker till ordentligt för att värma upp din bostadyta eftersom den avger mellan ca 0,5-4,5 kw, och den går då alltså ned till ca 500 watt i lägsta värmeavgivning vilket är riktigt lågt och bra även om den kanske är lite begränsad i sin maxeffekt på 4,5 kw. http://www.buus-koleteknik.dk/files/pdf/maximan_hyperinv_II.pdf  Enda bekymmret då egentligen med din pump är att du inte samtidigt kan justera innerdelsfläkthastigheterna precis så som du vill i värmedrift, för då hade du inte haft nämnda problem givetvis eftersom du då skulle få undan/iväg varmluften från innerdelen i det utrymme där den sitter.
Fördelarna med Toshiba är då att de både i likhet med Mitsubishi Heavy-pumparna kan gå ned till en låg värmeavgivning (ca 600 watt) och samtidigt så kan man ställa in precis den fläkthastighet som man så önskar även vid värmedrift. :)

Mvh Raffen.  
« Senast ändrad: 28 september 2009, 00:02:13 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: För/nackdelar FD25VABH - SRC-20ZGX-SA
« Svar #12 skrivet: 29 september 2009, 13:43:44 »
Har haft lite svårt få ihop det med pi.r's önskemål om låg effekt gentemot fast fläkt. Tror fortfarande att det är fast fläkt som är det avgörande där.

Vilket fall som helst fick det mig att fundera på om maskinerna är väldigt olika i hur de kör på låg effekt. Jag menar man kan ju förstå om maskinen som i pi.r's fall går ner i effekt och sedan bara fortsätter att minska fläkten så "puttar den ju inte ut" värmen ordentligt och man får en väldigt lokal uppvärmning.
Att hitta hur maskinerna faktiskt styrs har jag inte lyckats med men jag lyckades hitta minsta luftflöde för ett par maskiner:

Toshiba RAS 10 SKVP:              170 m3/h
ME 25 VA (innerdel till VABH):    270
Daikin FTXL 25:                       408  462

Tycker mig i detta se anledningen till att Toshiba är den enda av dessa som har styrbar fläkt i värmeläge. Det är nog stor skillnad i hur bra spridning man får mellan dessa tre i lägsta fläktläge.
« Senast ändrad: 29 september 2009, 13:51:27 av MatsGBG »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: För/nackdelar FD25VABH - SRC-20ZGX-SA
« Svar #13 skrivet: 29 september 2009, 20:30:27 »
Hej MatsGBG!  Ja jag har också ibland lite svårt att förstå exakt vad Pir menar, och spec när han säger att han vill ha någon typ av effektbegränsare på pumpen. :-\
Annars är ju den problematik som han beskriver ganska vanligt förekommande på de flesta pumpar som har dessa inprogrammerade styrparametrar som då styr fläkthastigheten på vissa premisser. Så det är klart att sitter Pirs innerdel i ett mindre utrymme som då kanske snabbt blir varmt så reagerar ju pumpen direkt för detta och drar ned såväl pumpens värmeeffekt som innerdelsfläkthastigheten och man hamnar i en ond cirkel, och det enda som hjälper då är ju att höja upp tempinställningen så att både pumpens effekt och innerdelens fläkthastighet ökar igen för att få en bättre värmespridning i huset. ;)
Sen varifrån du har fått uppgiften om att Toshibans lägsta luftflöde är 170 m3/tim det förstår jag inte alls?? Du har möjligtvis inte blandat ihop m3/tim med liter/sekund ev??
Detta eftersom det finns en uppgift i en spec ang luftflöde inomhusdel för RAS 10 på max ca 172 liter/sekund och för RAS 13 på max ca 178 liter/sekund vilket isf skulle motsvara
ca 620 m3/tim resp ca 640 m3/tim. :)
Sen finns det då 5 st fläkthastigheter så skulle väl gissa på att lägsta luftflödet ligger någonstans på mellan ca 280-300 m3/tim, när det gäller deras nyaste modell polar2 så ligger då deras minsta pumpmodell på ett min & max luftflöde på mellan 306-624 m3/tim. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: För/nackdelar FD25VABH - SRC-20ZGX-SA
« Svar #14 skrivet: 29 september 2009, 21:17:37 »
Nä Raffen, ingen sammanblandning här inte. Har du inte lusläst länken jag postat åt dig med service manualen??  ;)

Här får du en ny chans, se sida 31:
http://www.toshiba-klima.at/pdf/en/serviceanleitung/SM%20RAS-xxSKVP-E.pdf

Skämt åsido så läste nog inte jag så noga heller. Verkar som den "Super Ultra Low" :o sättningen på fläkten bara används i nått läge som kallas "Cold draft prevention"  Sc:,h medan vid normal värme drift så går den i min 325 m3/h i manuell medan det blir 365 m3/h i fläktauto. Ganska så likt det du sa.... (Hade du läst ändå???)
Då va ju skillnaderna inte alls så stora och det var kanske inte alls därför de började med den manuella fläktkörningen  :-\.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!