Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: FD25VABH eller FD35VABH  (läst 4927 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dsb82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 20
  • Kön: Man
FD25VABH eller FD35VABH
« skrivet: 21 september 2009, 22:05:09 »
Funderar på en FD25vabh men är osäker på om jag har plats nog ovanför entre dörren? Någon som vet ett rekomenderat minimått till taket?

Jämfört med andra pumpar ger denna hög effekt även på lägsta inställning 1,5kw blir det inte så att pumpen får stanna och starta mycket när man bara behöver lite effekt på vår och höst? Jämfört med tex Toshibas nya Polar2 som kan ge ända ner till 0,3kw. Eller är det bara ett "problem" Toshiba har uppfunnit?
« Senast ändrad: 16 oktober 2009, 12:22:55 av dsb82 »

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
SV: FD25VABH
« Svar #1 skrivet: 22 september 2009, 08:59:49 »
He He... Jag riktigt ser fram emot den livliga diskussionen. Du har helt ovetande ställt en fråga som minst sagt har debatterats ganska livligt här.
För att spå på lite tänker jag även presentera min lilla åsikt (bör tas med en stor portion salt, jag är låångt från någon expert):

Det är en kombination av både och. Toshiba har uppenbarligen satsat på detta men varför "ingen" annan (läs få)?
När man går ner långt ned i effekt får man ett par problem nämligen förlusterna i kompressorn ökar (dvs man förlorar i effektivitet) samt smörjningen av kompressorn blir successivt sämre. Dessa problem kan ju vara ganska allvarliga (åtminstone det senare) varför det är viktigt att dessa löses om man låter maskinen gå ner i effekt. Detta tyder ju allt på att Toshiba har lyckats med, har inte hört talas om några som helst problem med kompressorer i alla fall i de senare Toshiborna. Dock har det säkert krävts en hel del arbete av dem för att lyckas med detta.
Vad vinner man? Jo en liten besparing, och jag tror som Ubbe0 att denna vinst är högst marginell. Ubbe0 räknade mycket exemplariskt fram några teoretiska beräkningar, vilka i och för sig bortser från förlusterna av att behöva driva upp tempen då och då istället för att bara hålla en bestämd temp om ni förstår vad du menar. Dessa visade att besparingen ligger på max ett par hundra lappar om året (dock tror jag att man åtminstone får dubbla detta då tempen ska "drivas upp" istället för bara hållas konstant).
Den större fördelen är nog att få en jämnare temperatur dvs ökad komfort. När man pratar om detta kommer dock sådana saker som värmetröghet i utrymmet som värms in och blir då väldigt svårt att sätta sig in i (åtminstone för mig). Hur kommer detta subjektivt att upplevas just i mitt hus?
Nästa fördel är ju då att kompressorn inte utsätts för lika många start/stopp vilket borde vara gynnsamt för livslängden.

Min slutsats blev att detta att Toshiban kan gå långt ned i effekt ÄR en fördel, dock inte till närmelsevis SÅ stor fördel som en del här på forumet vill få det till. För mig personligen vägde vågskålen över mot motsatt sida från Toshiba pga annat så det blev en maskin med hög mineffekt (Daikin FTXL som monteras på fredag).

Vad gäller minimimått upp till taket så jagade även jag det. Ett konsensus från kommentarer här samt leverantörer jag pratat med är 7-8 cm.

Nu får vi se hur många som "nappar" på en ny diskussion om mineffekt...

MVH

Utloggad dsb82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 20
  • Kön: Man
SV: FD25VABH
« Svar #2 skrivet: 22 september 2009, 21:33:00 »
Jo att min-effekt är nått man kan diskutera i evighet hade jag redan gissat, eftersom vissa tillverkare kämpar för det och andra verkar inte bry sig så mycket så måste det finnas delade meningar. Kollade just nu på Mitsubichi där Elektric har hög min-effekt och Heavy har låg min-effekt. Sen är det väll bara namnet dom har gemensamt visseligen.

För min del lutar det åt FD25 då jag tror att luftfördelningen i sidled kan fungera bra i mitt hus, Polar2 har ju även detta men den är ju helt ny så där är svårt att få ner priset. Hoppas bara inte att Mitsubichi kommer med en ny pump snart man blir så besviken när man missar en ny modell...

Utloggad MatsGBG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
SV: FD25VABH
« Svar #3 skrivet: 22 september 2009, 22:36:27 »
Säkert helt rätt att ME:n går att få billigare än Polar 2:an och det är ju gått om folk som lovordar den så en bra maskin är det ju.

Vad menar du med luft fördelning i sidled? Nått som jag missat....

Utloggad dsb82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 20
  • Kön: Man
SV: FD25VABH
« Svar #4 skrivet: 28 september 2009, 21:31:49 »
Har hittat riktigt bra pris på Me... är inte helt säker på att det är just fd25vabh, risken är att det är någon sydeuropa modell, men skall kolla upp det mer.

Med luftfördelning i sidled menar jag att nästan alla modeller har ju en reglermotor så dom kan rikta luften upp och ner (upp vid kyldrift och ner mot golvet vid värme drift) polar2 och fd25vabh har även motor för reglering i sidled så den kan pendla fram och tillbaka om man har ett brett rum eller liknande. Detta har inte Toschiba Ras10 som jag kollade mycket på först.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8689
  • Kön: Man
SV: FD25VABH
« Svar #5 skrivet: 28 september 2009, 22:08:50 »
Med luftfördelning i sidled menar jag att nästan alla modeller har ju en reglermotor så dom kan rikta luften upp och ner (upp vid kyldrift och ner mot golvet vid värme drift) polar2 och fd25vabh har även motor för reglering i sidled så den kan pendla fram och tillbaka om man har ett brett rum eller liknande. Detta har inte Toschiba Ras10 som jag kollade mycket på först.

Hej Dsb82!  När du här talar om luftfördelning i sidled och samtidigt nämner att man kan rikta luften upp och ned, då menar du kanske Swingfunktionen på vingen eller?? Dvs att vingen hela tiden reglerar sig upp och ned, för det finns väl på i stort sett på alla pumpar mig veterligen. Däremot när det gäller sidospjällens reglering på innerdelen så finns ju inte motsvarande funktion med motordrift på alla pumpar, och som du mkt riktigt nämner så finns inte denna funktion med motordrift på de äldre Toshibapumparna ivf, däremot så kan man ju manuellt justera dessa sidospjäll åt vilket håll man vill och där då spjällen är uppdelade på halva innerdelen var så att man alltså kan rikta båda dessa resp halvor av sidospjällen åt vilket håll man vill alt någon av dem eller båda rakt fram. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Kön: Man
SV: FD25VABH
« Svar #6 skrivet: 29 september 2009, 06:57:19 »
Hi DSB82

jag råkar ha både en FD25VABH och en Toshiba ras 13 (typ 1), och ME är betydligt bättre att styra luften i sidled, både vid fast läge och vid vissa rumsplaneringar är sidosvingen rätt värdefull. Sen (som raffen påpekar) så blir ME lite on-off i vissa driftsfall, jag (utan att gjort någon vetenskaplig undersökning) tycker inte att det varkar slå jättemycket med de ökade uppstartsförlusterna.
ME är oxså tystare, både utedel och innedel utan att för den skull toshiban är jättebullrig, dock har toshiban en lite kögre "pitch" på bullret från innedelen som stör en del medan ME är lite mörkare, mer flödesbuller, som jag störs mindre av. Bägge är nog bra pumpar, och man får väga fördelarna med min effekten mot ljudet.

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad dsb82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 20
  • Kön: Man
SV: FD25VABH
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2009, 09:31:58 »
Jo det var den motordrivna svingen i sidled jag var lite ute efter eftersom jag funderar på att sätta den i hallen och har då dörrvalv åt höger vänster och rakt fram, det hade varit perfekt om det fungerar bra för då sitter den i mitten av undervåningen och även precis bredvid trappan.

Eventuellt är Me'n jag har fått bra pris på en fd25VAH? vad gör B? är det en uppdaterad version av den förra? Vad jag kan se fanns VAH redan 2005 och VABH kom någon gång 2007? Dom verkar ha samma funktioner bara att B är lite bättre på att kräma fram värme?

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: FD25VABH
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2009, 19:44:52 »
Hei Luring 2 , i mine ører er lyden fra ME35VABH å Toshiba RAS13GKVP-E like "behagelige" , At Toshibaen har mindre min. effekt oppleves som fordelaktig vår og høst . Men mer "krutt" når det er kaldt i ME  *vinkar*
Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad dsb82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 20
  • Kön: Man
SV: FD25VABH eller FD35VABH
« Svar #9 skrivet: 16 oktober 2009, 12:28:04 »
Nu drar det ihop sig till köp äntligen, i morse snöade det ju ute till och med. Fick veta av min kontakt att det är VABH och han frågade om jag ville ha 25 eller 35.. var inte mycket prisskillnad. 25 har ju bättre cop men 35 bättre kw.

Kollar man energimyndighetens test av dom båda så skall man spara samma eller mer med 35an på ett år vid ett hus på 11000kwh i borås trakten. Bor i mitten av Bohuslän så det är ju det som är närmast.

I vissa brochyrer så går 35an både lägre och högre i levererad effekt, 1,3kw-6,6 i stället för 25ans 1,5-6,3. Känns som 25an är strypt i sin funktion för att erhålla bästa möjliga cop i testresultaten vid +7? Det är ju samma pump i övrigt vad jag kan förstå, bara att 35an snurrar på lite mer i utedelen?

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Kön: Man
SV: FD25VABH eller FD35VABH
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2009, 08:56:56 »
Hi

Valet mellan 25:an och 35:an beror ju på vilken effekt du kommer behöva när det är lite kallare ute, om det finns risk att 25:an inte klarar behovet några veckor på vintern utan annan stöttning, så är nog 35:an ett bra val om prisskilnaden är liten. effektskillnaden ser du enklast i tråden för Toshibapumparna (toshiba polar) där de viktigaste effekt/COP värderna är plottade ME 25&35 vs Thoshiba ras 10-16

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?