0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: MGKea skrivet 12 oktober 2009, 10:13:49Citat från: Rickard skrivet 12 oktober 2009, 10:05:40Och jag som tycker att värmepumpar är snygga, OCH en statussymbol. Skulle aldrig falla mig in att bygga in den - oavsett om det fungerar eller ej.Har min pump mot södersidan bredvid huvudentren ... inte snyggt enligt vissa. Men värst av allt är den gassande solen på sommaren. Tycker att plasten gulnat under sommaren. Kanske inbillar mig? Tjenare Magnus! Det är väl bara bra att pumpen får så mkt sol som möjligt, höjer ju verkningsgraden rätt markant vet du väl. Mvh Raffen.
Citat från: Rickard skrivet 12 oktober 2009, 10:05:40Och jag som tycker att värmepumpar är snygga, OCH en statussymbol. Skulle aldrig falla mig in att bygga in den - oavsett om det fungerar eller ej.Har min pump mot södersidan bredvid huvudentren ... inte snyggt enligt vissa. Men värst av allt är den gassande solen på sommaren. Tycker att plasten gulnat under sommaren. Kanske inbillar mig?
Och jag som tycker att värmepumpar är snygga, OCH en statussymbol. Skulle aldrig falla mig in att bygga in den - oavsett om det fungerar eller ej.
Hej Magnus! Njae jag menade då kanske inte sommarsolen direkt för då brukar även mina pumpar vara helt avstängda givetvis, utan jag menade den sol som förekommer under resten av året och under värmesäsongen då naturligtvis, och den solen är ganska betydelsefull även om detta fenomen nu skulle råkat ha förbigått dig på något sätt i hastigheten då Magnus. Mvh Raffen.
Hej Magnus! Ja du har säkert helt rätt i detta att det spelar nog ingen roll alls i sammanhanget Magnus, ville ju bara kivas lite med dig ändå vet du. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 12 oktober 2009, 12:33:33Hej Magnus! Ja du har säkert helt rätt i detta att det spelar nog ingen roll alls i sammanhanget Magnus, ville ju bara kivas lite med dig ändå vet du. Mvh Raffen.Det vet du kivas med mig men när då ändå finns på "tråden" ... Visst tar pumpen in luft på dess baksida och förden genom en värmeväxlare och ut på dess framsida? och visst är det inte vps egna/orginal chassi som skall värmas upp av solen .... om det inte påverkar avfrostning när det riktigt kallt.
Hej Magnus! Nej det är absolut inte nödvändigt du! Men man behöver kanske inte klä in den heller direkt. Mvh Raffen.
Hej Magnus! Ja nu är det väl så att solen värmer ju inte bara upp luften, utan den värmer även upp ytor också. Mvh Raffen.