Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ComfortZone CE50 eller CE65 vilken ska vi välja?  (läst 4572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anette_jonas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej vi skall bygga ett två plans hus på 181 kvm och ett garage på 38 kvm.
När vi räknar på hus och garaget med en CE50 ser vi att vi troligen landar på en energianvändning som ligger på 40,5kWh/kvm år. Tror ni att det är värt att uppdatera till en CE65 vet någon vad det skiljer i kost på dessa pumparna?

F750 i 2plans hus på 181 kvm & garage på 55 kvm Göteborg
Bottenplan golvvärme i betongplatta
Övreplan / Garage med radiatorer

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ComfortZone CE50 eller CE65 vilken ska vi välja?
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2009, 19:06:35 »
Jag skulle ta en CE65. Den är väl lite dyrare men eftersom den är frekvensstyrd så är det inga problem att dimensionera ordentligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
SV: ComfortZone CE50 eller CE65 vilken ska vi välja?
« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2009, 22:50:20 »
Med 180 kvm får man inte ut full effekt på en CE65. Den kräver uppåt 230 kvm för att ge full effekt. Det blir för litet ventilationsflöde att ta energin ur. Det som händer är att förångaren blir kallare än -20 gr och då går varvtalet ned och den ger troligen bara runt 5 kW.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad challen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: ComfortZone CE50 eller CE65 vilken ska vi välja?
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2009, 19:10:25 »
Hej, jag stÃ¥r inför samma problem, huset, byggt 1988, är pÃ¥ ca 190m2 och ett garage pÃ¥ 45m2 som jag har ca 10 grader i.  Skall byta en ES 280 som gjort sitt.  västra götaland.
 Läste pÃ¥ en sida (hittar inte den just nu) att nÃ¥gra undrade om de vart "lurade" att köpa en CE65 dÃ¥ det skulle gÃ¥ att köra en CE 50 till minus 20 grader. Jag är helt ny pÃ¥ detta men om man kan köra CE 50 hÃ¥rdare vid behov sparar man inte dÃ¥ in under normala förhÃ¥llanden? En 50 drar väl i alla fall mindre att köra fläkt och kompressor?  När jag pratade med säljaren pÃ¥ CZ sa han att mitt hus ligger precis i gränslandet mellan de tvÃ¥, men ni som skriver här verkar ha bättre koll och har provat en del olika inställningar mm.

Utloggad snokez

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50 eller CE65 vilken ska vi välja?
« Svar #4 skrivet: 25 augusti 2009, 21:13:33 »
Jag har installerat en CZ65 i ett trähus på 180 m2 med varmluftsgrund, byggt 1984.
Det har fungerat hittills och pumpen ger full effekt (5,5 kW) när det behövs
utan att den går ner under -20 gr.

Prisskillnaden på de två beror på vilken modell man avser samt vem som säljer dem naturligtvis.
Hos en säljare verkar det skilja ca. 7000 kr. mellan 50/65 med samma bestyckning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: ComfortZone CE50 eller CE65 vilken ska vi välja?
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2009, 08:46:47 »
Jag har installerat en CZ65 i ett trähus på 180 m2 med varmluftsgrund, byggt 1984.
Det har fungerat hittills och pumpen ger full effekt (5,5 kW) när det behövs
utan att den går ner under -20 gr.

Den där ska väl ge 6,5 kW?
Hur mäter du det förresten?

Du kan kanske kolla att kompressorn går på maxfrekvens utan att avluften går ner under -20 ºC med nominellt luftflöde?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad snokez

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ComfortZone CE50 eller CE65 vilken ska vi välja?
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2009, 12:48:55 »
Carl N,
Jag skrev fel och det ska vara 6,5 kW.
Jag kan se kompressorns frekvens, avluftens temp. och annan data
då jag har skrivit ett eget program för att kunna se hur min CE65 beter sig.


Jag vet inte hur vanligt det är att hus har varmluftgrund och vilken effekt det
får på pumpens arbete. Jag kan tänka mig att luften som varit under hela huset
har kylts av på vägen till pumpen och innehåller därför inte lika mycket energi
som om man hade tagit luft direkt från olika rum?

Jag funderar dock på att sätta en separat elmätare för att mäta den under ett år.
Är det någon som gjort så som kan se exakt vad uppvärmningen drar från år till år?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!