Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nibe 1145 , Officiell tråd.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
5
[
6
]
7
...
18
Next
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 1145 , Officiell tråd. (läst 188583 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mexitegel
Expert på värmepump
Antal inlägg: 398
Karma +2/-0
Kön:
Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
mexitegel
SV: Nibe 1145 , Officiell tråd.
«
Svar #75 skrivet:
04 september 2010, 22:00:05 »
Citera
Beräknad temperatur är detsamma som bör-värde. Har du noterat om pumpen räknar gradminuter? Titta i serviceinfon; meny 3.1, flik 2. Om framledningstemperaturen är lägre än beräknad framledning så skall värdet för "gradminuter" räkna ner varje minut. När det når -180 (standardinställning) så ska pumpen starta och börja producera värme.
Räknar den inte gradminuter så kolla i serviceinställningarna (dessa når du genom att hålla inne "Tillbakaknappen" i 7 sekunder) inställningen för värmevärarpumpen (meny 5.1.10) Står den i läge "intermittent" så ändra till auto. Det är en bugg i programvaran och du kanske inte har fått den senaste - påtala detta för installtören isåfall eller ring dirket till NIBE.
Du kan också forcera pumpen att starta genom att manuellt sätta ett lågt värde för gradminuterna i meny 4.9.3. Där ser du också vid vilket värde som pumpen skall starta värmeproduktionen (förutsatt att den inte är avslagen enl. Rickards tips)
Vill du gå vidare kan du i servicemenyn tvångsköra pumpen. Välj först aktivera och starta sedan köldbärarpump, värmebärarpump och sist kompressorn.
Pröva att aktivera växelventilen för att se om du på så sätt kan tvinga ut värme till radiatorerna. Du ska höra när växelventilen ändrar läge. Vill du gå vidare så kan du själv plocka ner fronten på pumpen (torx-skrvar i sockeln) och kika på växelventiken som sitter till vänster en bit in i pumpen, den har en lägesindikering som du kan se skall ändra sig om du tvångskör den.
Loggat
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.
ster57
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Karlskrona
Antal inlägg: 15
Karma +0/-0
Kön:
ster57
«
Svar #76 skrivet:
04 september 2010, 22:32:40 »
Citera
Har kollat på tipsade sidor36-37 i installatörshandboken men ej hittat vad jag sökte efter. Men jag vågar inte gå in i startguiden 7/30 och kolla om det är markerat rätt i den listan. Jag får ta det med installatören. Har dock provat att strypa ventilen efter golvvärme pump med schunt för att se om den trycker vattnet baklänges, vid varmvatten produktion. Men så var ej fallet. Det måste vara något fel i själva värmepumpen för jag kan känna att det kommer upp varmvatten bakvägen på tredje våningen och det är högt upp. Så den förslagna backventilen
?. Värme knäppningarna hörs lika högt upp då varmvatten produktionen upphör och vattnet ca 55-60 grader skickas ut på tilloppssidan, så en bufferttank behövs.
Men om man ser på rörschema för att ansluta en bufferttank så har där nibe med en överströmmningsventil om det skulle bli noll flöde i systemet. Det har jag inte sett innan.
Det finns inte med på installationsritningarna. För att övergå till förra inlägget så betyder beräknad temp = tillopps temp samt att retur tempen skall ligga ca 6-9 grader lägre.
Loggat
mexitegel
Expert på värmepump
Karma +2/-0
Kön:
mexitegel
«
Svar #77 skrivet:
04 september 2010, 23:07:44 »
Citera
Pumpen ska stå i läge "auto" i meny 4.2 - då får du värmeproduktion. Gör den det och värmebärarpumpen också står i läge auto så ska pumpuslingen producera värme.
Förresten, har du provat att starta om den? Många problem löser sig bara genom det...
Loggat
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.
ster57
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
ster57
«
Svar #78 skrivet:
04 september 2010, 23:13:54 »
Citera
Den står i auto men jag har inte slagit av strömmen och satt på den igen.
Loggat
ster57
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
ster57
«
Svar #79 skrivet:
06 september 2010, 20:35:16 »
Citera
Hej igen. Nu har det hänt . Den producerar värme. Har fått en backventil monterad för att hindra golvvärme schuntens pump att trycka värme baklänges när den producerar varmvatten. Det var felkopplat på en tempgivare. (Den in lejda el firman var skyldig till trasslet.) Den som skulle känna av att det kom varmvatten var kopplad på varmvattenberedaren så pumpen fick ingen signal att producera värme. Golvvärme shunten var också kopplad fel den gav stäng signal istället för att ge öppning på shunt motorn. Så nu skall jag justera in värmen bara.
Loggat
mexitegel
Expert på värmepump
Karma +2/-0
Kön:
mexitegel
«
Svar #80 skrivet:
07 september 2010, 11:51:24 »
Citera
Härligt att det löste sig. Hoppas du blir nöjd med din installation!
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #81 skrivet:
07 september 2010, 14:27:25 »
Citera
Konstigt att installatören gjort fel
Eller hur Oraklet.
Bra i alla fall att det ordnade sig före vintern.
Jag tror du blir nöjd med din anläggning.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
ster57
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
ster57
«
Svar #82 skrivet:
10 september 2010, 23:02:45 »
Citera
Hej igen. Jag har knäppningar i elementen , (det har jag haft hela tiden ) men har tagit itu med det nu. Efter att ha visat uppspelat ljud från ett av elementen som var i min hyresgästs sovrum . Blev det tvunget att installera en buffert tank på 100 liter.
Men till frågan , i ritningen för bufferttanken är det in ritat en tryckstyrd överströmnings ventil. För att säkerhetsställa potentiellt 0- flöde. Varför är den med endast vid inkoppling av bufferttank och ej vid installation utan bufferttank.
Det är den 5/10 nu och jag har ( tror jag
kommit till rätta med knackningarna i min hyresgästs sovrum. Elementen jag har har inställbara strypningar för att utjämna flödet till alla element i huset. Jag har öppnat upp dessa strypningar på den stammen där jag har haft knackningar . D.v.s minskat mottrycket i ledningen. Termostaterna är givetvis helt öppna.
Och det är nu andra dygnet utan dennes klagomål om oväsen/ knackningar i elementen.
Jag hoppas att detta kan vara en ledtråd till andra som har problem.
Hej jag har nu haft anläggningen i drift och det har hitintills inte strulat något.
Inga knäppningar i elementen. Men något återbesök har min installatör ej bemödat sej med även fast det var utlovat, att när det blev kallare så skulle det finjusteras.
«
Senast ändrad: 09 februari 2011, 22:39:04 av ster57
»
Loggat
simon says
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 51
Karma +0/-0
Kön:
simon says
«
Svar #83 skrivet:
02 november 2011, 21:02:32 »
Citera
Hej. Jag installerade en Nibe 1145, 12Kwh i slutet af Februari i år klart och startad i mars, undra lite då jag läste i displyen att kompressorn har gjort 5011 starter tills dags datum, normalt?
Loggat
Trähus, 155kvm, källare ca. 145kvm. Själv installerat en Nibe 1145, 12kwh, borrdjup 230m, med en Borötank TI500/FR300 rostfri. Familj om 4 personer var av tre töser, huh, v-vatten. Installerat 201103:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/Smileys/nya/72.gif
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19355
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #84 skrivet:
02 november 2011, 21:11:48 »
Citera
5000 starter tycker jag är för mycket vad står gradmin för start av kompressor på ? Ett lägre värde mera minus gör att kompressorn kommer att starta mera sällan men för litet värde gör att det blir temp svängningar inne kolla även vad max framledning temp står på är det för lågt värde där kan vp stänga av kompressorn lite tidigare och det blir fler starter. Loggar du via usb uttaget kan du lägga in loggen på forumet.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
simon says
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
simon says
«
Svar #85 skrivet:
02 november 2011, 21:28:57 »
Citera
Har nog std. värderna, -60 gradminut och 60 grader på max framledning temp. Loggning räcker det med ett usb minne och sen ange i dislayen loggning elle krävs det programvara?
OK satte på loggning med intervall 60 min,,,
«
Senast ändrad: 02 november 2011, 21:41:43 av simon says
»
Loggat
Trähus, 155kvm, källare ca. 145kvm. Själv installerat en Nibe 1145, 12kwh, borrdjup 230m, med en Borötank TI500/FR300 rostfri. Familj om 4 personer var av tre töser, huh, v-vatten. Installerat 201103:
SgtArdbeg
Glad amatör som hoppas bli
Expert på värmepump
Stad/land: Hudiksvall
Antal inlägg: 434
Karma +0/-0
Kön:
Sörforsa - Hudiksvall
SgtArdbeg
«
Svar #86 skrivet:
03 november 2011, 06:27:57 »
Citera
Logga varje minut, eller varannan eller åtminstonde var femte - annars missar du ju många körningar....
Loggat
Villa i huggen kalksandsten strax utanför Hudiksvall, byggd 1971, 128m2 + 140m2 uppvärmd källare och 40 m2 ovärmt garage.
NIBE f1245-12 installerad julen 2009, borrhål 221 meter aktivt djup!
Borrhål: 9 m pinnmo, 221 m gråberg, 3000 l/m vatten, grundvattennivå 9 meter.
2010-01-19 gick pumpen igång! Det var en tisdag, klockan var 14.00 :-)
COP 3,4
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19355
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #87 skrivet:
03 november 2011, 16:35:27 »
Citera
Var lite yr när jag skrev inlägget
menade max diff framledning meny 5,1,3. Och logga oftare 1 minut blir nog bra det skapas en loggfil varje dygn så filerna blir inte så stora ändå.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
simon says
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
simon says
«
Svar #88 skrivet:
04 november 2011, 17:12:39 »
Citera
std värden 10 respt. 7
Loggen vad gör man med den/utläser?
«
Senast ändrad: 04 november 2011, 17:14:34 av simon says
»
Loggat
simon says
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
simon says
«
Svar #89 skrivet:
04 november 2011, 17:53:19 »
Citera
std värden 10 respt. 7
Loggen vad gör man med den/utläser?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
5
[
6
]
7
...
18
Next
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 746
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Jisse
tomlun
jehu
Heat?
TS Comfort AB
berkan
Fp730a
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info